‘Leren door doen’ is een hele beknopte samenvatting van ervaringsleren. In de afgelopen jaren is deze manier van werken steeds meer verdiept, onderzocht en ontwikkeld. Veel professionals merken hoe krachtig het kan zijn als doen, denken, praten en reflecteren geïntegreerd worden in één aanpak. En veel cliënten, studenten, leerlingen ervaren hoe krachtig en gezond deze manier van leren en ontwikkelen is. Tegelijkertijd is er in de praktijk een grote behoefte aan professionalisering.
Hoe doe je dit goed, hoe voorkom je dat het ‘slechts’ bij een ervaring blijft, hoe ontwikkel je een geschikte leerervaring en hoe maak je een goede transfer naar het alledaagse leven? Bij de CHE hebben we hier de afgelopen jaren ruime ervaring in opgedaan. En we delen graag wat we hiervan geleerd hebben. En helpen je om het in jouw werkpraktijk toe te passen.
Studie-eigenschappen
-
Lesdagen en locaties
Lesdag 1
Inhoud motivatie ontwikkelen, comfortzones, reflectie verdiepen, locatie kiezen, integratie van vakken, werkzame factoren, coaching en feedback op plannen.
Lesdag 2 en 3
Een 2-daagse, inclusief overnachting.
We vertrekken om 10:00 uur vanaf de CHE en zijn hier de volgende dag om 16:00 uur.
Inhoud: De impact van natuur, groepsdynamica, methodiek ervaringsleren, kracht van verhalen, inspiratie opdoen voor toepassing in eigen praktijk, zingeving en betekenis, transfer naar dagelijks leven.
Lesdag 4
Inhoud: rituelen en afsluiten.
Doelgroep
Mensen die het ervaringsleren willen toepassen in hun werkpraktijk en hierbij de natuur als leeromgeving willen benutten. Of mensen die dat al doen en geïnspireerd willen worden door hoe we hier op de CHE mee werken.
Inhoud
In deze 4-daagse opleiding nemen we je mee in een avontuurlijke leerstijl. Je start met een 2-daagse op de Veluwe. Uiteraard passen we de methodiek toe in de opzet van deze opleiding. Dat betekent dat je zelf ervaringen gaat opdoen om van daaruit te leren hoe je zelf mensen kan begeleiden om vanuit de ervaring te komen tot ontwikkeling en het behalen van doelen. Leren met hart, hoofd en handen dus, zodat er leerverhalen ontstaan die je bijblijven. Maar ook met een onderbouwing vanuit de theorie.
De docenten in deze module hebben veel ervaring met dergelijke trajecten. Ze nemen je mee op reis en leren je hoe je een dergelijk traject kan ontwikkelen voor jouw doelgroep. Met als fundament de methodiek ‘ervaringsleren’ en de kracht van ‘natuur als bron van herstel’.
Leeruitkomst
Je kan een passend traject, onderbouwd vanuit de methodiek van ervaringsleren en gericht op het behalen van psychosociale leerdoelen, ontwikkelen en opzetten voor een individu of groep en dit traject ook begeleiden en afronden.
Indicatoren
1. Je kan mensen motiveren om uit hun comfortzone te stappen.
2. Je kan een leeractiviteit in een natuurlijke omgeving ontwikkelen die methodisch onderbouwd wordt vanuit de methodiek ervaringsleren.
3. Je kan mensen die uit hun comfortzone zijn gegaan, begeleiden naar een succesvolle leerervaring.
4. Je kan mensen helpen om de transfer van het geleerde naar de dagelijkse praktijk te maken.
5. Je kan mensen helpen om het geleerde te borgen op de langere termijn.
Toetsing
Je gaat een traject ontwikkelen voor een specifieke doelgroep. Dit kunnen leerlingen op een (basis)school zijn, jongeren die hulpverlening ontvangen, studenten met een psychosociale hulpvraag, jongeren uit je kerk of een andere specifieke groep waar je mee werkt. Dit traject ga je ook uitvoeren zoals je het hebt bedacht. Vervolgens reflecteer je op de uitvoering.