Een deeltijdstudie aan de Christelijke Hogeschool Ede heeft directe meerwaarde voor de organisatie waar je werkt. Eric Vreijling, deeltijdstudent Bedrijfskunde, weet dat als geen ander. Afgelopen half jaar heeft hij gewerkt aan een opdracht waarmee hij binnen Alfatech de zaak in beweging heeft gezet rond circulaire bedrijfsvoering.
Eric Vreijling is 44 jaar, samenwonend en vader van twee kinderen. Met een diploma elektrotechniek op zak heeft hij de achterliggende jaren bij verschillende bedrijven gewerkt. Inmiddels is hij vier jaar werkzaam bij Alfatech en doorgegroeid naar een functie met meerdere rollen; inkoop, sales en applicatiebeheer. Eric: “De diversiteit in mijn werk vind ik heel leuk, maar de groei in mijn functie voelde vooral als een stap opzij. Ik wilde meer uitdaging en zocht naar een stukje theoretische verdieping. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een passende hbo-opleiding.”
Verbinding met de praktijk
Twee jaar geleden begon Eric met de deeltijd bachelor Bedrijfskunde aan de CHE. Een keuze waar hij goed over nagedacht heeft. Eric: “Het begrip ‘tentamens maken’ schrok mij in eerste instantie enorm af. Daarom ben ik bij heel veel scholen geweest, waaronder de CHE. Na een persoonlijk gesprek met een docent ontdekte ik dat je op de CHE vooral leert op de werkvloer, door aan de slag te gaan met concrete vraagstukken in jouw bedrijf of organisatie. Je maakt geen tentamens, maar voert opdrachten uit, maakt hier verslagen van en daar word je vervolgens op beoordeeld. Dat sprak mij direct aan. Ik vind het heel leuk om dingen in de praktijk uit te voeren en het brengt de opleiding ook dichter bij je werk. Een groot succes wat mij betreft.”
In het magazijn op zoek naar een opdracht
De deeltijdopleiding Bedrijfskunde bestaat uit modules van een half jaar. Daarin gaan professionals als Eric aan de slag met bedrijfskundige vraagstukken uit hun organisatie. Samen met een begeleider van de CHE verbind je die vraagstukken aan hbo-waardige opdrachten. Afgelopen half jaar stond een opdracht rondom circulaire bedrijfsvoering centraal voor Eric. “Na een theoretische verkenning ben ik in de praktijk op zoek gegaan naar aanknopingspunten. Voor zover ik wist, sorteerden we afval en retourmaterialen en hield het daar wel een beetje mee op. Dus ben ik door het magazijn gaan lopen om te kijken wat we allemaal weggooien. Niet in de container, maar in de sortering. Denk aan staal, koper en elektrakabels. Ik was op zoek naar wat we kunnen hergebruiken. Toen kwam ik erachter dat we oude straatkastjes uit het veld weghalen en opknappen om vervolgens opnieuw in te zetten. Daarmee voorkomen we dat een klant een nieuw product koopt. Alfatech zag dit vooralsnog als onderdeel van kostenbesparing en niet in het jasje van circulaire economie. Ik ben in gesprek gegaan met mijn CCO over de potentie die hierin zit voor zowel Alfatech als onze klant. Die werd enthousiast, is met de klant gaan praten en vervolgens is het balletje gaan rollen.”
Dat heeft onder andere geleidt tot deze video.
Circulaire bedrijfsvoering in beweging
En dat balletje rolt nog steeds. De opdracht van Eric is dan wel afgerond, de circulaire bedrijfsvoering bij Alfatech begint pas net. Eric: “We hebben nog steeds een restproduct, namelijk de kast – het stalen omhulsel – zelf. Ook die kan opnieuw ingezet worden. Daarover zijn we nu in gesprek met de klant en de leverancier. Het idee is om onderdelen die kapot zijn, bijvoorbeeld scharniertjes, in te kopen bij de leverancier, zodat we met minimale input de kasten op kunnen knappen. De leverancier heeft momenteel last van vertraagde materiaallevering, stijgende grondstofprijzen en daardoor teruglopende orders. Zij staan daarom te trappelen om mee te werken aan dit circulaire project. De klant heeft nog 1000 kasten in het veld staan. Daarvoor willen we graag een circulair straatje maken om de kasten op te knappen en opnieuw in te zetten of door te verkopen. Die zijn aanzienlijk goedkoper. Circulaire economie komt nu écht op gang door de prijsstijgingen overal.”
“Het lijkt mij ontzettend gaaf om in de toekomst een projectteam op te zetten waarin je samenwerkt met klanten, concurrenten en de leverancier. Die ketenaanpak maakt van de circulaire economie echt een succes. En dan te bedenken dat mijn schoolopdracht hier de aanleiding van is. Ik heb iets gesignaleerd, anderen weten te enthousiasmeren en de zaak in beweging gekregen rondom circulaire bedrijfsvoering.”
Werkgever maakt de opleiding haalbaar
Eric werkt fulltime bij Alfatech. Zijn werkgever ziet de toegevoegde waarde van de opleiding en geeft hem de ruimte om de opdrachten uit te voeren. “Voordat ik de definitieve keuze maakte voor de opleiding ben ik al in gesprek gegaan met mijn werkgever. Er staat gemiddeld 20 studie-uren per week voor de opleiding. Daar schrok ik wel even van, want ik heb ook nog een gezin. Ik heb mijn werkgever de werkgeversbrochure gegeven. Daarin staat duidelijk omschreven wat een deeltijdopleiding voor hem betekent, want deze opleiding doe je écht samen. We hebben een overeenkomst kunnen sluiten en ik kan nu onder werktijd ongeveer acht uur per week besteden aan de opleiding. Denk aan gesprekken, interviews, onderzoek en het uitwerken van verslagen. De rest doe ik in de avonden en weekenden. De samenwerking met mijn werkgever maakt de opleiding haalbaar.”
Een aanrader
Eric: “Ik raad de deeltijdopleiding Bedrijfskunde aan vanwege de praktijkgerichte wijze van opleiden. Je leert veel theorie door zelfstudie én in de colleges, maar doordat het zo dichtbij je werk komt is het ook gelijk toepasbaar. Daarnaast krijg je op de CHE direct het gevoel dat je erbij hoort. Ik voel me echt welkom.”
Wil je meer weten over deze deeltijdstudie, omdat jij misschien weer wilt studeren? Lees hier meer. Wil je graag doorpraten over de opties en de mogelijkheden die de CHE jou kan bieden? Meld je aan voor een oriënterend gesprek met één van onze docenten.