In het werken met uithuisgeplaatste jeugdigen, hun ouders en pleeg- of gezinshuisouders komt het aan op een goede samenwerkingsrelatie met alle betrokkenen. Als pleegzorgwerker, ambulant werker of gedragswetenschapper beweeg je je in een wirwar van (familie)relaties, waarin vaak tegenstrijdige meningen en belangen spelen.
Volgens pleegzorgwerkers komt het dan aan op ‘relationeel werken’, ‘onderhandelen’, ‘ondertitelen’, ‘een middenweg vinden’, ‘elkaar begrijpen’ en ‘goed luisteren’. Nogal complex … Het begrip ‘meerzijdige partijdigheid’ is hier helpend. Niet voor niets wordt het vaak genoemd in de Methodiekhandleiding ‘Pleegzorg is een vak’ en de Richtlijnen Pleegzorg. In deze training krijg je zicht op meerzijdige partijdigheid en train je in deze houding en vaardigheid van verbindend werken.
De sleutel van meerzijdige partijdigheid ligt in een relationeel-ethische manier van kijken: hoe zoeken mensen die met elkaar verbonden zijn naar wat eerlijk is voor henzelf en de ander(en)? Hoe houden ouders en pleegouders passend rekening met elkaar? Je probeert voorbij uitingen van gevoelens en zichtbaar gedrag te kijken naar wat mensen beweegt te doen wat ze doen en te laten wat ze laten en je zoekt naar mogelijkheden om mensen op basis van hun verbondenheid met elkaar in dialoog te brengen.
Het begrip ‘meerzijdige partijdigheid’ is ontleend aan de contextuele benadering van Ivan Boszormenyi-Nagy. De Christelijke Hogeschool Ede biedt al decennialang opleidingen aan op dit vlak via het Instituut Contextuele Benadering (ICB). In deze training wordt de expertise van het ICB gecombineerd met inzichten uit lectoraatsonderzoek naar pleeg- en gezinshuiszorg. Je verdiept je theoretische kennis op dit vlak, en vooral: je traint in gespreksvoering aan de hand van casussen uit de praktijk.
Studie-eigenschappen
-
Registratiepunten
Voor deze training is SKJ-accreditatie aangevraagd.
-
Over de docenten:
- Mariël Borger-Keesman MA
Docent Jeugd- en gezinsprofessional in de pleegzorg - dr. Kees Bregman
Docent Contextuele theorie en trainer contextueel werken
- Mariël Borger-Keesman MA
Opleidingsinformatie
Doel van de training
Pleegzorgprofessionals verkrijgen inzicht in de contextuele (relationeel-ethische) benadering van (familie)relaties en worden vaardig in meerzijdig partijdig werken in de driehoek ouders – (pleeg)kind – pleegouders met het oog op het welzijn van het pleegkind in diens context.
Inhoud
De sleutel van meerzijdige partijdigheid ligt in een relationeel-ethische manier van kijken: hoe zoeken mensen die met elkaar verbonden zijn naar wat eerlijk is voor henzelf en de ander(en)? Hoe houden ouders en pleegouders passend rekening met elkaar? Je probeert voorbij uitingen van gevoelens en zichtbaar gedrag te kijken naar wat mensen beweegt te doen wat ze doen en te laten wat ze laten en je zoekt naar mogelijkheden om mensen op basis van hun verbondenheid met elkaar in dialoog te brengen.
Het begrip ‘meerzijdige partijdigheid’ is ontleend aan de contextuele benadering van Ivan Boszormenyi-Nagy. De Christelijke Hogeschool Ede biedt al decennialang opleidingen aan op dit vlak via het Instituut Contextuele Benadering (ICB). In deze training wordt de expertise van het ICB gecombineerd met inzichten uit lectoraatsonderzoek naar pleeg- en gezinshuiszorg. Je verdiept je theoretische kennis op dit vlak, en vooral: je traint in gespreksvoering aan de hand van casussen uit de praktijk.
Doelgroep
Pleegzorgwerkers en andere pleegzorgprofessionals.
(Eventueel kan deze training op maat gegeven worden voor jeugdbeschermers en/of professionals rondom gezinshuizen en gezinshuisouders, een in-company training kan worden aangevraagd).
Deze training wordt aangeboden op post-HBO-niveau. Om te kunnen deelnemen is een HBO-opleiding in het sociale domein gewenst. Je bent werkzaam in de pleegzorg.
Minimum aantal deelnemers: 12, maximum 16
Omvang
De training omvat een startdag en een verdiepingsdag (na drie maanden)
Op de startdag verkennen we het vragenveld, krijg je een demonstratie van meerzijdige partijdigheid in een casus, toegelicht vanuit de contextuele theorie en gaan we oefenen in gespreksvoering.
Op de verdiepingsdag delen we opgedane ervaring, bespreken we ingebrachte casuïstiek met ondertiteling vanuit de contextuele theorie en oefenen we weer in gespreksvoering.