De contextuele benadering helpt de onderwijsprofessional samenwerking met ouders en leerling constructief vorm te geven.
De theorie van Nagy vormt de basis voor de contextuele benadering die er van uit gaat dat iedereen verbonden is met belangrijke anderen. Dat inzicht helpt het onderwijs bij de aandacht voor de dynamische relatie tussen thuis, school en de leerling. Deze theorie geeft praktische handvatten voor onderwijsprofessionals van basis- tot MBO en speciaal onderwijs om beter te kunnen werken vanuit de driehoek thuis, school en leerling om zo de leerruimte van de leerling te vergroten. Je verdiept je in de contextuele benadering, maar ook in psychologie en systeemdenken.
Ook ontdek je op welke wijze life events zoals scheiding of psychologische problemen van ouders of brusjes van invloed kan zijn op het leergedrag van de leerling. En omgekeerd bekijk je de invloed van de onderwijsprofessional op het leergedrag en de thuissituatie. Vanuit de focus op ‘kracht en kans’ leer je hoe leraren, ouders én leerlingen kunnen bijdragen aan goed onderwijs, vanuit gedeelde verantwoordelijkheid.
Een alumnus:
"Ik ben echt enthousiast over wat die contextuele benadering biedt! Ik ben leerlingen en hun ouders met andere ogen gaan bekijken. Ik ben veel beter gaan begrijpen hoe ieder in de dynamische driehoek probeert van betekenis te zijn. Ook lastig gedrag krijgt zo een andere betekenis. Ik heb bijvoorbeeld vooral ontdekt hoe belangrijk het is om rekening te houden met hun loyaliteit naar thuis. Juist daarom is het samenwerken en rekening houden met ouders zo belangrijk. En toen ik leerde ouders erkenning te geven voor wat zij doen, stond ik te kijken van wat dat oplevert!"
Top opleiding! Dat is het predikaat dat deze Master kreeg van de Keuzegids 2018. Vooral het onderwijsprogramma en de kwaliteit van de docenten kregen hoge waarderingen.
Studie-eigenschappen
-
Aanmelding & collegegeld
Voor deze master moet je je aanmelden via Studielink. Afhankelijk van het aantal aanmeldingen kun je na 1 mei op een wachtlijst worden geplaatst.
Als je bij de CHE een associate degree-, bachelor-, of masteropleiding volgt, betaal je elk jaar collegegeld. Er zijn twee soorten collegegeld: het wettelijk collegegeld en het instellingscollegegeld.
Lees hier welk soort collegegeld voor jou geldt en hoeveel je moet betalen.
-
Studiebelasting
1680 uur, waarvan ongeveer 350 contacturen voor de gehele opleiding. Gemiddeld ongeveer 20 uur per week, inclusief lessen, zelfstudie, en het zelf uitvoeren van een onderzoek in het kader van je Masterproef. Tijdens deze studie wordt ook Engelstalige literatuur gebruikt.
-
Profielen
De Master Contextuele Benadering kent 2 profielen: Contextuele Benadering - profiel Onderwijs en Contextuele Benadering in de Hulpverlening. Het curriculum bestaat uit programma’s van 10 EC die generiek zijn voor alle profielen en 10 EC programma’s die specifiek zijn voor het profiel. De programma’s die zich richten op de eigen beroepspraktijk en professionaliteit van de student zijn goed voor 40 EC.
-
Toelatingseisen
- Afgeronde hbo-bachelor- of wo-opleiding in de sociale wetenschappen.
- Tijdens de opleiding minimaal 8 uur per week werkzaam in een werksetting waarbinnen het contextuele denken en handelen kan worden toegepast.
Voldoe je niet aan de toelatingseisen, dan is het instroomprogramma een mogelijkheid voor jou. Klik hier om het instroomprogramma te bekijken.
Beschik je niet over een diploma van een Nederlandstalige opleiding (havo, vwo, mbo4, hbo of universiteit)? Dan ben je alleen toelaatbaar met een diploma Nt2 (programma B2) of CNaVT (programma B2 of C1). Deze taaleis geldt ook als je wel de Nederlandse nationaliteit hebt, maar niet in het bezit bent van een diploma van een Nederlandstalige opleiding. Meer informatie hierover is te vinden onder “Veelgestelde vragen” op https://www.che.nl/aanmelden-opleiding.
Opleidingsinformatie
De afgestudeerde professionele master bezit de kunst en de kunde om hoogwaardige kennis en innovatief vermogen te verbinden met de behoeften van onze samenleving.
Waar de bachelor je tot een deskundige begeleider, leerkracht of hulpverlener maakt, maakt de Master Contextuele Benadering je tot een expert in je vakgebied, een leidende professional, en een schakel tussen de wereld van onderzoek en de alledaagse praktijk. Meer weten over wat een Professionele Master precies is? Klik op de link hieronder.
Doelgroep
Leerkrachten, IB’ers, mentoren, leerling begeleiders, vertrouwenspersonen en verder alle overige betrokkenen bij het onderwijs, kortom iedere professional werkzaam in het basis, voortgezet, MBO, meerbegaafd-, of speciaal onderwijs die wil ontdekken hoe je als school de samenwerking met ouders en leerling kunt versterken, om zo iedereen recht te doen.
Werk je meer vanuit een hulpverleningssetting dan is het Profiel Hulpverlening mogelijk geschikter voor jou.
Doelen
Je kunt na het behalen van deze Master conceptueel denken en zelfstandig problemen en vragen inzake je werk en studieterrein verwoorden, onderzoeken en verhelderen. Ook beheers je de ingrediënten van het handelen vanuit de Contextuele Benadering in die mate dat je in staat geacht mag worden tot zelfgestuurde en autonome uitbouw daarvan. Ook en vooral maakt het je een volwaardige gesprekspartner in ZAT/CJG overleg en kunt een onderbouwde bijdrage leveren aan de ontwikkeling en concrete toepassing van educatief partnerschap.
Je bent expert in het begeleiden van leerlingen tegen de achtergrond van hun context, en schat de invloed van ouders daarin op waarde. Samenwerken met ouders wordt met deze opleiding een constructief en kansrijk avontuur.
Je professionaliseert ook op gebied van inzicht in je eigen rol; ook jouw context heeft invloed op hoe je de dialoog in je werk met anderen aangaat.
Inhoud
In deze opleiding komt het gehele contextuele gedachtegoed aan de orde met haar kernthema’s als loyaliteit, balans van geven en ontvangen, parentificatie, meerzijdige partijdigheid, etc. Ook kent het programma diverse vakken die gericht zijn op andere -voor het onderwijs relevante- onderwerpen. Zoals psychopathologie van volwassenen en kinderen, ontwikkelingspsychologie (van kind tot adolescent), positieve psychologie, sociologie en oplossingsgericht werken. Ook staat de opleiding stil bij diverse systeemtheoretische invalshoeken en wat je daar binnen de school mee kunt. In de lessen Filosofie/Ethiek worden de grondslagen van het contextuele denken onderzocht en hoe die zich verhouden tot je eigen levensbeschouwing. Op trainingsdagen brengen we een afgewogen en doelgerichte integratie van theorie en praktijk tot stand, waarbij het contextueel perspectief wordt verbonden met diverse andere perspectieven en scholen. We trainen gespreksvaardigheden met leerlingen, ouders en collega’s. Thema’s die in de lesdagen aan de orde komen zijn verder: driehoeksgesprekken, veiligheid en signalering, contextueel kijken naar diagnoses, positionering ten opzichte van andere experts in het onderwijs en ouderbetrokkenheid als beleid van de school. In de supervisie wordt eerst stilgestaan bij het eigen genogram van de studenten, om zo zicht te krijgen op de invloed van de eigen verbondenheid met je gezin van herkomst voor je professionaliteit. Vervolgens zal de supervisie de integratie vormen van de theorie, de praktijk en de persoon. Het intervisietraject helpt ook bij de integratie van het contextuele denken binnen het onderwijs, door te werken met eigen casuïstiek. Tot slot werk je aan het verrijken van je eigen school door het ontwikkelen van een innovatie die passend onderwijs kan versterken.
Docenten
Bij deze opleiding werken meerdere docenten, al naar gelang het specialisme dat van belang is. Bijvoorbeeld:
- Dr. Jaap van der Meiden MCH, Contextueel therapeut en supervisor VCW, systeemtherapeut NVRG, therapeut EAP
- Kees Verduijn MCH, Contextueel therapeut en supervisor VCW, therapeut EAP, opleider Video Hometraining AIT
- Albert van Dieren MCH, Contextueel therapeut en supervisor VCW
- Dr. Wim Dekker, socioloog
- Dr. Gert Vierwind, filosoof
- Christine de Heer-Booij
- Drs. Ellen Aanen-Zilvold, psycholoog
- Dr. Danielle Koot, pedagooog
- Gert-Jan Veerman
- Dr. Rens Filius, psychotherapeut
- Hanneke van Wijgerden, MCH
- Dr. Danielle Koot, Pedagoog
- Drs. Hans van der Meiden, klinisch psycholoog
Praktische informatie
https://www.nvrg.nl/opleidingen
Registraties
- 75 punten voor het Register Vaktherapie
- 15 punten (Levensbeschouwing en Spiritualiteit), 15 punten (Persoon en werk) en 20 punten (Vakbekwaamheid) bij St. Kwaliteitsregister Geestelijk Verzorgers (ID 341496)
- Het succesvol afronden van de Master Contextuele Benadering - onderwijs geeft je het recht op het voeren van de titel MA (Master of Arts)
- 150 opleidingspunten voor de Landelijke Vereniging Psychosociaal Werkenden (LVPW)
De Master Contextuele Benadering - profiel Onderwijs is niet goedgekeurd als vooropleiding Systeemtherapie NVRG.
Levenlanglerenkrediet
Sinds september 2017 kun je gebruik maken van de regeling ‘levenlanglerenkrediet’, speciaal voor mensen die een erkende opleiding hoger onderwijs volgen en niet studiefinancieringsgerechtigd zijn. Dit is er voor deeltijdstudenten van 30 jaar en ouder en studenten die een opleiding als tweede studie (op hetzelfde niveau) doen. Meer informatie hierover en over het aanvragen staat op de website van DUO en de Rijksoverheid.
Lerarenbeurs
De Master Contextuele Benadering is geregistreerd in het Croho, wat betekent dat leraren hun lerarenbeurs voor deze opleiding kunnen gebruiken. Aanvragen mbv BRIN nummer 25BA en ISAT 49147.
Teambeurs Primair Onderwijs
De subsidieregeling Teambeurs primair onderwijs heeft als doel kennis en competenties van masteropgeleide leraren meer en duurzamer in te zetten bij de schoolontwikkeling. Klik hier voor meer info.
Contact
Ben je geïnteresseerd maar heb je ook nog vragen? Neem gerust met één van onderstaande personen contact op:
Petra van Dijk, coördinator ICB opleidingen
Kees Verduijn, coördinator aanmeldingen
Wil je alumni spreken? Dat kan, mail dan naar professionalssw@che.nl en we brengen je met een alumnus in contact!
Er is nagenoeg elke week een lesdag. Voor het profiel Onderwijs valt de lesdag op woensdag. Mocht je op de vastgestelde lesdag onmogelijk kunnen, maar wel graag de opleiding willen volgen, neem dan contact met ons op. Lesdagen zijn meestal van 9.30 tot 16.30 uur.
“Om passend onderwijs te kunnen bieden is samenwerking tussen leerkrachten en ouders van groot belang. De contextuele benadering kan daarbij verbindend werken.”