Balans tussen talenten en opbrengsten is mogelijk door scherper zicht te hebben op hoe het leerproces van kinderen zich ontwikkelt. Dit is de conclusie van het vierjarig lectoraat Talenten en Opbrengsten. Dit lectoraat had als doel om op basisscholen onderzoek te doen naar hoe talentgericht en opbrengstgericht onderwijs geïntegreerd kunnen worden en elkaar kunnen versterken. Bij de afronding van dit lectoraat op 11 juli werden de belangrijkste resultaten gepresenteerd aan het docententeam van de Lerarenopleiding Basisonderwijs van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE).
In de 21ste eeuw ontwikkelt Nederland zich tot kenniseconomie. Ieders talent, groot of klein, is daarbij nodig. Van leerlingen, leerkrachten en basisschoolteams als geheel. Er zijn verschillende perspectieven die zicht bieden op hoe die talenten kunnen worden ingezet. Vanaf 2015-2019 deed het lectoraat onder leiding van lector dr. Hans Bakker en associate lector Jan Kaldeway MSc, MMus onderzoek naar dit thema. Naast de twee lectoren bestaat de lectoraatskring uit neerlandica Derjan Havinga-Heijs MA en socioloog/onderwijskundige dr. Gert-Jan Veerman.
Voorwaarden om talenten te ontdekken en ruimte te geven
Het uitgangspunt bij de uitwerking van het lectoraat was om recht te doen aan de diversiteit aan leraren, vakken en kinderen. Leerkrachten hebben een belangrijke taak wanneer het over erkennen van talenten gaat. Door een gevarieerd onderwijsaanbod te creëren kunnen leerlingen hun eigen talenten ontdekken. De motiverende rol van de leerkracht is essentieel om talenten te ontdekken en ruimte te geven.
Uit het onderzoek komen de volgende voorwaarden naar voren om talenten te ontdekken en ruimte te geven: een rijke leeromgeving en ruimte voor initiatief, het uitgaan van mogelijkheden, leerlingen zijn persoonlijk gemotiveerd en emotioneel betrokken, voorkeurstrategieën om tot leren te komen en leren omgaan met het onvolkomene. Deze voorwaarden kwamen naar voren in de vele gesprekken op scholen in de onderzoeksteams. Hierbij zijn pedagogisch-didactische toepassingen ontwikkeld door het lectoraat.
Toepassing
Alle pedagogisch-didactische toepassingen die zijn ontwikkeld, vaak in samenwerking met de academische Opleidingsscholen of gevestigde instituten zoals SLO (nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling) en PCM Nederland (Process Communication Model), helpen om meer zicht te krijgen op de leerprocessen van kinderen. De toepassingen hebben betrekking op PCM, professionele identiteitsspanningen, diversiteit en sociale cohesie, leervoorkeuren, leesgesprekken en zelfsturing.
Hans Bakker, lector Talenten en Opbrengsten: “We hebben een stimulans kunnen geven aan de ontwikkeling van diverse scholen en aan de onderzoekende houding van veel studenten. Ook hebben we veel inzichten kunnen vertalen naar het onderwijsprogramma van de opleiding Leraar Basisonderwijs. Onze dank gaat uit naar de inspirerende samenwerking met onze innovatieve partners, de academische opleidingsscholen.”
Meer informatie
De website van het lectoraat bevat alle informatie over de aanleiding, de thematiek, de publicaties en de onderzoeksproducten van de Academische Opleidingsscholen. Ook staat op deze site een magazine dat is gepubliceerd om meer inzicht te geven in de ontdekkingen van het Lectoraat Talenten en Opbrengsten.
Lees meer in het magazine 'Ontdekkingen' op de pagina van het lectoraat.