Overslaan en naar de inhoud gaan
CHE
Contrast
  • International

Primair Menu

  • Opleidingen
    • Voltijd Bachelor
    • Deeltijd Bachelor
    • Associate degree
    • Master
    • Post-hbo
    • Cursus
    • Minor
  • Studiekeuze
    • Open Dagen voltijd
    • Proefstuderen
    • Meeloopdag
    • Studiekeuze
    • Voor ouders
    • Voor decanen
    • Overstap mbo naar hbo
    • Werk en studie
  • Bedrijven en instellingen
    • Wat kan de CHE voor u betekenen?
    • Na-/bijscholing
    • Studenten in jouw bedrijf
    • Partners en netwerken
  • Onderzoek
    • Onderzoek bij de CHE
    • Lectoraten
    • Publicaties

Secundair Menu

  • International students
  • Studeren op de CHE
  • Over de CHE
  • Werken bij de CHE

Shortcut Menu

  • Privacyverklaring
  • Alumni
  • Contact
  • Inloggen
  • Nieuwsbrieven

Kruimelpad

  • Home
  • Opleidingen
  • Deeltijd
  • Cursus
  • Levensbeschouwing en contextuele benadering

Levensbeschouwing en contextuele benadering

Deeltijd cursus

Relationele ethiek kan gemakkelijk geïnterpreteerd worden als een levensbeschouwelijke richtlijn. Niet voor niets wordt het contextuele denken ook wel eens ten onrechte een levensbeschouwelijk gekleurde benadering genoemd. Toch legt de contextuele benadering wel een relatie met thema's die alles te maken hebben met rechtvaardigheid, verantwoordelijkheid en andere elementen die een zekernormatief karakter lijken te hebben. Hoe zit dat?

Werken met het paradigma van de relationeel ethische dimensie betekent werken met een ‘open einde’. Wat er gebeurt wanneer de ene mens de ander ontmoet, is onvoorspelbaar. Tegelijk hebben we ongelooflijk veel beelden van elkaar, waarin we de ander dreigen vast te houden. Hoe is het denken over ontmoeting en onvoorspelbaarheid, over ‘heden’ (Buber e.a.), te rijmen met het intergenerationele perspectief van Boszormenyi-Nagy, waarbij terugzien en vooruitzien (en dus: beeldvorming) tot de noodzakelijke verantwoordelijkheid in families behoort.

De psychiater V. Frankl beschreef de levens-noodzaak om een zin te vinden in ervaringen van verlies en ander lijden. Volgens de filosoof E. Levinas heeft lijden geen nut. Hij maakt wel een voorbehoud: lijden is nutteloos, tenzij het betekent: mee-lijden met een ander. Wat is de impact van deze uitspraken voor de kaders rond zingeving die we meedragen vanuit onze opvoeding en ook onze latere context, en hoe verhouden we ons daartoe wanneer we een ander willen bijstaan ook in ervaringen van verlies

 

Aanmelden
Hou mij op de hoogte

Inhoud

Studie-eigenschappen

  • Tijdsduur

    1 dag

  • Datums

    8 juni 2022

  • Locatie

    Christelijke Hogeschool Ede, Oude Kerkweg 100, Ede

  • Prijs

    € 245,- Tarief 2021-2022

  • Docent

    Kees Bregman

  • Studielast

    24 uur, waarvan 6 contacturen, gegeven in 1 lesdag

  • Toelatingseisen

    Relevante hbo- of wo-opleiding in een sociaal agogische richting en basiskennis van het contextuele denken (bijvoorbeeld de phbo Contextuele Hulpverlening Basis).

Judith
Open Avond
Aart
Over het ICB
Studiecentrum
Onderzoek

Inschrijven

Deel deze pagina

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin

Kruimelpad

  • Home
  • Opleidingen
  • Deeltijd
  • Cursus
  • Levensbeschouwing en contextuele benadering

Direct naar

  • Hulp bij studiekeuze
  • Aanmelden opleiding
  • CHE voorlichtingen
  • Update Coronavirus
  • Beste Hogeschool van NL

Lesaanbod

  • Voltijd Bachelor
  • Deeltijd Bachelor
  • Associate degree
  • Post-hbo, Masters en Cursussen

Over CHE

  • Werken bij de CHE
  • Nieuws & verhalen
  • SCHERP magazine
  • Identiteit en missie
  • Nieuwsbrieven

CHE

Oude Kerkweg 100,
6717 JS Ede

Vragen? Neem contact met ons op. 

Sociale Links Menu

  • twitter
  • facebook
  • Instagram
  • youtube
  • linkedin

Onderzijde Menu

  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Nieuws
  • Inloggen
  • Alumni
  • Nieuwsbrieven
  • Informatie coronavirus