Kinderen die opgroeien in een gezin met verstandelijk beperkte ouders, dragen vaak al op jonge leeftijd enorme verantwoordelijkheid. Ook is er grote kans op hechtings- en ontwikkelingsproblematiek. In deze tweedaagse masterclass leer je hoe je als hulpverlener problemen signaleert en werkt aan oplossingen.
Je verdiept je met collega’s in de afwijkende ontwikkeling van normaalbegaafde kinderen in gezinnen met verstandelijk beperkte ouders. Ook verdiep je je in problemen die spelen bij deze doelgroep, zoals parentificatie, hechtingsproblematiek en loyaliteitsconflicten. Met behulp van ervaringsverhalen, casuïstiek en oefeningen met trainingsacteurs komt dat heel dichtbij. Je krijgt bovendien praktische handvatten om vanuit meerzijdige partijdigheid een vertrouwensband op te bouwen met ouders en kinderen en zo de basis te leggen voor adequate hulpverlening. Na afloop van deze masterclass heb je inzicht in de complexe problematiek van kinderen die ‘ouder van hun ouders’ zijn en weet je hoe je deze doelgroep - samen met het sociaal netwerk - kunt ondersteunen. De masterclass is SKJ-geregistreerd.
Studie-eigenschappen
-
Doelgroep
Professionals die in gezinnen werken waar deze problematiek speelt. Dat kunnen ambulant begeleiders zijn, maar ook bijvoorbeeld orthopedagogen of gedragswetenschappers.
-
Waarom CHE?
- Opleiding op hbo-niveau op de beste middelgrote hogeschool van Nederland
- Les van ervaren docenten uit het werkveld
- Goed bereikbare leslocatie, centraal in Nederland
- Kleine groep, veel persoonlijke aandacht
- Niet alleen theorie, maar ook casuïstiek en oefeningen
-
Lestijden
Van 9:30 tot 16:00 uur
Studie-inhoud
Dag 1: Kinderen van verstandelijk beperkte ouders in beeld
- Ervaringen van volwassenen die opgroeiden in een gezin met verstandelijk beperkte ouders. Waar liepen ze tegenaan, wat hebben ze gemist en hoe werkt dat nog altijd door in hun leven?
- Uitleg over de ontwikkeling van kinderen aan de hand van de ontwikkelingspsychologie van Erikson. Waar wijkt de ontwikkeling van normaalbegaafde kinderen met verstandelijk beperkte ouders af?
- Verdieping in relevante thema’s uit de contextuele benadering die spelen bij deze doelgroep. Het gaat o.a. om loyaliteit, parentificatie en meerzijdige partijdigheid.
- Verkenning tools die inzetbaar zijn bij deze doelgroep.
- Toelichting huiswerkopdracht.
Dag 2: Handvatten voor zorg en steun aan kinderen van verstandelijk beperkte ouders
- Huiswerkopdracht bespreken in kleine groepjes en plenair terugkoppelen: waar lopen hulpverleners tegenaan?
- Gevolgen van onveilige hechting bij normaalbegaafde kinderen die opgroeien in een gezin met verstandelijk beperkte ouders.
- Hoe bouw je vanuit meerzijdige partijdigheid een vertrouwensband op met zowel kind als ouders?
- Gespreksvoering met kinderen en ouders. We oefenen hierbij met behulp van een trainingsacteur.
- Rol van het sociaal netwerk en het versterken daarvan als het netwerk beperkt is of mensen in het netwerk uitgeput zijn.
- Bespreken van tools en handvatten uit bestaande literatuur, onderzoeksresultaten en aanpak bij vergelijkbare doelgroepen.