Doelgroep: startende IB-ers en leerkrachten met IB-ambitie
Het werk van de IB-er verandert. Tegenwoordig ligt de focus steeds meer op het stimuleren van een leercultuur binnen een schoolteam en het bewaken van de onderwijskwaliteit
Het eigenaarschap en het vakmanschap van de leerkracht zijn belangrijke uitgangspunten in het werk van de IB-er als kwaliteitscoördinator. Daarnaast blijft de IB-er verantwoordelijk voor het (be)houden van de regie op de ondersteuning en zorgstructuur van deze tijd (LBBO, 2022).
Al met al vraagt deze nieuwe focus om andere kennis en vaardigheden dan voorheen aangeboden werd op de IB-opleidingen.
Wij hebben afgelopen jaar onze IB-opleiding toekomstbestendig gemaakt en verwelkomen je graag op onze vernieuwde opleiding: De IB-er op weg naar kwaliteitscoördinator.
Je gaat op ontdekkingstocht naar je eigen kwaliteiten en eigenschappen. Wie ben jij als ib-er? Welke kwaliteiten zijn bevorderend in je werk als IB-er en hoe ga je om met patronen en eigenschappen die het werk lastig maken?
Je leert vanuit visie hoe je het leren van je team kunt bevorderen. Communicatie en inzicht in het leren van volwassenen is hierbij essentieel. Je leert hoe je ontwikkelingen in de school m.b.t. passend onderwijs en leerresultaten samen met het team kunt analyseren en omzetten in beleid en acties. Dat doen we vanuit een talent- en opbrengstgerichte benadering, waarbij de ontwikkeling van de kinderen voorop staat en we willen voorkomen dat jij en je collega’s vooral druk zijn met papierwerk.
Studie-eigenschappen
-
Certificaat
Aan het einde van de opleiding ontvangt de deelnemer een certificaat ‘IB-er als kwaliteitscoördinator ’.
-
Registeruren
De opleiding is gevalideerd door de registercommissie. Deze is opgenomen in registerleraar.nl voor 233 registeruren.
-
Studiebelasting
Elf bijeenkomsten. Per bijeenkomst 12 uur voorbereiding/nawerk. Eindopdracht: 35 uur. Totaal: ca. 230 uur
Tijdens de bijeenkomsten sta je stil bij de plek van de basisschool in de zorgketen en hoe je een effectieve ondersteuningsstructuur opzet, waarbij het vakmanschap en eigenaarschap van de leerkracht belangrijke pijlers zijn.
Ook ga je praktisch aan de slag met bijvoorbeeld ontwikkelingsperspectieven. Je duikt in handelingsgerichte procesdiagnostiek en effectieve interventies bij de meest voorkomende psychiatrische problemen bij kinderen. Zo kun jij straks leerkrachten ondersteunen om gewenst gedrag te stimuleren in de klas en bij individuele leerlingen.
Je werkt tijdens de opleiding in een leerteam. Dit betekent dat we ruimte inbouwen voor leren met en van elkaar d.m.v. intervisiesessies. Ook ga je op schoolbezoek bij een medestudent, elkaar feedback en forward geven op het praktijkonderzoekje en elkaar ondersteunen in het leerproces als IB-er.
Opleidingsinformatie
Vakken
- Professionele identiteit
- Gespreksvoering
- Medische kennis
- Methodisch preventief zorg verlenen
- Spreekuur astma, COPD, Diabetes en CVRM
- Kwaliteit, veiligheid en organisatie
Lesdag
De lesdag voor de Ad POH is op de woensdag. Wekelijks heb je les in een repeterend ritme van drie weken waarin steeds één lesdag van 8 uur en vervolgens twee lesdagen van ongeveer 4 uur.
Deeltijd versus duaal
De Ad opleiding kan je volgen in een duaal of deeltijdtraject. Bij een duaal traject ben je in dienst bij een huisartsenpraktijk die voor jou de opleiding betaalt en waar je je praktijkuren werkt. Bij een deeltijdtraject betaal je zelf de opleiding en heb je een praktijkleerplek in de huisartsenzorg nodig om zo je praktijkuren te maken.
Studiebelasting
De Ad POH omvat 120 EC en duurt 2 jaar. Een studiejaar bestaat uit twee semesters van 30 EC. Gemiddeld is de studielast 28 uur per EC. Per week heb je 4-8 uur les op de CHE en leer je 4-8 uur in de praktijk. We adviseren je de overige uren vrij te maken voor zelfstudie, het voorbereiden op de lesdag en het uitwerken van bewijsstukken waarmee je de leeruitkomst wilt aantonen. De genoemde uren zijn een richtlijn. Door vooropleiding en werkervaring kunnen de meeste studenten de opleiding met minder studiebelastingsuren halen.
Vrijstelling
Samen met je studentbegeleider kun je bespreken of er onderwijseenheden in de opleiding zijn waarvoor jij vrijstelling kunt aanvragen. Wanneer je een mbo-v of inservice diploma hebt, is er een speciale vrijstellingsroute voor je beschikbaar. Lees hieronder verder over de mogelijkheden een verkorte Ad POH te volgen.
Biologie
Twijfel jij of je kunt starten met de opleiding Associate Degree POH, omdat je geen biologie hebt gedaan? Biologie is geen opleidingseis voor onze ad POH. Wel leert de ervaring dat sommige studenten moeite hebben met de toetsen over Medische Kennis. Wil je je goed voorbereiden? Doorloop dan deze e-learning . De e-learning is goed zelfstandig te volgen.