Aan kennis ontbreekt het je als hulpverlener wellicht niet, alleen in dit vak blijft werk in uitvoering toch echt een klus. Er zijn momenten dat een gesprek goed loopt en er zijn zeker ook momenten dat het zoeken is naar de volgende vraag of de juiste interventie. Zeker als het gaat om werken met gezinnen en er meerdere mensen in het gesprek aanwezig zijn.
Deze cursus Praktijkgerichte systemische gespreksvoering is voor hulpverleners die durven toe te geven dat gesprekken lang niet altijd makkelijk zijn en willen leren in en aan de praktijk.
Studie-eigenschappen
-
Doelgroep & niveau
De basiscursus praktijkgerichte systemische gespreksvoering is bedoeld voor hulpverleners die werkzaam zijn binnen alle werkvelden in de zorg op MBO- en HBO-niveau. De cursus past goed bij jou als je je wilt ontwikkelen in gespreksvoering met cliënten en hun families. Een belangrijk leerdoel is dat je je repertoire van interventies in cliëntgesprekken kunt uitbreiden.
De cursus geeft je een systemische kijk op cliënten in hun familieverbanden en zal worden gegeven vanuit de contextuele en collaboratieve/dialogische benadering. -
Studiebelasting
De basiscursus bestaat uit drie dagdelen (à vier uur) theorie met oefenopdrachten en drie dagdelen live oefenen met cliënten. Er wordt literatuur opgegeven om stapsgewijs in te lezen in de theorie. Ook wordt van deelnemers gevraagd eigen casuïstiek in te brengen.
Opleidingsinformatie
Programma
De cursus praktijkgerichte systemische gespreksvoering bestaat uit zes bijeenkomsten gedurende een half jaar. Afwisselend worden deze besteedt aan overdracht van kennis en praktische werkvormen en aan live sessies. Je krijgt les van ervaren docenten die zelf werkzaam zijn in het werkveld. Dezelfde docenten zijn ook de trainers in de live sessies.
Kennis en werkvormen
- Dagdeel 1
De eerste theorieles geeft zicht op mensen in hun verbondenheid volgens de contextuele benadering, praktisch uitgewerkt in vaardigheden om verbindend te luisteren en te vragen. - Dagdeel 3
De tweede theorieles gaat in op het eigene van de dialoog als instrument voor helpende gespreksvoering, en sluit aan bij de dialogische benadering. Zo'n manier van praten volgt geen protocol maar heeft wel een persoonlijk kompas, dat door oefenen verkend en getraind wordt. - Dagdeel 5
De derde theorieles gaat in op meerzijdig gerichte partijdigheid als houding en werkwijze van de hulpverlener die verbindend wil werken.
Live oefenen
De dagdelen 2, 4 en 6 worden besteed aan live oefenen met cliënten.
Deze kunnen via medewerkers uit de organisatie worden aangedragen.
Op de CHE is een lokaal ingericht als huiskamer met opnameapparatuur (audio en video). Hier vinden de gesprekken plaats onder supervisie van één van de docenten. In een lokaal ernaast wordt er via een live videoverbinding meegekeken door collega's en/of (mede)studenten. Ook dit gebeurt onder supervisie van een docent. Afhankelijk van de leerdoelen van de deelnemers kan de mogelijkheid om live te oefenen op maat worden aangeboden.
Maatwerk
Het basisprogramma kan op maat worden aangepast aan de beroepspraktijk van de deelnemers. De cursus kan ook in company worden aangeboden, op locatie of op de CHE.
De CHE staat al jaren in de top van de hogescholen van Nederland. In de Keuzegids Hoger Onderwijs 2022 staat de CHE op de tweede plaats in de categorie middelgrote hogescholen. Onze docenten en trainers komen uit de beroepspraktijk of staan er nog met één been in. En dat merk je! Dit geldt ook voor onze deeltijdopleidingen. We zijn CEDEO-erkend voor zowel Maatwerk opleidingen met 92,6% klanttevredenheid als voor de open inschrijving met een 87,1% klanttevredenheid (onderzoek 2023). Daarnaast zijn een aantal van onze opleidingen officieel als Post-hbo geregistreerd bij CPION.