De contextuele benadering helpt de onderwijsprofessional samenwerking met ouders en leerling constructief vorm te geven.
De theorie van Nagy vormt de basis voor de contextuele benadering die er van uit gaat dat iedereen verbonden is met belangrijke anderen. Dat inzicht helpt het onderwijs bij de aandacht voor de dynamische relatie tussen thuis, school en de leerling. Deze theorie geeft praktische handvatten voor onderwijsprofessionals van basis- tot MBO en speciaal onderwijs om beter te kunnen werken vanuit de driehoek thuis, school en leerling om zo de leerruimte van de leerling te vergroten.
Ook ontdek je op welke wijze life events zoals scheiding of psychologische problemen van ouders of brusjes van invloed kan zijn op het leergedrag van de leerling. En omgekeerd bekijk je de invloed van de onderwijsprofessional op het leergedrag en de thuissituatie. Vanuit de focus op ‘kracht en kans’ leer je hoe leraren, ouders én leerlingen kunnen bijdragen aan goed onderwijs, vanuit gedeelde verantwoordelijkheid.
Een alumnus:
"Ik ben echt enthousiast over wat die contextuele benadering biedt! Ik ben leerlingen en hun ouders met andere ogen gaan bekijken. Ik ben veel beter gaan begrijpen hoe ieder in de dynamische driehoek probeert van betekenis te zijn. Ook lastig gedrag krijgt zo een andere betekenis. Ik heb bijvoorbeeld vooral ontdekt hoe belangrijk het is om rekening te houden met hun loyaliteit naar thuis. Juist daarom is het samenwerken en rekening houden met ouders zo belangrijk. En toen ik leerde ouders erkenning te geven voor wat zij doen, stond ik te kijken van wat dat oplevert!"
NB: De Phbo Contextueel werken in het onderwijs geeft vrijstelling voor een groot aantal onderdelen van de Master Contextuele Benadering.
Studie-eigenschappen
-
Studiebelasting
35 EC, waarvan 225 contacturen in 21 lesdagen, plus 2 series van 10 groepssupervisies in een groep van maximaal 5 studenten en twee series van 10 intervisiezittingen in diezelfde groep. Het studiejaar loopt van september t/m juni.
-
Toelatingseisen
Relevante hbo- of wo-opleiding in een sociaal agogische richting of gelijkwaardig en minimaal 8 uur werkzaam in de praktijk
Waarom studeren bij de CHE?
Groei in je werk én als persoon?
De CHE is kleinschalig en docenten kennen je bij naam. Je groeit niet alleen als professional, maar we kijken ook naar jouw persoonlijke ontwikkeling.
Breng morgen in de praktijk wat je vandaag leert
Je maakt direct impact op de organisatie waar je werkt. En andersom, uitdagingen op de werkvloer neem je mee als studiemateriaal.
Leer van experts uit het werkveld
Onderwijs ontwikkelen we samen met organisaties. Jouw docenten kennen de praktijk als geen ander én vertellen je alles over de laatste innovaties binnen jouw vakgebied.
Combineer werk, studie en privé op jouw manier
We denken actief met je mee. Zodat een studie past in jouw leven. Opleiden doen we samen.
Opleidingsinformatie
Doelgroep
Leerkrachten, IB’ers, mentoren, leerling begeleiders, vertrouwenspersonen en verder alle overige betrokkenen bij het onderwijs, kortom iedere professional werkzaam in basis, voortgezet, MBO, meerbegaafd-, of speciaal onderwijs die wil ontdekken hoe je als school de samenwerking met ouders en leerling kunt versterken, om zo iedereen recht te doen.
De post-hbo is een opleiding die je praktisch toerust om aan de slag te gaan met het contextuele gedachtengoed in jouw werk. Werk je meer vanuit een hulpverleningssetting dan is de post-hbo Contextuele Hulpverlening Basis mogelijk meer geschikt.
Doelen
Je kunt op basis van de contextuele theorie en ervaringskennis naar casuïstiek kijken en hypotheses formuleren. Die vormen de basis voor contextuele interventies in gegeven begeleidingssituaties in de driehoek. Daarin kun je zorgvuldig afstemmen op ieder die in de driehoek betrokken is. Je bent daarin meerzijdig partijdig. Zo laat je zien hoe je gericht bent op het ruimte maken voor dialoog en het vergroten van de leerruimte voor de leerling. Je kunt ook kritisch reflecteren op je interventies met betrekking tot hypothese en doelstelling en kan handelingsalternatieven beschrijven binnen de driehoek. Tot slot kun je de eigen handelwijze legitimeren in mono- of multidisciplinair teamverband (bijvoorbeeld IB, ouder, leerkracht, zorgteam) en levert daarmee een onderbouwde bijdrage leveren aan de ontwikkeling en concrete toepassing van educatief partnerschap.
Je bent expert in het begeleiden van leerlingen tegen de achtergrond van hun context, en schat de invloed van ouders daarin op waarde. Samenwerken met ouders (passend bij de onderwijssoort) wordt met deze opleiding een constructief en kansrijk avontuur.
Je professionaliseert ook op gebied van inzicht in je eigen rol; ook jouw context heeft invloed op hoe je de dialoog in je werk met anderen aangaat.
Inhoud
In deze opleiding komt het gehele contextuele gedachtegoed aan de orde met haar kernthema’s als loyaliteit, balans van geven en ontvangen, parentificatie, meerzijdige partijdigheid, etc. Ook kent het programma diverse vakken die gericht zijn op andere -voor het onderwijs relevante- onderwerpen. Zoals psychopathologie van volwassenen en kinderen, ontwikkelingspsychologie (van kind tot adolescent), positieve psychologie en oplossingsgericht werken. Ook staat de opleiding stil bij diverse systeemtheoretische invalshoeken en wat je daar binnen de school mee kunt. In de lessen Filosofie/Ethiek worden de grondslagen van het contextuele denken onderzocht en hoe die zich verhouden tot je eigen levensbeschouwing. Op trainingsdagen brengen we een afgewogen en doelgerichte integratie van theorie en praktijk tot stand, waarbij het contextueel perspectief wordt verbonden met diverse andere perspectieven en scholen. We trainen gespreksvaardigheden met leerlingen, ouders en collega’s. Thema’s die in de lesdagen aan de orde komen zijn verder: driehoeksgesprekken, veiligheid en signalering, contextueel kijken naar diagnoses, positionering ten opzichte van andere experts in het onderwijs en ouderbetrokkenheid als beleid van de school. In de supervisie wordt eerst stilgestaan bij het eigen genogram van de studenten, om zo zicht te krijgen op de invloed van de eigen verbondenheid met je gezin van herkomst voor je professionaliteit. Vervolgens zal de supervisie de integratie vormen van de theorie, de praktijk en de persoon. Het intervisietraject helpt ook bij de integratie van het contextuele denken binnen het onderwijs, door te werken met eigen casuïstiek. Tot slot werk je aan het verrijken van je eigen school door het ontwikkelen van een innovatie die passend onderwijs kan versterken.
Praktische informatie
Registraties
Deze opleiding voldoet aan de opleidingscriteria voor Contextueel Werker VCW, de criteria voor werkervaring buiten beschouwing gelaten.
Financiering
Bij aanmelden kun je kiezen om te betalen in zes gelijke termijnen via automatische incasso of in een keer per factuur. De data voor de automatische incasso zijn: 25 september, 24 november, 25 december 2023, 26 februari, 25 april, 25 juni 2024.
Vrijstellingen
Vanwege de samenhang van de lessen worden slecht bij hoge uitzondering vrijstellingen verleend voor delen van het programma.
Vrijstellingen voor de Master Contextuele Benadering
Het certificaat Phbo Contextueel werken in het onderwijs geeft tot 6 jaar na certificering recht op vrijstellingen voor de Master Contextuele Benadering, voor zover het curriculum van de MCB niet is gewijzigd. Wil je daar meer over weten, klik hier.
Contact
Ben je geïnteresseerd maar heb je ook nog vragen? Neem gerust contact op met Petra van Dijk, coördinator ICB opleidingen.
Wil je alumni spreken? Dat kan, mail dan naar professionalssw@che.nl en we brengen je met een alumnus in contact!
Aanmelden
Heb je besloten om je aan te melden? Dat kun je doen met de knop ‘Aanmelden’ rechtsboven deze pagina. Bij de inschrijving wordt gevraagd om je CV en je diploma van je hoogst genoten opleiding te uploaden. Zorg dat je deze documenten digitaal beschikbaar hebt. Zonder deze documenten kunnen we niet vaststellen of je voldoet aan de toelatingseisen.
Er is gemiddeld (maar niet regelmatig) per twee weken een lesdag. Deze lesdagen vallen op woensdag; Mocht je op de vastgestelde lesdag onmogelijk kunnen, maar wel graag de opleiding volgen, neem dan contact met ons op
Bewezen kwaliteit
De CHE staat al jaren in de top van de hogescholen van Nederland. In de Keuzegids Hoger Onderwijs 2022 staat de CHE op de tweede plaats in de categorie middelgrote hogescholen. Onze docenten en trainers komen uit de beroepspraktijk of staan er nog met één been in. En dat merk je! Dit geldt ook voor onze deeltijdopleidingen. We zijn CEDEO-erkend voor zowel Maatwerk opleidingen met 92,6% klanttevredenheid als voor de open inschrijving met een 87,1% klanttevredenheid (onderzoek 2023). Daarnaast zijn een aantal van onze opleidingen officieel als Post-hbo geregistreerd bij CPION.