Het werk van de IB-er verandert. Tegenwoordig ligt de focus steeds meer op het stimuleren van een leercultuur binnen een schoolteam en het bewaken van de onderwijskwaliteit.
Het eigenaarschap en het vakmanschap van de leerkracht zijn belangrijke uitgangspunten in het werk van de IB-er als kwaliteitscoördinator. Daarnaast blijft de IB-er verantwoordelijk voor het (be)houden van de regie op de ondersteuning en zorgstructuur van deze tijd (LBBO, 2022). Al met al vraagt deze nieuwe focus om nieuwe kennis en vaardigheden van de IB-er. Het gaat om kennis en vaardigheden waarmee de IB-er als kwaliteitcoördinator kan werken vanuit de rollen de ‘leercoördinator’, de ‘zorgregisseur’ en de trendanalist.
De opleiding tot Kwaliteitscoördinator bij de CHE biedt een unieke combinatie van praktijkervaring en actuele theoretische inzichten, specifiek gericht op de rol van de Intern Begeleider (IB-er) als kwaliteitscoördinator. Door praktijkopdrachten doe je waardevolle ervaring op en oefen je met diverse rollen van de IB-er. De kennis die je tijdens de bijeenkomsten opdoet, is direct toepasbaar in de schoolpraktijk. Daarnaast leer je veel van en met elkaar door de verschillen tussen schoolpraktijken te verkennen en te bespreken. Deze opleiding bereidt je optimaal voor op een effectieve en veelzijdige rol als kwaliteitscoördinator.
Studie-eigenschappen
-
Certificaat
Aan het einde van de opleiding ontvangt de deelnemer een certificaat ‘IB-er als kwaliteitscoördinator ’.
-
Registeruren
De opleiding is gevalideerd door de registercommissie. Deze is opgenomen in registerleraar.nl voor 233 registeruren.
-
Studiebelasting
Elf bijeenkomsten. Per bijeenkomst 12 uur voorbereiding/nawerk. Eindopdracht: 35 uur. Totaal: ca. 230 uur
-
Toelatingseisen
- Je bent bevoegd leraar in het basisonderwijs of je hebt een afgeronde pedagogische of didactische hbo-bacheloropleiding.
- Je bent IB'er of je krijgt de ruimte om samen met de IB' er van de school de praktijkopdrachten te doen. Is dat niet mogelijk dan moet je een stageschool zoeken om de praktijkopdrachten te kunnen doen.
Waarom studeren bij de CHE?
Groei in je werk én als persoon?
De CHE is kleinschalig en docenten kennen je bij naam. Je groeit niet alleen als professional, maar we kijken ook naar jouw persoonlijke ontwikkeling.
Breng morgen in de praktijk wat je vandaag leert
Je maakt direct impact op de organisatie waar je werkt. En andersom, uitdagingen op de werkvloer neem je mee als studiemateriaal.
Leer van experts uit het werkveld
Onderwijs ontwikkelen we samen met organisaties. Jouw docenten kennen de praktijk als geen ander én vertellen je alles over de laatste innovaties binnen jouw vakgebied.
Combineer werk, studie en privé op jouw manier
We denken actief met je mee. Zodat een studie past in jouw leven. Opleiden doen we samen.

Opleidingsinformatie
Inhoud
Je gaat op ontdekkingstocht naar je eigen kwaliteiten en eigenschappen. Wie ben jij als IB-er? Welke kwaliteiten zijn bevorderend in je werk als IB-er en hoe ga je om met patronen en eigenschappen die het werk lastig maken?
Je leert vanuit visie hoe je het leren van je team kunt bevorderen. Inzicht in het leren van volwassen professionals en veranderstrategieën is hierbij essentieel. Je leert hoe je ontwikkelingen in de school m.b.t. passend onderwijs en leerresultaten samen met het team kunt analyseren en omzetten in beleid en acties. Dat doen we vanuit een talent - en opbrengstgerichte benadering, waarbij de ontwikkeling van de kinderen voorop staat. We willen voorkomen dat jij en je collega’s vooral druk zijn met papierwerk.
Tijdens de bijeenkomsten sta je stil bij de plek van de basisschool in de zorgketen en hoe je een effectieve ondersteuningsstructuur opzet, waarbij het vakmanschap en eigenaarschap van de leerkracht belangrijke pijlers zijn.
Ook ga je praktisch aan de slag met bijvoorbeeld ontwikkelingsperspectieven en communicatie met ouders. Je duikt in aanpakken die gewenst gedrag van leerlingen bevorderen. Je leert hierbij hoe je leerkrachten kan ondersteunen bij preventie van gederagsproblemen.
Evelien van Wijk (54 jaar) en Gerline de Lange (40 jaar) werken allebei als intern begeleider op een basisschool en volgen de opleiding Intern Begeleider (IB’er) als kwaliteitscoördinator aan de Christelijke Hogeschool Ede. In dit interview bespreken we onder andere hoe ze opleiding vinden, wat ze het meest is bijgebleven en hoe ze het studeren combineren met hun privéleven.
Doelgroep
startende Intern Begeleiders (IB'ers) en leerkrachten met IB-ambitie
11 september 2025 , 9 oktober 2025, 6 november 2025, 27 november 2025,
11 december 2025, 8 januari 2026, 5 februari 2026, 5 maart 2026, 2 april 2026, 7 mei 2026 en
18 juni 2026
Heb je vragen?
Neem contact op met professionals@che.nl.