Overslaan en naar de inhoud gaan
CHE
Contrast
  • International

Primair Menu

  • Opleidingen
    • Voltijd Bachelor
    • Deeltijd Bachelor
    • Associate degree
    • Master
    • Post-hbo
    • Cursus
    • Minor
  • Studiekeuze
    • Open Dag
    • Online Proefstuderen
    • Meelopen
    • Studiekeuze
    • Voor ouders
    • Voor decanen
    • Overstap mbo naar hbo
  • Bedrijven en instellingen
    • Wat kan de CHE voor u betekenen?
    • Na-/bijscholing
    • Studenten in jouw bedrijf
    • Partners en netwerken
  • Onderzoek
    • Onderzoek bij de CHE
    • Lectoraten
    • Publicaties

Secundair Menu

  • International students
  • Studeren op de CHE
  • Over de CHE
  • Werken bij de CHE

Shortcut Menu

  • Privacyverklaring
  • Alumni
  • Contact
  • Inloggen
  • Nieuwsbrieven

Kruimelpad

  • Home
  • Nieuws
  • Blog
  • Stevig je schoenen met de master contextuele benadering
  • Blog
  • 18 maart 2019

Stevig in je schoenen met de Master Contextuele Benadering

Terwijl je een baan hebt weer de schoolbanken in. Het was even een stap maar ze hebben er beide geen minuut spijt van gehad. Karin van de Weerdhof en Henrike Vermeer kozen ervoor om te beginnen aan de Master Contextuele Benadering, met als uitstroomprofiel Onderwijs, op de Christelijke Hogeschool in Ede. Een waardevolle toevoeging op wat zij beide hadden geleerd in hun vooropleiding. “Te midden van het veranderende Onderwijslandschap is het goed om je kennis te verbreden, waardoor je nog professioneler gaat handelen en zo sterker in je schoenen staat.’’

Master contextuele benadering

Karin was er vanaf het moment dat ze haar PABO diploma in haar handen had zeker van: ze wilde doorleren. Toch koos ze ervoor om eerst een paar jaar ervaring op te doen in het werkveld. “Ik wilde nog een nieuwe opleiding doen maar ik had nog geen concreet idee. Wel wist ik dat ik een opleiding wilde gaan doen waardoor ik breder inzetbaar ben in het onderwijs. Daarnaast was ik op zoek naar extra diepgang en wilde ik de psychologische hoek bekijken. Op de school waar ik werkzaam ben zochten ze een Intern Begeleider. Ik kreeg deze functie. Mijn werkgever vroeg of ik er een Master bij kon gaan doen. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen.’’

Ook Henrike, afgestudeerd Docent Omgangskunde, wist dat ze verder wilde studeren. ‘’In het onderwijs werken is geweldig en misschien zoek ik in de toekomst een uitdaging combineerd met of buiten het onderwijs. Ik heb voor deze master gekozen en het is gelukkig zoals ik had voorgesteld, het draagt veel bij aan je ontwikkeling als docent én als persoon." De master is volgens Henrike geschikt voor meerdere functies. Vooralsnog wil ik met deze opleiding niet perse van functie veranderen. Zowel als intern begeleider, maar ook als docent en in welke vorm van onderwijs dan ook heb je veel aan deze opleiding, wanneer je te maken hebt met de omgang met leerlingen, ouders, collega’s en andere disciplines. Je krijgt een hoop bagage mee die je kunt toepassen in het werkveld."

Focus 

De focus van de opleiding ligt volgens Karin op het onderzoeken van de redenen van het gedrag van mensen. Waarom doe je wat je doet? Wat zit daarachter? Karin: "Je leert om mensen te gaan zien in hun intergenerationele context. De relaties binnen deze context hebben invloed op het handelen van mensen." Henrike vult aan: "Ja, je stelt jezelf ook de vraag: Welke patronen zijn er te ontdekken in het handelen? En vooral ook: wat maakt dat deze patronen zijn ontstaan?

De master is deeltijd, maar je bent wel elke week op school. "Dat vind ik vooral heel fijn", vertelt Henrike. "Aan het begin ontvang je veel informatie en dan vraag je jezelf af hoe je dat ooit gaat toepassen. Het is best ingewikkelde materie. Maar door het daarna te gaan doen en ook met casussen aan de slag gaat, krijg je er meer zicht op. En, wat je hier op school leert neem je mee naar werk. Maar ook andersom: waar je op werk tegen aan loopt kan je mee nemen naar school. Je bespreekt het dan met elkaar door middel van supervisie, intervisie, maar ook tijdens trainingen en colleges. Dat zijn waardevolle momenten." Ook Karin beaamt dat de combinatie van werk en school leerzaam is. "In de opleiding bekijken en beschrijven we casussen vanuit de contextuele benadering aan de hand van vier dimensies: feiten, psychologie, interacties en relationele ethiek. En heel eerlijk: soms denk je, moeten we dat nou al weer doen? Maar dit is wel de manier waarop de contextuele benadering zich onderscheid van andere benaderingen.’’

Zelfontwikkeling 

Naast dat je als professional ontwikkeld focust de master zich ook op zelfontwikkeling. Karin: "Aan het begin van de opleiding moesten we een genogram maken. Om dat te ontwerpen is het van belang dat je je eigen gezin van herkomst onderzoekt. Je geeft als het ware de antwoorden op de vragen die je stelt bij de leerling, namelijk: waarom doe ik zoals ik doe? En waarom ben ik zoals ik ben? Wat heb ik van huis uit meegekregen en hoe heeft dat mij gevormd? Ik heb dat voor mijzelf uitgezocht en dat levert een leerzaam proces op. Door het bij jezelf te zien wordt het ook makkelijker om de context van de ander uit te diepen."
Beide zien ze de master als een waardevolle toevoeging op dat wat ze al hadden geleerd. Zeker in de tijd dat de druk op onderwijs groot is in combinatie met een veranderde doelgroep is het belangrijk om jezelf goed voor te bereiden. Henrike: "Met de kennis van deze opleiding sta je nog steviger in je schoenen, ook met het oog op de veranderingen in het onderwijs. Zodra je weet waartoe een leerling handelt, wat er achter het gedrag schuil gaat en wat dat bij jou, als docent, oproept, kan je je professionele handelen daarop aanpassen. En dat is beter, voor de leerlingen, voor de ouders en tenslotte ook voor jezelf. Dat brengt een bepaalde mildheid met zich mee, voor jou als professional."

Op de vraag of ze hierna nog verder gaan studeren hebben ze beiden hun antwoord klaar. Henrike: "Zeg nooit nooit maar voor nu heb ik zoiets: ik ben verzadigd." "Ja," bevestigd Karin: "Eerst maar eens deze bagage toepassen!" 

Master Contextuele Benadering (in het basisonderwijs)

Deel deze pagina

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin

Kruimelpad

  • Home
  • Nieuws
  • Blog
  • Stevig je schoenen met de master contextuele benadering

Direct naar

  • Open Dag
  • Online Proefstuderen
  • Online meet & greet
  • Studeren op de CHE

Lesaanbod

  • Voltijd Bachelor
  • Deeltijd Bachelor
  • Associate degree
  • Post-hbo, Masters en Cursussen

Over CHE

  • Werken bij de CHE
  • Nieuws
  • SCHERP
  • Identiteit en missie
  • Nieuwsbrieven

CHE

Oude Kerkweg 100,
6717 JS Ede

Vragen? Neem contact met ons op. 

Sociale Links Menu

  • twitter
  • facebook
  • Instagram
  • snapchat
  • youtube
  • linkedin

Onderzijde Menu

  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Nieuws
  • Inloggen
  • Alumni
  • Nieuwsbrieven