De CHE wil voor de zorg- en hulpverlening van morgen professionals uit diverse werkgebieden samenbrengen. Al enkele jaren organiseert de CHE regelmatig een ‘professionele leergemeenschap’ waarin zorg- en welzijnsprofessionals in gesprek zijn over het samen optrekken in de wijk. Professioneel samenwerken met de familie of in beleidstaal gesproken, het ‘eigen netwerk’, daar zijn we als professionals in de wijk allemaal druk mee. Maar hoe doe je dat nou goed?
Maandag 11 maart spraken we daarover met acht professionals uit de verschillende domeinen zorg en welzijn, docenten en studenten van de opleidingen verpleegkunde en sociaal werk. Een aantal van de aanwezige studenten werkt op dit moment in opdracht van diverse thuiszorgorganisaties aan een afstudeeropdracht over het versterken van de samenwerking met het netwerk van cliënten.
Albert van Dieren nam ons mee in het gedachtengoed van het ‘dialogisch werken’. Als professionals vinden we vaak dat we heel veel weten en goed kunnen observeren, en het misschien wel beter weten dan de cliënt of inwoner en diens naasten. Deels is dat ook zo, maar de ervaringskennis van de personen in kwestie is evenzo belangrijk. Dialogisch werken gaat over het organiseren van meerstemmigheid. Lukt het je als professionals je eigen ‘stem’, met alle professionele kennis en ervaring, in dialoog te laten gaan met de ‘stemmen’ van alle andere betrokkenen? Albert stelt dat dit essentieel is wil je als professional af kunnen stemmen op de ander. Anders gezegd wanneer je de ander echt wilt ontmoeten. Wanneer je dit doet, organiseer je ‘with-ness thinking’ en blijf je weg bij ‘aboutness thinking’, en voorkom je dat de client of inwoner een ‘object’ wordt van je eigen professie.
In het gesprek daarna kwamen verschillende aandachtspunten naar voren:
Het belang van goed luisteren en afstemmen, op het netwerk van je zorgvrager, maar ook op elkaar als professionals en met vrijwilligers, wordt herkend. Wil en durf je daarvoor de tijd te nemen, ook al kost het in eerste instantie meer tijd? De ervaring van Albert is dat het ook tijd oplevert, later in het traject. Deze manier van werken kan mogelijk ook onvrijwillige zorg kan voorkomen, word gesuggereerd door aanwezige zorgprofessionals. Zijn advies is verder het gesprek met alle betrokkenen te voeren met twee professionals; een combinatie waarin zorgprofessional en welzijnsprofessional elkaar aanvullen en met elkaar optrekken lijkt daarin ideaal om tot passende ondersteuning te komen. Professionals geven aan dat er ten dele wel op deze manier wordt gewerkt en geluisterd naar de zorgvrager. Wel blijft het een aandachtspunt om aan te sluiten bij de ander voordat je als professional met een eigen analyse en oplossing te komt.
21 mei is de volgende bijeenkomst van deze Professionele leergemeenschap. Maar informatie hierover te verkrijgen bij Marian Werkman: mcwerkman@che.nl
Professionele leergemeenschap (PLG) ‘Samenwerken aan Gezondheid en Welzijn in de Wijk’ van de Christelijke Hogeschool Ede Pto project - interprofessioneel samenwerken.