Als het gaat om ICT in organisaties is er één uitdaging die iedereen herkent: de ICT-er en de professional hebben een heel andere kijk op de zaak en ze begrijpen elkaar regelmatig niet. Dat komt het ontwerpen, ontwikkelen, opleveren, onderhouden en/of het (leren) gebruiken van ICT niet ten goede.
Het lectoraat Zin in ICT richt zich op mensgerichte ICT. Want als je oog hebt voor de mens in ICT, kun je ook elkaars taal leren spreken. De training mensgerichte ICT in de praktijk helpt je om in je eigen praktijk te analyseren waar de knelpunten zitten, hoe je andere perspectieven onderscheidt, hoe je het gesprek aangaat en tot een echte samenwerking kunt komen.
Voorwaarde: je hebt een eigen praktijkvraag over de inzet van ICT of informatiemanagement in de organisatie. Een verandervraag, een implementatieproces dat aandacht vraagt of botsende belangen en perspectieven.
Studie-eigenschappen
-
Het doel van de training
Deze training geeft je inzicht in samenwerkingsrelaties tussen mensen met betrekking tot ICT-processen. Na afloop kan je als ICT'er de persoon uit de 'business' en als persoon uit de 'business' de ICT'er verstaan. Sterker nog, je begrijpt elkaar en je hebt eenzelfde taal/jargon tot je beschikking om samen mensgerichte ICT handen en voeten te geven in jouw organisatie. Je leert knelpunten te herkennen, te analyseren en hoe je dat positief kunt beïnvloeden. Je werkt aan je gespreksvaardigheden en vermogen om interprofessioneel samen te werken. Je leert anderen verstaan en hoe je eenheid van taal bevordert. Ook leer je hoe je technologie toepast in jouw praktijk met oog voor de mens.
Inhoud
Je gaat aan de hand van het Mens-Oog-Model, dat lector Erik-Jan Smits ontworpen heeft, je eigen casus analyseren. Welke relaties tussen welke betrokkenen spelen een rol bij het vormgeven van welk aspect van ICT? Je leert de pijnpunten herkennen en ziet op welke relaties de meeste spanning staat. Is dat de relatie tussen IT-leverancier en klant? Tussen collega’s onderling? Tussen management en medewerkers? Waar zit de meeste onduidelijkheid in het proces van ontwerpen, ontwikkelen, opleveren, onderhouden en (leren) gebruiken? Je leert de verschillende stakeholders te duiden en brengt het proces in kaart met behulp van het Mens-Oog-Model.
Dag | Thema | Onderwerp | Docent | Duur |
1 | (Niet) Mensgerichte ICT herkennen | Mens-Oog model | Erik-Jan | 2 u |
Casus duiden en presenteren aan elkaar | Erik-Jan | 2 u | ||
Knelpunten aanwijzen en presenteren aan elkaar | Erik-Jan | 2 u |
We zoomen in op de bevindingen van dag 1: de verschillende relaties die onder spanning staan of aandacht vragen omdat ze cruciaal zijn voor het slagen van het proces. Een veelgehoord probleem is dat ICT-leverancier en klant elkaar niet begrijpen, of niet de moeite hebben genomen om echt eenzelfde beeld te krijgen van het gewenste resultaat en de te leveren inspanning. Daarom leren we deze dag over interprofessioneel samenwerken, hoe je samen een gedeeld beeld kunt krijgen en eenheid van taal. Je bent je na deze dag bewust van verschillende perspectieven en krijgt praktische handvatten om met elkaar in gesprek te gaan en blijven. Op deze dag zullen we ook aandacht besteden aan hoe je met elkaar in verbinding blijft, ook als er ruis op de lijn is.
Dag | Thema | Onderwerp | Docent | Duur |
2 | Eenheid van taal | Interprofessioneel samenwerken | 2 u | |
Denken in termen van systemen | 2 u | |||
In gesprek zijn en blijven | 2 u |
We gaan het hebben over goed verwachtingsmanagement, dus over het maken van heldere afspraken met betrekking tot wat, hoe en op welke termijn je dingen gaat doen. We nemen je mee in de praktijk van agile werken, co-creatie en relationeel contractbeheer. Op deze dag zullen we echt werken aan hoe je dit kunt verweven in je eigen praktijk. We zorgen samen dat je het Mens-Oog-Model kunt toepassen binnen jouw context en organisatie.
Dag | Thema | Onderwerp | Docent | Duur |
3 | Effectief relaties aangaan en onderhouden | Verwachtingen managen | 1 u | |
Agile werken | 1 u | |||
Co-creatie | 1 u | |||
Relationeel contractbeheer | 1 u | |||
Jouw toepassing in jouw praktijk en jouw OOG op de MENS | 2 u |