Docenten Erik Geluk, Cateleijn Schenk en Jeroen van der Zeeuw van de opleiding Communicatie zijn onlangs een week naar Rwanda geweest om colleges te geven op het gebied van framing, online media en lobby en onderhandelen. Sinds 2019 heeft de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) een samenwerkingsovereenkomst met het Institut Catholique de Kabgaye (ICK) in Muhanga, Rwanda voor de uitwisseling van studenten, docenten en onderzoeksprojecten via het Erasmus+programma.
Eén van de docenten, Erik Geluk, vertelt over dit meerjarige uitwisselingsprogramma: “We werken met het ICK samen voor de opleidingen Journalistiek en Communicatie. De opleiding Communicatie is vrij uniek in Rwanda en het ICK staat in Rwanda bekend als een hele goede universiteit. Het doel van onze samenwerking is aan de ene kant om met studenten en docenten daar onze vakkennis en ervaring te delen en uit te wisselen, maar ook om hen kennis te laten met het vak in een andere context.”
Waardering voor het vak
Cateleijn Schenk: “Dit was voor mij de tweede keer dat ik Rwanda bezocht om les te geven op het ICK. De eerste keer was ik erg benieuwd naar wat ik kon verwachten van de studenten daar. We geven les in het Engels, maar ondanks de taalbarrière- niet alle studenten beheersen de taal even goed- staan ze heel erg open voor nieuwe kennis.”
Ambitieuze studenten dus, maar de context waarin ze studeren is wel anders vertelt Jeroen van der Zeeuw. “Rwanda doet het in de Afrikaanse context erg goed en werkt nu hard aan bijvoorbeeld de kwaliteit van het onderwijs dat zij graag naar een hoger niveau willen brengen. Daar komt bij dat communicatie een westers vakgebied is en vrijheid van meningsuiting in Rwanda politiek gevoelig kan liggen. Studenten hebben daardoor meer moeite om een goede werkplek te vinden.”
Onderwijs verrijken met praktijkopdrachten en best practices
Ook tussen de twee opleidingen zijn er verschillen zichtbaar. De opleiding van het ICK is universitair en daardoor theoretischer in vergelijking met de opleiding Communicatie van de CHE. Erik: “De ICK studenten missen soms de praktijk binnen de opleiding. Dat proberen wij toe te voegen in het uitwisselingsprogramma met voorbeelden uit Nederland en Rwanda maar ook met praktijkcases.” Cateleijn: “Naast de colleges zijn we met de studenten tijdens workshops aan de slag gegaan met het oefenen en toepassen van de kennis en gaven we hen een groepsopdracht mee waarin verschillende disciplines terugkwamen. Aan het eind van onze lesweek presenteerden de studenten hun ideeën.”
Crossculturele onderwijservaring
Een week lesgeven in het buitenland levert naast de kennisuitwisseling ook andere inzichten op. Jeroen: "Onderwijs begint met relatie en gaat daarna pas over leren en informatieoverdracht. Dat weet je als docent natuurlijk wel, maar je neigt het toch te vergeten. Een crossculturele onderwijservaring maakt je daar weer enorm voor wakker. Continu vraag je je af: 'Snappen ze me wel? Volgen ze me nog?' En na een tijdje valt het kwartje. De echte vraag is: 'Snap ik hén wel? Sluit ik wel bij hen aan?' Onderwijzen in het buitenland is een oefening in beter leren luisteren."
Rwandese docenten en studenten in Ede
Jaarlijks volgen twee of drie ICK studenten het internationale programma Strategic Communication & Sustainable Development op de CHE. Ook dit najaar zullen er drie studenten deelnemen aan de minor. Daarnaast bezochten docenten uit Rwanda afgelopen najaar ook de CHE om de samenwerking verder te bestendigen, ook voor andere opleidingen.