In je werk als (spel)therapeut krijg je soms te maken met kinderen of jongeren die gevlucht zijn, vanwege oorlog, armoede of andere bedreigingen. Sommige kinderen zijn met familie op reis gegaan, sommigen zijn op pad gestuurd. De traumatische ervaringen die velen hebben opgedaan zijn soms onvoorstelbaar. Deze ervaringen maakt dat ze kwetsbaar zijn in hun verdere ontwikkeling van kind naar (jong)volwassene. Tegelijkertijd ontdek je als therapeut dat ze soms opvallend veerkrachtig zijn.
In deze verdiepingsmodule leer je hoe je kunt samenwerken aan perspectief met deze groep kinderen en jongeren. Hoe je vanuit verbondenheid naast ze kan gaan staan om een bijdrage te leveren aan een gezonde ontwikkeling. We zoomen in op begrippen als trauma, herstel en veerkracht. We gaan ontdekken wat veerkracht betekent en hoe de speltherapeut veerkracht kan bevorderen.
Tijdens de module kies je zelf een thema of vraag om op in te zoomen. Bij de afsluiting delen we die individuele leeropbrengsten met elkaar.
Studie-eigenschappen
-
Doelgroep
De scholing is bestemd voor speltherapeuten en andere vaktherapeuten in het bezit van een afgeronde opleiding in een van de vaktherapeutische beroepen.
Voor deze nascholing is accreditatie aangevraagd bij het Register Vaktherapie. -
Studiebelasting
Houd rekening met twee dagen per week die je nodig hebt om te leren
-
Vrijstelling Master Speltherapie
Het volgen van deze module kan vrijstelling bieden voor de master Speltherapie.
-
Tijden
De drie lesdagen starten om 08.45 uur en eindigen om 14.00 uur.