Johan Verwoerd (35) maakte de overstap van de bouwsector naar het basisonderwijs. Maar hij ging niet over een nacht ijs, vertelt hij. “Ik heb de tijd genomen om te oriënteren. Zo werkte ik naast mijn baan als inkoper bij een bouwbedrijf al 1 dag in de week op een basisschool. Na de zomer ben ik volledig overgegaan op 4 dagen in het onderwijs en 1 dag school en studie."
Het speelde de afgelopen 5 jaar al vaker door zijn hoofd: het onderwijs in gaan. Maar hoe doe je dat, als je een gezin en een vaste baan hebt? “Ik denk dat het eerst belangrijk is om bij jezelf naar binnen te kijken. Wat vind je belangrijk, waar word je warm van? Het is belangrijk om daar meer gehoor aan te geven en van daaruit verder te kijken.”
Meeloopdagen
Johan gaf op tijd aan bij zijn vorige werkgever dat hij eraan dacht om de overstap te maken. “Het leuke was dat collega’s aan mij teruggaven dat ze het mij wel zagen doen. Mijn vrouw stond er sowieso achter: ze vertelde toen gelijk dat ze het wat voor mij vond. Ik heb diverse meeloopdagen geregeld bij basisscholen in de buurt, en daar merkte ik dat er een basis was om dit werk te kunnen doen. Leerkrachten gaven mij toen ook terug dat ze me voor de klas zagen staan. Dat soort dingen helpen je zeker om verder te gaan.”
Band opbouwen
De eerste maand was pittig, vertelt Johan. “Natuurlijk had ik alles goed voorbereid, maar dan nog komt er veel op je af. Het is een heel nieuw werkveld, je komt in een nieuw team en je maakt een start met de studie. Dat betekende dat er ook thuis veel geregeld moest worden. Maar nu we ruim een 4 maanden verder zijn heb ik zeker mijn draai gevonden. Je komt stapje voor stapje dichter bij de leerlingen te staan, voor nu in groep 5/6 wat mijn stageklas is. Dat is heel waardevol.”
Kubus
Ook de kennis die hij in zijn vorige baan vaak gebruikte, kan de deeltijdstudent nu af en toe laten terugkomen in zijn lessen. “Ik werkte in de bouw en tijdens een rekenles leek het mij mooi om die twee met elkaar te combineren. Ik had latten hout meegenomen om zo een kubus te bouwen. Dit was om inzichtelijk te krijgen wat een vierkante meter en kubieke meter is. Hierin heb ik ook laten zien hoeveel kubieke meters er in het klaslokaal konden. Daar waren de kinderen toen helemaal verbaasd over. Ik vond het mooi om zo de rekenles meer beeldend te maken.”
Zinvol
De keuze om een deeltijdopleiding te volgen aan de CHE was voor Johan onderdeel van een onderliggende drijfveer. “Ik vind het heel zinvol om met kinderen te werken. Ik wil graag een steen bijdragen aan hun ontwikkeling en klaar maken voor een plaats in de samenleving. Dat is uiteindelijk de reden waarom ik deze keuze heb gemaakt.”
Keuze CHE
“De keuze voor de CHE waren voor mij drie punten. Ten eerste wilde ik naar een hogeschool met christelijke identiteit. Ten tweede de deeltijdopleiding met een keer in de drie weken een schooldag. Ten derde staat de CHE als school goed aangeschreven op diverse vlakken. Tot nu toe bevalt het me nog goed!”
Wil jij meer weten over een deeltijdopleiding aan de CHE? Meld je dan aan voor een van onze online voorlichtingen!