Doelgroep: startende IB-ers en leerkrachten met IB-ambitie
Het werk van de IB-er verandert. Tegenwoordig gaat de focus steeds meer liggen op het stimuleren van een leercultuur binnen een schoolteam en het bewaken van de onderwijskwaliteit.
Het eigenaarschap en het vakmanschap van de leerkracht zijn belangrijke uitgangspunten in het werk van de IB-er als kwaliteitscoördinator. Daarnaast blijft de IB-er verantwoordelijk voor het (be)houden van de regie op de ondersteuning en zorgstructuur van deze tijd (LBBO, 2022).
Al met al vraagt deze nieuwe focus om andere kennis en vaardigheden dan voorheen aangeboden werd op de IB-opleidingen.
Wij hebben afgelopen jaar onze IB-opleiding toekomstbestendig gemaakt en verwelkomen je graag op onze vernieuwde opleiding: De IB-er op weg naar kwaliteitscoördinator.
Allereerst ga je op ontdekkingstocht naar je eigen kwaliteiten en eigenschappen. Wie ben jij als ib-er? Welke kwaliteiten zijn bevorderend in je werk als IB-er en hoe ga je om met patronen en eigenschappen die het werk lastig maken?
Je leert hoe je het leren van je team kunt bevorderen. Communicatie en inzicht in het leren van volwassenen is hierbij essentieel. Je leert hoe je ontwikkelingen in de school m.b.t. passend onderwijs en leerresultaten samen met het team kunt analyseren en omzetten in beleid en acties. Dat doen we vanuit een talent- en opbrengstgerichte benadering, waarbij de ontwikkeling van de kinderen voorop staat en we willen voorkomen dat jij en je collega’s vooral druk zijn met papierwerk.
Studie-eigenschappen
-
Certificaat
Aan het einde van de opleiding ontvangt de deelnemer een certificaat ‘IB'er binnen passend onderwijs’.
-
Registeruren
De opleiding is gevalideerd door de registercommissie. Deze is opgenomen in registerleraar.nl voor 233 registeruren.
-
Studiebelasting
Tien bijeenkomsten. Per bijeenkomst 12 uur voorbereiding/nawerk. Eindopdracht: 35 uur. Totaal: ca. 230 uur
-
STAP-budget
Voor deze opleiding is het mogelijk om gebruik te maken van het STAP-budget. Heb je dit jaar nog geen STAP-budget aangevraagd dan is het mogelijke om maximaal € 1.000, - subsidie aan te vragen. Bij het inschrijven voor deze opleiding kun je aangeven dat je gebruik wil maken van het STAP-budget.
Tijdens de bijeenkomsten sta je stil bij de plek van de basisschool in de zorgketen en hoe je een effectieve ondersteuningsstructuur opzet, waarbij het vakmanschap en eigenaarschap van de leerkracht belangrijke pijlers zijn.
Ook ga je praktisch aan de slag met bijvoorbeeld ontwikkelingsperspectieven. Je duikt in handelingsgerichte procesdiagnostiek en effectieve interventies bij de meest voorkomende psychiatrische problemen bij kinderen. Zo kun jij straks leerkrachten ondersteunen om gewenst gedrag te stimuleren in de klas en bij individuele leerlingen.
Je werkt tijdens de opleiding in een leerteam. Dit betekent dat we ruimte inbouwen voor leren met en van elkaar d.m.v. intervisiesessies. Ook ga je op schoolbezoek bij een medestudent, elkaar feedback en forward geven op het praktijkonderzoekje en elkaar ondersteunen in het leerproces als IB-er.
Opleidingsinformatie
Doelen
- Een lerende en innovatieve schoolcultuur kunnen bevorderen
- Innovatieprocessen kunnen begeleiden
- Het kunnen opzetten en begeleiden van professionele leergemeenschappen
- Begeleidingsvaardigheden versterken die het leren van de individuele leerkracht versterkt
- Als kwaliteitscoördinator zicht krijgen op de kwaliteit van de school en (beleidsmatige) tools kunnen inzetten om de kwaliteit te kunnen bevorderen
- Zicht krijgen op de beroepsidentiteit van de IB-er
- Constructief kunnen communiceren met collega’s, ouders en ketenpartners
- Op professionele wijze kunnen begeleiden van leerkrachten bij het inhoud geven aan effectief passend en meer inclusief onderwijs
- Een effectieve zorgstructuur kunnen opzetten en coördineren vanuit een talent en opbrengstgerichte benadering, waarbij handelingsgericht werken de basis vormt
- Het kunnen begeleiden van de leerkracht bij het maken van een OPP
- Effectieve groeps(plan)besprekingen kunnen leiden
- Handelingsgerichte procesdiagnostiek kunnen hanteren op niveau 1- 3 van de zorgniveaus
- Planmatig stimuleren van gewenst gedrag van de groep en individuele leerlingen in de groep
Inhoud
- Professionele Identiteit (Manon Ruijters)
- Visie op IB-schap (LBOB)
- Eigen voorkeursleerstijl
- Kernkwaliteiten en werkstijlen, drijfveren
- Visie op leren en veranderen
- Intervisie als leerinstrument
- Co-creatie en dialoog
- De rol van de IB-er in het begeleiden van het leren en ontwikkelen van het team en de individuele leerkracht
- Begrippen 1e 2e en 3e orde leren en vragen oefenen die hierbij horen om dit leren te bevorderen
- Het opzetten en begeleiden van een professionele leergemeenschap
- Onderzoeksvaardigheden ontwikkelen d.m.v. praktijkonderzoek(je)
- Reflectiemodellen en vaardigheden
- Constructief communiceren met collega’s, ouders en collega’s
- De basisschool als onderdeel van de zorgketen (interne en externe zorgstructuur) en de rol van de IB-er hierin
- Het samen maken van een ontwikkelingsperspectief
- Rol van de IB-er binnen Handelingsgericht werken 2.0
- Rol van de IB'er binnen talent- en opbrengstgericht werken
- HGPD (Handelingsgerichte procesdiagnostiek)
- Pedagogische onderwijsbehoeften en gedragsproblematiek.
- Planmatig stimuleren van effectief gedrag in de groep, preventief werken
Toetsing
- Portfolio - Het portfolio met het bewijsmateriaal van de uitgevoerde praktijkopdrachten wordt aan het einde van de cursus door de kerndocent gelezen en voorzien van feedback.
- Eindopdracht - Tijdens de cursus voeren de cursisten een (beperkt) onderzoek op de eigen school uit. Dit onderzoek is gericht op één aspect van passend onderwijs en kent een theoretisch en praktisch deel. Deze opdracht wordt door de kerndocent beoordeeld.
- Eindpresentatie - De dertiende bijeenkomst vindt er een eindpresentatie en dialoog plaats waarin je jouw leeropbrengst van deze cursus deelt met de overige cursisten.
Wanneer je meer dan één cursusbijeenkomst mist, krijg je een vervangende opdracht van de desbetreffende docent.
7 september 2023
21 september 2023
12 oktober 2023
2 november 2023
30 november 2023
14 december 2023
11 januari 2024
8 februari 2024
7 maart 2024
4 april 2024
16 mei 2024
6 juni 2024
5 september 2024 - Eindpresentatie
In totaal: 13 bijeenkomsten op donderdag van 13.45 uur -19.45.
Uitzondering 2e lesdag: van 12.15 –20.15 uur.