De masterclass vroegkinderlijk trauma richt zich op traumatische gebeurtenissen die plaats vonden in de vroege kinderjaren en op de dissociatieve identiteitsstoornis. Uit onderzoek blijkt dat volwassenen die te maken hebben gehad met chronische traumatisering vanaf de vroege kindertijd te kampen krijgen met een breed scala aan psychische stoornissen. Dat kan variëren van enkelvoudige dissociatie tot aan een dissociatieve identiteitsstoornis. Als we kijken naar trauma, zien we eigenlijk altijd dat dissociatie een onderdeel hiervan is. De mate waarin is verschillend en loopt uiteen van derealisatie tot aan de dissociatieve identiteitsstoornis.
Vaak komt het voor dat mensen met een dissociatieve identiteitsstoornis verkeerd gediagnosticeerd worden of hun symptomen vaak niet herkend worden, of weggezet worden onder allerlei andere noemers. Inmiddels is er al veel bekend over deze stoornis binnen de klinische setting. Wanneer we kijken naar de kennis binnen social work, valt op dat er weinig kennis is/wordt gegeven binnen de social work ggz opleidingen. Binnen het werkveld van social work is er meer behoefte aan handvatten en/of vaardigheden om mens te begeleiden die te maken hebben gehad met vroegkinderlijke chronische traumatiseren. Tijdens deze masterclass brengen we theorie, werkervaring en ervaringsdeskundigheid bij elkaar.
Studie-eigenschappen
-
Groepsgrootte
12 deelnemers
-
Kernvragen
- Wat is een dissociatieve identiteitsstoornis?
- Hoe uit zich dit in het dagelijks leven?
- Wat kun je daarmee in de begeleiding?
- Welke kennis en vaardigheden heeft een social worker nodig om hierin om ene goede manier te begeleiden?
-
Voor wie?
Social workers met uitstroomprofiel GGZ die werkzaam binnen deze setting en graag meer kennis en handvatten aangereikt willen over patiënten met een dissociatieve identiteitsstoornis.
Heb je twijfels of deze masterclass geschikt is voor jou, neem gerust contact op met:
Jaimie van der Snel, gjvdsnel@che.nl. -
Vereisten start
- Kennis van hechting
- Enigszins kennis van trauma (basiskennis)
“Uiteindelijk draait het om overleven en beschermen van de ‘kern van jezelf'.”
Jaimie van der Snel, docent
Opbouw van het programma
Doelen
Er is veel bekend over trauma en dissociatie, maar vooral gericht op behandeling. Deze seminar is juist specifiek gericht op de begeleiding van mensen met trauma. Hoe begeleid je deze mensen in de thuis situatie, wonen, werken, etc.
- Hoe kan ik als social worker dissociatie herkennen?
- Wat is het verschil tussen dissociatie en dissociatieve id stoornis
- Handvatten in de begeleiding van mensen met ernstig trauma
- Les vanuit ervaringskennis.
- Er wordt tevens aandacht besteed aan mensenhandel netwerken en de specifieke kenmerken/aandachtspunten hierin bij mensen met DIS
Dag 1
09:30-10:00 koffie en inloop
10:00-10:15 intro en verwachtingen
10.15-10:45 start hechting en trauma met bruggetje naar dissociatie
10:45-11:30 uitleg over de dissociatieve stoornissen in het bijzonder DIS
11:30-11:45 PAUZE
11:45-12:30 vervolg uitleg DIS, ruimte voor vragen
12:30-13:15 LUNCH
13:15-14:00 bestaande behandelingen en controversies
14:00-14:45 ervaringsverhaal
14:45-15:00 PAUZE
15:00-15:45 wat heb je als social worker nodig (theorie)
15:45-16:15 praktische invulling
16:30-17:00 AFRONDING
Dag 2
Voorbereiding:
- 4 dagen van tevoren vragen insturen die er nog zijn blijven liggen.
- Casus vanuit het werkveld beschreven
09:30-10:00 inloop en koffie
10:00-10:45 terugkoppeling en vragen beantwoorden
10:45-11:15 programmeringen uitleg bij DIS
11:15-11:30 PAUZE
11:30-12:30 casussen behandelen
12:30-13:15 PAUZE
13:15-14:00
14:00-14:45
14:45-15:00 PAUZE
15:00-15:45
15:45-16:30
16:30-17:00 AFRONDING
“DIS is eigenlijk een hele complexe stoornis, maar het is ook bijna fascinerend om te zien hoe ons brein in staat is ons zo te beschermen dat we kunnen overleven in de meest verschrikkelijke omstandigheden.”
Heidi Remmers, docent