De contextuele benadering helpt de onderwijsprofessional samenwerking met ouders en kind constructief vorm te geven.
De theorie van Nagy vormt de basis voor de contextuele benadering. Deze theorie, toegepast op het onderwijs, geeft inzicht in de dynamische relatie tussen thuis, school en kind. Het geeft praktische handvatten voor onderwijsprofessionals die willen werken vanuit de driehoek thuis, school en kind om zo de leerruimte van de leerling te vergroten. Je verdiept je in de contextuele benadering, psychologie en systeemdenken.
Ook ontdek je op welke wijze life events zoals scheiding of psychologische problemen van ouders of brusjes van invloed kan zijn op het leergedrag van de leerling. En omgekeerd bekijk je de invloed van de onderwijsprofessional op het leergedrag en de thuissituatie. Vanuit de focus op ‘kracht en kans’ leer je hoe leraren, ouders én kinderen kunnen bijdragen aan goed onderwijs, vanuit gedeelde verantwoordelijkheid.
De lesdata voor het komende jaar worden in maart-april vastgesteld.
Top opleiding! Dat is het predikaat dat deze Master kreeg van de Keuzegids 2018. Vooral het onderwijsprogramma en de kwaliteit van de docenten kregen hoge waarderingen.
Studie-eigenschappen
-
Studiebelasting
1680 uur, waarvan ongeveer 350 contacturen voor de gehele opleiding. Gemiddeld ongeveer 20 uur per week, inclusief lessen, zelfstudie, en het zelf uitvoeren van een onderzoek in het kader van je Masterproef. Tijdens deze studie wordt ook Engelstalige literatuur gebruikt.
-
Inschrijving en betaling
Voor Masters moet je je inschrijven via Studielink. Je bent pas echt ingeschreven als je (de eerste termijn) betaald heb. Afhankelijk van het aantal inschrijvingen kunnen aanmeldingen na 1 juni op een wachtlijst worden geplaatst.
Lees hier alles over betaling van de bedragen voor deze Master. -
Uitstroomprofielen
Deze opleiding is een uitstroomprofiel van de Master Contextuele Benadering. Het curriculum bestaat uit 10 EC generieke lessen en 10 EC uitstroomspecifieke lessen. De rest van het curriculum betreft programma's die zich richten op je eigen beroepspraktijk en professionaliteit.
De start van dit uitstroomprofiel is afhankelijk van voldoende inschrijvingen. -
Toelatingseisen
- Relevante hbo- of wo-opleiding in de sociale wetenschappen of gelijkwaardig.
- Tijdens de opleiding minimaal 8 uur per week werkzaam in een werksetting waarbinnen het contextuele denken en handelen kan worden toegepast.
Kijk voor meer info op de website van het Instituut Contextuele Benadering.
Voldoe je niet aan de toelatingseisen, dan is mogelijk het instroomprogramma een mogelijkheid voor jou. Klik hier om het instroomprogramma te bekijken.
Opleidingsinformatie
De afgestudeerde professionele master bezit de kunst en de kunde om hoogwaardige kennis en innovatief vermogen te verbinden met de behoeften van onze samenleving.
Waar de bachelor je tot een deskundige begeleider, leerkracht of hulpverlener maakt, maakt de Master Contextuele Benadering je tot een expert in je vakgebied, een leidende professional, en een schakel tussen de wereld van onderzoek en de alledaagse praktijk. Meer weten over wat een Professionele Master precies is? Klik op de link hieronder.
Doelgroep
IB’ers (of zij die de ambitie hebben IB'er te worden), leerkrachten, contextuele leerling begeleider, vertrouwenspersonen en verder alle overige betrokkenen bij het onderwijs en die willen ontdekken hoe ze binnen de school en als mens een concrete bijdrage kunnen leveren aan meer betrouwbaarheid in relaties. Werk je meer vanuit een hulperlenings-setting dan is het uitstroomprofiel Hulpverlening mogelijk meer geschikt. En voor mediators is er het uitstroomprofiel Mediation.
Doelen
Je kunt na het behalen van deze Master conceptueel denken en zelfstandig problemen en vragen inzake je werk en studieterrein verwoorden, onderzoeken en verhelderen. Ook beheers je de ingrediënten van het handelen vanuit de Contextuele Benadering in die mate dat je in staat geacht mag worden tot zelfgestuurde en autonome uitbouw daarvan. Ook en vooral maakt het je een volwaardige gesprekspartner in ZAT/CJG overleg en kunt een onderbouwde bijdrage leveren aan de ontwikkeling en concrete toepassing van educatief partnerschap.
Inhoud
In deze opleiding komt het gehele contextuele gedachtegoed aan de orde met haar kernthema’s als loyaliteit, balans van geven en ontvangen, parentificatie, meerzijdige partijdigheid, etc. Ook kent het programma diverse vakken die gericht zijn op andere -voor het onderwijs relevante- onderwerpen. Zoals psychopathologie van volwassenen en kinderen, ontwikkelingspsychologie (van jeugdige tot en met individuatie), sociologie en oplossingsgericht werken. Ook staat de opleiding stil bij diverse systeemtheoretische invalshoeken en wat je daar binnen de school mee kunt. In de lessen Filosofie/Ethiek worden de grondslagen van het contextuele denken onderzocht en hoe die zich verhouden tot je eigen levensbeschouwing. Op trainingsdagen brengen we een afgewogen en doelgerichte integratie van theorie en praktijk tot stand, waarbij het contextueel perspectief wordt verbonden met diverse andere perspectieven en scholen. In de supervisie wordt eerst stilgestaan bij het eigen genogram van de studenten. Vervolgens zal de supervisie de integratie vormen van de theorie, de praktijk en de persoon. Het intervisietraject zal thema’s aan de orde stelen die direct met de integratie van het contextuele denken binnen het onderwijs te maken hebben. Het belangrijkste onderdeel in de integratie van het leerrendement in je professioneel handelen vormt je eigen onderzoek. Daar wordt in het eerste jaar al mee gestart. Je zult gedurende de gehele Master regelmatig in lessen onderzoeksvaardigheden en in individuele begeleiding geholpen worden dat onderzoek uit te voeren en deze Masterproef te schrijven. Uiteraard kies je daarbij zelf je onderwerp, al dan niet in afstemming met de opleiding.
Enkele lesdagen kunnen worden gecombineerd met studenten van andere opleidingen van het ICB
Docenten
Bij deze opleiding werken meerdere docenten, al naar gelang het specialisme dat van belang is. Bijvoorbeeld:
- Dr. Jaap van der Meiden MCH, Contextueel therapeut en supervisor VCW, systeemtherapeut NVRG, therapeut EAP
- Kees Verduijn MCH, Contextueel therapeut en supervisor VCW, therapeut EAP, opleider Video Hometraining AIT
- Albert van Dieren MCH, Contextueel therapeut en supervisor VCW
- Dr. Wim Dekker, socioloog
- Dr. Gert Vierwind, filosoof
- Christine de Heer-Booij
- Drs. Ellen Aanen-Zilvold, psycholoog
- Dr. Danielle Koot, pedagooog
- Gert-Jan Veerman
- Dr. Rens Filius, psychotherapeut
- Hanneke van Wijgerden, MCH
- Dr. Danielle Koot, Pedagoog
- Drs. Hans van der Meiden, klinisch psycholoog
Praktische informatie
https://www.nvrg.nl/opleidingen
Registraties
- 75 punten voor het Register Vaktherapie
- 15 punten (Levensbeschouwing en Spiritualiteit), 15 punten (Persoon en werk) en 20 punten (Vakbekwaamheid) bij St. Kwaliteitsregister Geestelijk Verzorgers (ID 341496)
- Het succesvol afronden van de Master Contextuele Benadering - (Basis) onderwijs geeft je het recht op het voeren van de titel MA (Master of Arts)
De Master Contextuele Benadering met uitstroomprofiel (Basis) onderwijs is niet goedgekeurd als vooropleiding Systeemtherapie NVRG. Wil je na deze Master graag door voor systeemtherapeut, neem dan contact op met de NVRG.
Levenlanglerenkrediet
Sinds september 2017 kun je gebruik maken van de regeling ‘levenlanglerenkrediet’, speciaal voor mensen die een erkende opleiding hoger onderwijs volgen en niet studiefinancieringsgerechtigd zijn. Dit is er voor deeltijdstudenten van 30 jaar en ouder en studenten die een opleiding als tweede studie (op hetzelfde niveau) doen. Meer informatie hierover en over het aanvragen staat op de website van DUO en de Rijksoverheid.
Lerarenbeurs
De Master Contextuele Benadering is geregistreerd in het Croho, wat betekent dat leraren hun lerarenbeurs voor deze opleiding kunnen gebruiken. Aanvragen mbv BRIN nummer 25BA en ISAT 49147.
Teambeurs Primair Onderwijs
De subsidieregeling Teambeurs primair onderwijs heeft als doel kennis en competenties van masteropgeleide leraren meer en duurzamer in te zetten bij de schoolontwikkeling. Klik hier voor meer info.
Fiscaal voordeel
Kosten die je zelf maakt voor je studie of opleiding zijn aftrekbaar. Deze regeling zou al in 2018 worden afgebouwd, maar blijkt inmiddels voor de derde keer te zijn verlengd. Start daarom dit jaar met de opleiding van je keuze! Op de site van de Belastingdienst lees je meer over Studiekosten of andere scholingsuitgaven.
Contact
Ben je geïnteresseerd maar heb je ook nog vragen? Neem gerust met één van onderstaande personen contact op:
Petra van Dijk, coördinator ICB opleidingen
Kees Verduijn, coördinator aanmeldingen
Wil je alumni spreken? Dat kan, mail dan naar professionalssw@che.nl en we brengen je met een alumnus in contact!
“Om passend onderwijs te kunnen bieden is samenwerking tussen leerkrachten en ouders van groot belang. De contextuele benadering kan daarbij verbindend werken.”