SEH-verpleegkundige Maaike van de Griend droomt er al jaren van om als hulpverlener aan het werk te gaan in het buitenland. Met de post-hbo International Public Health (IPH) aan de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) bereidt ze zich voor op haar eerste uitzending.
“Ik werk inmiddels zo’n zes jaar op de spoedeisende hulp (SEH) van het Amsterdam UMC. Vorig jaar besloot ik om werk te maken van mijn droom en heb ik gesolliciteerd bij Artsen zonder Grenzen. Daar werd ik aangenomen. Je komt dan in een pool terecht met professionals die uitgezonden kunnen worden. Samen met een career manager denk je na hoe je je het beste kunt voorbereiden op een eerste uitzending”, vertelt Maaike.
Van gezondheidssystemen tot interculturele communicatie
Tijdens het gesprek met career manager Tessel Stabel kwam al snel de post-hbo International Public Health van de CHE ter sprake. In de opleiding doe je kennis op over gezondheidszorgsystemen in lage- en middeninkomenslanden. Ook leer je hoe je analyses maakt van gezondheidsproblematiek en bijbehorende interventies ontwikkelt. Je verdiept je verder in hoe je kennis- en vaardigheden overdraagt aan lokale gezondheidsprofessionals en hoe je met oog voor interculturele verschillen projecten in een internationale context managet.
“Voor ons zijn die competenties en vaardigheden op het gebied van leiderschap en interculturele communicatie heel belangrijk”, vertelt Tessel. “Bij Artsen zonder Grenzen heeft iedere professional die we uitzenden een middenkaderfunctie, met vaak een coördinerende rol in een team dat bestaat uit verschillende nationaliteiten. Dat vraagt echt wat anders dan veel zorgprofessionals in Nederland gewend zijn.”
Groeien in internationaal projectmanagement
Precies dat is waar Maaike zich sterk in ontwikkeld heeft in de afgelopen maanden tijdens haar opleiding. Met haar jarenlange ervaring op de SEH blijft ze rustig in de grootste crisissituaties. Maar een projectplan schrijven? “Ik vind het makkelijker om iemand te reanimeren”, zegt de Amsterdamse verpleegkundige. “Natuurlijk werk ik ook wel eens samen in werkgroepen, maar dat is toch echt wat anders dan dat je in een internationale context een project aanstuurt. Ik heb zoveel geleerd in de afgelopen maanden en weet nu ook waar ik belangrijke richtlijnen of protocollen kan vinden. Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe ik het zonder deze kennis zou moeten redden in het buitenland.”
Artsen zonder Grenzen zoekt voor haar pool gericht talenten zoals Maaike. Verpleegkundigen met klinische ervaring, bijvoorbeeld als IC-verpleegkundige of Neonatologie verpleegkundige. “Bij het aannemen van medewerkers kijken we goed naar je ervaring en competenties”, zegt Tessel. “Ik zie dat professionals door de post-hbo International Public Health op een andere manier gaan denken en sensitiever worden voor wat afwijkt van wat ze gewend zijn. Dat is heel waardevol in ons werk.”
Les van docenten met praktijkervaring
Dit jaar volgen 20 professionals uit de zorg en het sociaal domein de Engelstalige post-hbo aan de CHE. Die schuurt qua niveau tegen een master aan, maar heeft in vergelijking met een universitaire opleiding een meer praktisch karakter. Zo schrijven deelnemers aan de opleiding een project proposal gericht aan het ministerie van Buitenlandse Zaken, waarin ze moeten verantwoorden hoe hun project aansluit bij de Sustainable Development Goals van de VN waar Nederland zich in haar ontwikkelingssamenwerkingsbeleid op richt.
Elk jaar geven werkveldpartners zoals Artsen zonder Grenzen input voor het curriculum. De lessen worden bovendien gegeven door docenten die zelf actief zijn in lage en middeninkomenslanden. De casuïstiekbesprekingen gaan daardoor bijvoorbeeld over situaties waar ze vorige maand zelf in Cambodja of Bangladesh mee te maken hadden. “Die ervaring vind ik echt een meerwaarde. Daardoor kan je de geleerde theorie direct koppelen aan voorbeelden uit de praktijk”, zegt Maaike. “Je merkt dat docenten heel betrokken en gemotiveerd zijn om les te geven.”
Ook waardevol voor professionals die met migranten werken
Juist in deze tijd is de opleiding relevanter dan ooit, merkt opleidingscoördinator Tineke de Groot. “Een pandemie stond al jaren in het rijtje met bedreigingen voor de wereldgezondheid, nu zitten we er midden in. Tegelijkertijd zie je ook toenemende migratiestromen, die gevolgen hebben voor de zorg hier. Weet jij bijvoorbeeld hoe je malaria herkent of hoe je over diabetes communiceert met patiënten uit een andere cultuur? Dat maakt deze opleiding ook waardevol voor gezondheidsprofessionals die in Nederland werken, bijvoorbeeld bij de GGD of in een AZC.”
Over die toegevoegde waarde kan Maaike meepraten. Op de Amsterdamse spoedeisende hulp ontmoet ze elke week patiënten met tientallen nationaliteiten. “Ik ben zelf gewend om wat directer te communiceren: waar heb je last van, wat is er aan de hand? Patiënten met een migratieachtergrond kunnen soms juist meer bijzaken benoemen, waar dan een of twee zinnen in zitten die voor mij de kern vormen. Door deze opleiding heb ik geleerd om anders te luisteren en te communiceren, waardoor ik deze patiënten beter kan helpen.”
Studie combineren met werk
Maaike combineert de post-hbo met haar werk op de spoedeisende hulp. Ze is wel tijdelijk minder gaan werken. “De studiebelasting is best pittig, je moet veel lezen. Dat is goed te combineren met mijn werk en ik heb ook zeker nog een sociaal leven, maar om alles uit de opleiding te halen heb ik wel bewust een stapje terug gedaan op mijn werk.”
Twijfel je over deze opleiding omdat het door de coronapandemie onzeker is of je de komende jaren internationaal kan reizen? “Waag gewoon de sprong”, zegt Maaike. “Het is juist handig om nu alvast de kennis op te doen die je straks in het buitenland nodig hebt.”