In je werk als speltherapeut of vaktherapeut krijg je soms te maken met kinderen of jongeren met een beperking. In deze verdiepingsmodule leer je hoe je een licht verstandelijke beperking bij een jeugdige herkent, hoe je met een jongere met een LVB communiceert en wat je kunt verwachten als je werkt met een jongere met een LVB.
Regelmatig heeft een jeugdige niet alleen last van zijn of haar LVB, maar gaat de LVB samen met bepaalde psychische problematiek. Daarom kijken we tijdens deze module naar de meest voorkomende psychische problematiek bij jeugdigen met een LVB. Zo leer je hoe autisme, hechtingsproblematiek, emotieregulatie-problematiek, gedrag en agressie zich kunnen uiten bij juist deze jeugdigen.
Natuurlijk maak je ook kennis met verschillende vormen van behandeling die je kunt inzetten bij jeugdigen met een LVB, zoals vaktherapie, een cliëntgerichte behandeling, een gezinsbehandeling en het trainen van begeleiders. Ook leer je over cliënt-gerichte diagnostiek en over systeem-netwerkanalyses.
Aan het einde van de module geef je een presentatie van je eindopdracht en is er een ruilbeurs van opgedane kennis en interventies.
Studie-eigenschappen
-
Doelgroep
De scholing is bestemd voor speltherapeuten en andere vaktherapeuten in hDe scholing is bestemd voor speltherapeuten en andere vaktherapeuten in het bezit van een afgeronde opleiding in een van de vaktherapeutische beroepen.
Voor deze nascholing is accreditatie aangevraagd bij het Register Vaktherapie.
et bezit van een afgeronde opleiding in een van de vaktherapeutische beroepen.Deze nascholing is geaccrediteerd door het Register Vaktherapie voor 44 punten.
-
Studiebelasting
Houd rekening met twee dagen per week die je nodig hebt om te leren
-
Vrijstelling Master Speltherapie
Het volgen van deze module kan vrijstelling bieden voor de master Speltherapie.
-
Tijden
De drie lesdagen starten om 08.45 uur en eindigen om 14.00 uur.