De optimale balans tussen inhoud en clickbaits. Daar is contentmaker Tim Thijs Ketting met zijn online jongerenplatform MOVE.Community continu naar op zoek. ‘Alleen zo bereiken we zoveel mogelijk mensen met onze verhalen over religie en zingeving.’
‘Zeventje. Dat zeg ik zo vaak: Zeventje!’ De quote zegt veel over journalist en contentmaker Tim Thijs Ketting. ‘Ik ben inderdaad mega kritisch, ook op mijn eigen werk. Ik heb dan ook niet zo vaak kippenvel, terwijl ik er wel in geloof. Sterker nog, tegen de gasten die de video’s voor MOVE.Community maken, zeg ik altijd dat er in iedere scene een kippenvelmoment moet zitten. We maken content voor YouTube, een medium met een kritisch publiek dat telkens verrast wil worden, spanning wil ervaren. Dan is kippenvel een noodzakelijk ingrediënt.’
Alarm
Dat Tim Thijs dagelijks in algoritmes en tumbnails denkt en doet, had hij tijdens zijn opleiding in Ede nooit gedacht. ‘Ik wilde tv maken, Humberto Tan achterna. Het blok waarin we programma’s maakten voor @Ede was dan ook by far het meest leerzame van de opleiding. Ik ontdekte daar hoe een redactie werkt. Ik houd enorm van het redactieleven, en zat dan ook tot ’s avonds laat op school te editen. Ik heb er zelfs een keer – dit is een zonde die ik opbiecht – tot na sluitingstijd gezeten. Het alarm dat afging, kostte mij 100 euro.’
“Steeds duidelijker zag ik de kansen die de sociale media biedt. Ook voor journalisten.”
Tim Thijs Ketting
Kansen zien
Met zijn diploma op zak, rolde Tim Thijs bij toeval in de online wereld. ‘Daar hoorde ik mensen zeggen dat de televisie over tien jaar niet meer zou bestaan. Dat zette mij aan het denken. Steeds duidelijker zag ik de kansen die de sociale media biedt. Ook voor journalisten.’
Algoritmes
Ja, hij kent de Netflix-hit The Social Dillema, maar ziet zelf vooral de positieve kanten van kanalen als YouTube. ‘Met MOVE.Community willen we het christelijk geloof delen op een manier die mensen raakt. Als het dan lukt om de algoritmes op een goede manier te triggeren – iets waar wij veel mee bezig zijn – dan kan het zomaar zo zijn dat een video van ons kleine kanaal meer dan 100.000 keer bekeken wordt en meer dan 10.000 likes krijgt, waardoor iemand die ons anders nooit zou vinden, ineens op Instagram een melding op zijn telefoon krijgt dat ons kanaal weleens interessant kan zijn. Op die manier bereiken we veel mensen met verhalen over religie en zingeving.’
Clickbites
Daarbij blijft het voor Tim Thijs zoeken naar de balans tussen vorm en inhoud. Tussen boodschap en clickbaits. ‘Wat mij betreft is er niets meer frustrerend dan dat je iets goeds maakt, en maar een paarhonderd mensen kijken, inclusief mijn moeder en wat tantes. Dat maakt dit vak dan ook spannend: het vinden van de beste balans tussen boodschap en de manier waarop we het brengen.’
Het doet Tim Thijs denken aan het verhaal van Wilma, dat hij met MOVE.Community maakte. Een item dat zelfs Tim Thijs kippenvel bezorgde. Benieuwd naar het verhaal? Beluister de podcast hier.
Tekst: Esther van Lunteren
Beeld: Elisabeth Ismail
Over Tim Thijs Ketting
Tim Thijs Ketting studeerde van 2013-2017 Journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Ede. Daar liep hij stage bij De Verandering van de EO en mediahuis Postlounge. Na zijn studie was hij freelance regisseur bij onder andere RTL Concentrate. Zo’n drie jaar geleden ontstond het idee een online platform te starten voor jongvolwassenen met interesse in het christelijk geloof: MOVE.Community.
Kippenvel
Kippenvel is een podcastserie met een reeks steengoede verhalen van bijzondere makers. Geproduceerd door Ruben Borger en William Roodbeen in samenwerking met de opleiding Journalistiek van de Christelijke Hogeschool Ede.
Wij leiden journalisten op die niet ondoordacht hun werk doen, maar zich bewust zijn van de impact van hun publicaties. Journalisten die oog hebben voor mens en samenleving en staan voor waarheid. Dit noemen wij betrokken journalistiek! We voelen ons verbonden met onze oud-studenten die overal in Nederland werken en zich met hart én skills inzetten om verhalen te delen die er toe doen!
In deze podcastserie nemen we de luisteraars mee in de verhalen van onze alumni. Verhalen die je kippenvel opleveren, die onder je huid gaan zitten.
Elke maand delen we een nieuwe podcast met een bijbehorend verhaal, geschreven door Esther van Lunteren.