Van 18 tot en met 20 april vindt op de Christelijke Hogeschool Ede de Internationale Conferentie Contextuele Therapie plaats. Professionals die zich - over de hele wereld - bezighouden met de contextuele benadering komen bij elkaar en worden geïnspireerd door internationale sprekers. Eén van hen is de Vlaming Paul Heyndrickx. Hij is contextueel therapeut en opleider in de contextuele therapie en psychosociale hulpverlening. „In de psychotherapie is er nog altijd vrij weinig aandacht voor de dynamiek van geven en nemen in relaties.”
Het contextuele denken komt uit de psychotherapie en gaat over de vraag wat we kunnen doen zodat het beter gaat met mensen die psychische klachten hebben, zegt Heyndrickx. „Psychiater Ivan Boszormenyi-Nagy kwam tot de bevinding dat het helpend is wanneer mensen zichzelf gaan zien als een liefhebbend en zorgend wezen en dat het belangrijk is om erkenning te krijgen van anderen binnen de werkelijke context. Het moeten niet alleen de therapeuten zijn die erkenning geven, maar vooral de lange levensrelaties.”
Maatschappelijk niveau
„Maar die publicaties van Boszormenyi-Nagy zijn geschreven in de jaren tachtig”, gaat hij verder. „Die inzichten van 35 jaar geleden mogen worden geactualiseerd. Het contextuele denken werkt namelijk niet alleen binnen familiale context, maar ook op maatschappelijk niveau.”
„Zo kun je volgens psychiater Catherine Ducommun-Nagy radicalisering ook via een contextuele manier van denken ook leren verstaan”, legt Heyndrickx uit. „De bloedverwantschap en loyaliteit aan origine en de cultuur en het land van herkomst is een belangrijke drijfveer in ons handelen. Nu wij in West-Europa mensen gaan verbieden loyaal te zijn aan het land van herkomst en tegenover culturele, etnische wortels, gaat de loyaliteit ondergronds. Dan gaat men zich verzetten tegenover het nieuwe land.”
Gevende kinderen
Het contextueel denken kan bijvoorbeeld meer worden toegepast in het onderwijs, zegt de contextueel therapeut. „Je kunt leerlingen straffen als ze zich niet gedragen, maar je kunt ook kijken naar wat een kind allemaal wel kan door jezelf de vraag te stellen hoe een kind met storend gedrag toch een bijdrage levert.”
„Kinderen zijn gevende kinderen, en het is van groot belang om dat te zien”, zegt Heyndrickx die al tientallen jaren werkzaam is in het vak van het contextuele denken. Het valt hem op dat er te weinig aandacht is voor de dynamiek in het geven en nemen van relaties. „Daar wil ik over gaan spreken in april.”
De conferentie wordt georganiseerd door het Instituut Contextuele Benadering en is voor professionals die zich bezighouden met de contextuele benadering. Kijk voor meer informatie op www.icct2018.com of www.icbnederland.nl.