Vrijwel alle studenten die anderhalf jaar geleden een CHE-diploma behaalden, hebben op dit moment een baan. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde landelijke hbo-monitor over 2023. Slechts 1,0% van de onderzochte alumni is momenteel werkzoekend. Landelijk bedraagt dat percentage 2,8%. In 2022 was de werkloosheid onder oud CHE-studenten nog 2,6%. De landelijke hbo-monitor vraagt jaarlijks oud-studenten anderhalf jaar na hun diploma naar hun werksituatie en hoe ze terugkijken op hun studie.
Eerste banen
De CHE leidt op voor maatschappelijke sectoren met arbeidsmarkttekorten als ICT, onderwijs en verpleegkunde. Maar ook werkloosheid onder alumni in zakelijke studierichtingen is laag. 73% van de CHE-alumni werken met een vast dienstverband (landelijk gemiddel69%). Starters met een CHE-diploma verdienen iets meer dan het landelijk gemiddelde (€20,26 t.o.v. €19,04 per uur). Het uursalaris steeg in vergelijking met 2022 met anderhalve euro. Twee op de drie alumni is daarbij (zeer) tevreden over hun eerste baan; dat is overeenkomstig het landelijke beeld.
Tevredenheid opleiding
Alumni van de CHE zijn positief over hun gevolgde opleiding. 83% zou opnieuw voor dezelfde opleiding aan de CHE kiezen. Driekwart van hen kijkt tevreden of zeer tevreden terug op de studie aan de CHE; 11% hoger dan het landelijk gemiddelde. Ze zijn met name positief over hun docenten. Ook vinden zij dat hun opleiding hen goed heeft voorbereid op hun eerste baan en aansluit op het niveau en inhoud van het werk dat ze nu doen. 78% beveelt hun studie ook aan bij vrienden of familie (landelijk 70%).
Bijdrage aan tekortsectoren
“Het is onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om zo veel mogelijk professionals toe te voegen aan cruciale beroepsgroepen waar hoge tekorten zijn,” zegt Jan Hol, voorzitter College van Bestuur van de CHE. “Het is dan ook goed om te zien dat onze studenten snel aan het werk kunnen en zich daarbij goed voorbereid voor hun taak weten. We werken ondertussen continu aan de ontwikkeling van onze opleidingen, waarin we studenten deskundig en persoonlijk voorbereiden op hun loopbaan.”