Veel pleeggezinnen staan open voor plaatsing van kinderen en jongeren die van huis uit een andere religie of levensbeschouwing aanhangen. Maar wat betekent het voor pleegouders en begeleiders én de betreffende jongere als hiervan sprake is? Hoe kan recht gedaan worden aan de cultuur en/of religie van het pleegkind en zijn ouders? Welke houding en specifieke vaardigheden worden er van pleegouders en begeleiders gevraagd bij deze plaatsingen en de identiteitsvorming van uithuisgeplaatste jongeren?
Het Lectoraat Pleeg- en gezinshuiszorg van de CHE deed onderzoek naar de kansen en uitdagingen die er liggen als het gaat om transreligieuze en transculturele plaatsingen in de pleeg- en gezinshuiszorg. Op basis van het onderzoek is cursusmateriaal ontwikkeld, waaronder een interactieve training. Je wordt geconfronteerd met je afweer, interesse en tolerantie ten aanzien van andere levensbeschouwingen dan die van zichzelf. Tijdens de cursusdag word je je bewust van de impact die je eigen levensvisie heeft op je professioneel handelen. Je krijgt handvatten aangereikt voor het begeleiden van en samenwerken met jongeren en volwassenen die nauw met elkaar samenleven en tegelijk – soms fundamenteel – verschillen in levensbeschouwing.
Studie-eigenschappen
-
Doelgroep
Pleegzorgwerkers, gezinshuisouders, en andere professionals die rondom pleeggezinnen en gezinshuizen heen staan.
-
Aantal deelnemers
8 tot 12 maximaal per training
-
Registratiepunten
Voor deze training is SKJ-accreditatie aangevraagd
Doel van training
Een interactieve werkvorm op basis van levensechte filmfragmenten, het spel Tiks-in-tune, theorievorming en enkele werksessies maken dat je na deze dag als professional weet: Welke impact kunnen cultuur en religie hebben op de identiteitsvorming van uithuisgeplaatste kinderen? Hoe ben ik als professional ‘levensbeschouwelijk en cultureel sensitief?’ Hoe kan ik jongeren en volwassenen met verschillende culturen en religies helpen zichzelf te zijn én goed samen te leven?
Immersive game: Tiks-in-Tune
Op basis van de resultaten is door Charissa Bakema en Danielle van de Koot het spel Tiks-in-Tune (‘immersive game’) ontwikkeld om de vaardigheden inleven, ontdekken wat essentieel is voor de ander en een gesprek kunnen initiëren en gaande houden te oefenen. Pleegzorgwerkers volgen het leven van een pleegkind in een pleeggezin dat de fictieve religie Tiks aanhangt. Door filmfragmenten en andere werkvormen komen pleegzorgwerkers in aanraking met de Tiks en worden zij steeds ondergedompeld in situaties in en rond het pleeggezin. Zij ervaren de consequenties van hun vragen, keuzes en handelingen en reflecteren daarop.