Elke treinreis kan het begin zijn van een verhaal, nieuwe connecties tussen mensen en mogelijkheden om de samenleving te verbeteren. Dit is iets waar CHE alumnus Johan van Hoek dagelijks aan werkt. Na zijn afstuderen aan de Christelijke Hogeschool Ede is hij teruggekeerd naar de Nederlandse Spoorwegen, een werkplek waar hij tijdens zijn stage al kennis mee maakte.
Als lid van het recruitment marketingteam bij NS heeft Johan een cruciale rol in het aantrekken van nieuw talent. "Als we niet genoeg personeel werven, heeft dat directe gevolgen voor onze dienstverlening. Dus, hoeveel impact wil je hebben," stelt Johan lachend. Hij benadrukt het belang van het creëren van boeiende content om potentiële werknemers te laten zien wat NS te bieden heeft. "We laten zien wie er bij NS werken en welke diverse functies er zijn. Het draait allemaal om het vergroten van de zichtbaarheid en het enthousiasmeren van mensen om bij ons te komen werken."
Storytelling
Tijdens zijn opleiding communicatie aan de CHE, kwam storytelling en beeldtaal veel aan bod. "Ik merk dat ik sterk ben geworden in storytelling, vooral met woorden. Ook de lessen over beeldtaal waren waardevol. Je leert hoe je mensen kunt enthousiasmeren en activeren, en hoe je je op de juiste manier op een doelgroep richt," legt hij uit. Deze vaardigheden hebben Johan geholpen om impactvolle campagnes te ontwikkelen die niet alleen informeren, maar ook inspireren.
Mensen vooruitbrengen
Maar waarom koos Johan in de eerste plaats voor een studie Communicatie? "Eén van de docenten kon op de Open Dag goed uitleggen wat communicatie inhoudt. Hier werd ik direct door getriggerd," herinnert hij zich. "Communicatie gaat niet over 'CommIKKIcatie', maar over 'COMMUNIcatie', over het bouwen van een gemeenschap en mensen met elkaar verbinden. Dit pas ik hier bij NS nu ook toe. Samen zetten we stappen voor een maatschappelijk doel en brengen we mensen letterlijk vooruit.”
“Communicatie gaat over het bouwen van een gemeenschap en over mensen aan elkaar verbinden”
Impact blijven maken
Met zijn ogen gericht op de toekomst wil Johan graag impact blijven maken in de samenleving. "Op een later moment zou ik graag nog een master in bestuurskunde volgen," deelt hij. "Ik wil doorgroeien naar een strategisch niveau waar ik maatschappelijke organisaties kan adviseren over communicatie."
Als communicatieprofessional verbindt Johan mensen aan elkaar. “Dat is mijn drive. Mensen die nog nooit voor de camera hebben gestaan ontpoppen hier tot ware NS-ambassadeurs. Het is tof om hier getuige van te zijn en verschillende mensen te spreken die allemaal weer van wat anders iets af weten. Geen persoon, geen verhaal en geen doelgroep is hetzelfde. Communicatie zit overal.”