Hoe verbeter je het taalonderwijs binnen jouw school? Hoe kunnen we onze leerlingen enthousiast maken voor begrijpend lezen en hoe wordt het leerzamer voor ze? Hoe kunnen we de schrijfvaardigheid van leerlingen vergroten en samenhang aanbrengen met andere vakken? En wat is de meerwaarde van een goede leerlijn mondelinge taalvaardigheid? Welke rol kan ik als taalcoördinator daarbij innemen?
Het zijn vragen die vroeg of laat aan de orde komen op elke basisschool. Met de praktisch georiënteerde registeropleiding tot taalcoördinator op zak kun jij straks het voortouw nemen in zulke situaties. Je duikt diep in de wereld van taalbeleid en interactief taalonderwijs. Daardoor kun je collega’s inspireren en helpen om het taalonderwijs beter, boeiender én uitdagender te maken.
Studie-eigenschappen
-
Studiebelasting
Circa 300 uur
“Taalonderwijs aan basisschoolkinderen bestrijkt een groot terrein. Deze opleiding heeft mij geholpen de weg te vinden.”
Wilma Vlastuin (49), werkt als leerkracht en taalcoördinator op de Maranathaschool in Nijkerk
Opleidingsinformatie
Doelgroep
De opleiding is bedoeld voor leerkrachten (speciaal) basisonderwijs met enige jaren ervaring, die graag hulp willen bieden aan collega's en het taalonderwijs binnen de eigen school of bovenschools op een hoger plan willen tillen.
Inhoud
De meest recente ontwikkelingen op het gebied van taalonderwijs-didactiek, toetsing, leiderschap en coaching zijn verwerkt in deze opleiding. De ontwikkeling van de taalcoordinator staat centraal:
1. De taalcoördinator als excellente taalleraar. In de opleiding zijn er drie taalblokken uitgewerkt:
- Leesvaardigheid
- Taalvaardigheid
- Mondelinge taalvaardigheid
2. De taalcoördinator als begeleider en gesprekspartner
- Binnen de opleiding wordt er aandacht besteed aan de leerlijn innovatie en leiderschap. Door onderlinge intervisie ontdek je tijdens deze opleiding verschillende nieuwe inzichten op het gebied van taalbeleid.
3. De taalcoördinator als mede-eigenaar van taalbeleid
- Je schrijft tijdens deze opleiding een taalbeleidsplan voor jouw eigen school. Je ontvangt van de docenten meerdere keren feedback, zodat jij een goed plan aflevert.
Achtereenvolgend komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Introductie
- Leiderschap en innovatie (deel 1)
- Mondelinge taalvaardigheid (deel 1)
- Mondelinge taalvaardigheid (deel 2)
- Schrijfvaardigheid (deel 1)
- Leiderschap en innovatie (deel 2)
- Schrijfvaardigheid (deel 2)
- Schrijfvaardigheid (deel 3)
- Leesvaardigheid (deel 1)
- Leiderschap en innovatie (deel 3)
- Leesvaardigheid (deel 2)
- Leesvaardigheid (deel 3)
- Leesvaardigheid (deel 4)
- Leiderschap en innovatie (deel 4)
- Eindpresentatie
Resultaat
De taalcoördinator heeft na afloop van deze cursus:
- Kennis en inzicht in factoren die van invloed zijn op goed taal/leesonderwijs op school-, groeps- en leerlingniveau, met als doel de leerlingresultaten te verbeteren en kinderen met plezier met taal bezig te laten zijn;
- Kennis van recente ontwikkelingen in het taal/leesonderwijs;
- Kennis van uitgangspunten, opbouw in leerlijnen van de manieren van werken, zoals methodes, die op de eigen school gehanteerd worden;
- Vaardigheden in innovatie- en implementatieprocessen en het begeleiden en coachen van leerkrachten;
- Zelf een digitaal beleidsplan opgesteld voor de eigen school.
Docenten
- Derjan Havinga
Doel
De post-hbo opleiding taalcoördinator heeft tot doel leerkrachten uit de basisschool te scholen voor de taak van taalcoördinator in de eigen school of op bovenschools niveau. Hiermee wordt beoogd het taalonderwijs op de school op een hoger niveau te brengen. De taalcoördinator bewaakt en bevordert de inhoudelijke kwaliteit van het taalonderwijs op school.
Aansluiting landelijk netwerk
Er is een landelijk netwerk van taalcoördinatoren, waar een grote variatie aan onderwerpen aan de orde komt. Dit netwerk bestaat al ruim tien jaar.
Iedere taalcoördinator kan zich aanmelden voor dit netwerk bij SLO. Tijdens de netwerkdagen is er aandacht voor nieuwe ontwikkelingen op het gebied van taal en taaldidactiek, voor de rol van de taalcoördinator in het team en voor het voeren van taalbeleid. Onderwerpen worden vooral door taalcoördinatoren zelf ingebracht.
Praktische informatie
Lesdagen
De cursus gaat van start op een nader te bepalen tijdstip in 2023.
Registeruren
De opleiding is gevalideerd door de registercommissie. Deze is opgenomen in registerleraar.nl voor 200 registeruren.
Financiering
STAP-budget
Voor deze opleiding is het mogelijk om gebruik te maken van het STAP-budget. Heb je dit jaar nog geen STAP-budget aangevraagd dan is het mogelijke om maximaal € 1.000, - subsidie aan te vragen. Wil je weten hoe je deze STAP-subsidie kunt aanvragen, klik op button hieronder. Bij het inschrijven voor deze opleiding kun je aangeven dat je gebruik wil maken van het STAP-budget.
Bewezen kwaliteit
De CHE behoort al jaren tot de beste hogescholen van Nederland! 🇳🇱 In de Keuzegids Hoger Onderwijs 2025 staan we op plek 2 in de categorie middelgrote hogescholen. Onze docenten en trainers komen direct uit de praktijk of staan er nog met één been in – en dat merk je! Dit geldt ook voor onze deeltijdopleidingen.
✔️ CEDEO-erkend met een indrukwekkende klanttevredenheid (onderzoek 2025):
✅ 96,3% voor maatwerkopleidingen
✅ 93,3% voor open inschrijving
🎓 Daarnaast zijn meerdere opleidingen officieel Post-hbo geregistreerd bij CPION en ingeschaald op NLQF6 niveau.