De problemen en uitdagingen waar jij als hulpverlener of welzijnswerker mee te maken krijgt, hebben vaak een relationele component. Daarom is het waardevol om je te verdiepen in het contextuele denken.
Dat doe je in deze korte en boeiende introductiecursus voor jouw instelling of organisatie. Je maakt kennis met de basisbegrippen van de relationele ethiek en ontdekt het verschil tussen contextuele hulpverlening en benaderingen als systeemgericht werken. We zoeken daarbij steeds de verbinding met wat er speelt op de werkvloer in jouw organisatie. Bovendien gaan we in op praktisch toepasbare interventies uit de contextuele hulpverlening. Van verbindende vragen tot volwassen hertaxatie en van genogram tot werken met duplo. Na afloop kun je dus meteen aan de slag.
Studie-eigenschappen
-
Registratiepunten
6,5 PE
Opleidingsinformatie
Inhoud
Contextuele hulpverlening wint meer en meer aan populariteit in diverse werkvelden. Zowel binnen de hulpverlening als binnen pastoraat mediation, supervisie en coaching, etc. Deze inleiding doet wat haar naam doet vermoeden.
Doelgroep
Instellingen die werkzaam zijn op het gebied van ambulante of intramurale sociaal-agogische hulp- en dienstverlening, basis- voortgezet en speciaal onderwijs, ambulante gezinszorg, wijkgericht welzijnswerk, GGZ, etc.
Omvang
48 SBU of 1,7 EC, waarvan 12 contacturen, gegeven in 1 dag en 2 ochtenden.
Contact
Ben je geïnteresseerd maar heb je ook nog vragen? Neem gerust contact op met Jaap van der Meiden, coördinator ICB.
Voor wie is deze opleiding bedoeld?
Voor instellingen die ambulant of intramuraal sociaal-agogische hulp verlenen. Ook GGZ-instellingen, organisaties die actief zijn in welzijnswerk of ambulante gezinszorg en basisscholen, middelbare scholen en speciaal onderwijs-instellingen hebben baat bij deze introductiecursus.