Wilma Terlouw, docent Beeldende vorming bij de opleiding Social Work, deed onlangs een master. Haar onderzoek over de invloed van creativiteit op hulpverlening bleek zo interessant dat ze nu een platform heeft gelanceerd.
Vanuit de CHE werd Wilma Terlouw (53) gestimuleerd om een master te doen. Ze koos voor de master Kunsteducatie aan hogeschool Artez. “Een interessante master, waar ik me meer in wilde verdiepen”, vertelt Terlouw in het Atrium van de CHE. Tijdens haar studie kwam ze erachter dat er veel theorie beschikbaar is over hoe je door middel van creatieve activiteiten hulp kunt bieden. “Alleen ontbrak er een platform waar al die informatie is gebundeld.”
Steunfonds
Terlouw besloot zelf een platform op te richten: www.creatiefhulpverlenen.nl. Ze heeft daarvoor het Steunfonds van de CHE aangeschreven, zodat een degelijke site kon worden gelanceerd. “Het Steunfonds zag mijn project wel zitten en daar ben ik heel blij mee”, vervolgt de beeldend kunstenaar. “We kunnen hier zowel studenten als mensen die hulp nodig hebben, verder mee helpen.”
De site bestaat uit drie onderdelen: een blog, een kennisbank en projecten. “De blogs worden geschreven door verschillende alumni die het leuk vinden om hier tijd in te steken. Ze schrijven over hulpverleners die creatieve activiteiten kunnen inzetten en waarom dat zo zinvol is.”
Die uitingen kunnen bijvoorbeeld dans, sport, fotografie, muziek of schilderen zijn. “Als je in een moeilijke fase van je leven zit, kan dit helpen ter afleiding, blijkt uit onderzoek. Je kunt door creativiteit een bepaalde situatie op een positieve manier gaan benaderen.”
Studiepunt
De kennisbank bestaat uit boeken die hulpverleners kunnen helpen en de projectenbank is een wisselwerking tussen hulpverleningsinstanties en de CHE. “Instanties kunnen een hulpvraag indienen. Wij monitoren dat en zetten dat uit bij vierdejaarsstudenten Social Work. Zij hebben recente kennis vanuit de opleiding en de organisaties krijgen zo een goed onderbouwd antwoord op hun vraag.”
Zo kwam er laatst een vraag binnen over een jongen van tien jaar die sociaal onaangepast gedrag laat zien. “Studenten gingen langs bij zo’n organisatie om sfeer te proeven. Vervolgens gingen ze een aantal gedachtensporen uitdenken. De opdrachtgever geeft op het eind feedback op het eindresultaat. Dat is hier op de CHE weer goed voor een studiepunt.”
Terlouw is nog op zoek naar manieren waarmee de site uiteindelijk meer kostendekkend wordt. “We zijn nu intern nog fit genoeg om het draaiende te houden, maar het zou mooi zijn als de site uiteindelijk ook wat gaat opbrengen.”
Meer informatie over het Steunfonds is te vinden op www.che.nl/steunfonds. Ook voor een donatie kijkt u op deze site.