De post-hbo-opleiding GGZ-agoog was voor Jolanda Lieftink een beetje een moetje. Een papiertje dat ze moest hebben om declarabel te blijven. Maar dat ze er zoveel van zou leren, had ze nooit verwacht.
Wat doe je voor werk?
Ik werk in de specialistische gezondheidszorg als trajectbegeleider in een FACT-team. Dat is een multidisciplinair team met onder meer een psychiater, psycholoog, verpleegkundigen en maatschappelijk werker, die samen iemand met een ernstige psychiatrische aandoening behandelen en begeleiden. Het is mijn taak als trajectbegeleider om iemand te helpen bij het zoeken, vinden en behouden van werk of een opleiding.
Waarom meldde je je aan voor deze post-hbo?
Vijfentwintig jaar geleden ben ik afgestudeerd aan de HAN als creatief educatief werker, oftewel activiteitenbegeleider. Die opleiding is te verouderd om nog in aanmerking te komen voor declaratie door de zorgverzekeraar. Dat werkt hetzelfde als bij zorgverleners die een BIG-registratie moeten hebben om zorgcodes te mogen schrijven voor declaratie door een zorgverzekeraar. Het was dus in feite een moetje en ik was niet de enige. Van de twintig mensen die deze eenjarige post-hbo volgden, was het merendeel vanuit hun werkgever gevraagd om deze opleiding te doen.
Hoe heb je de post-hbo GGZ-agoog ervaren?
Deze post-hbo leek me perfect, omdat hij maar één jaar duurt. Ik vroeg me namelijk wel af wat ik zou leren. Toen ik de inhoud van de deeltijdopleiding zag, bleek dat ik de meeste modules en thema’s in de vorm van cursussen al eens behandeld had. Gelukkig werd ik positief verrast. Mijn kennis opfrissen was fijn, maar er zat ook voldoende nieuwe stof in de opleiding. Zoals nieuwe methodieken die ik in mijn werk wel eens voorbij had zien komen, maar waar ik nu echt even goed in kon duiken.
Je kreeg er plezier in?
Ja, ik kan met recht zeggen dat ik een heel leuk jaar heb gehad. De post-hbo sprak me vanaf de eerste dag aan, wat ook door mijn medestudenten kwam. Onze achtergronden waren heel divers. Je kunt veel leren van collega’s in het werkveld, zelfs al werken ze met een totaal andere doelgroep. We konden zelfs samen de opleiding vormgeven.
De opleiding aanpassen? Hoe dan?
De modules van de opleiding staan vast, maar daaromheen is er veel ruimte voor maatwerk. Dan vroeg de docent bijvoorbeeld tijdens een les of we dieper op de behandelde leerstof wilden ingaan. Zo hebben we bijvoorbeeld agressieregulatie met een acteur geoefend. Leerzaam én leuk om te doen. Ook hebben we de veelgebruikte methodiek ‘Een taal erbij’ behandeld. Ik had die playmobilpoppetjes wel eens bij onze systeemtherapeut gezien, maar had geen goed beeld van de methodiek. Uiteindelijk zijn we er een middag mee bezig geweest. Die verdieping van de leerstof vond ik heel waardevol. Sowieso zijn de docenten vakbekwaam, met een relevante connectie met het vakgebied. Dat is prettig.
Hoe vond je de werk-privébalans?
Studeren naast je werk is altijd pittig. In dit geval waren wij onderdeel van een pilot. De post-hbo startte met modules over psychische stoornissen. Dat is vooral theorie, de toetsing begon pas op de helft. Hierdoor lag het zwaartepunt van de studie op de laatste drie maanden, voor de zomervakantie. Zelf heb ik dat niet als lastig ervaren, maar voor sommige medestudenten met kleine kinderen viel dat samen met een drukke schoolperiode. We hebben dit aangegeven in de evaluatie en ik heb begrepen dat ze dit gaan aanpassen.
Heb je voordeel in je werk van deze post-hbo?
Ons vak staat qua financiering flink onder druk. Dan is het fijn als je meerwaarde kunt aantonen van je werk. In mijn werk presenteer ik me als ggz-agoog, ook al voor ik deze post-hbo had gevolgd. Ik beschik ook over de benodigde vaardigheden, maar door het opfrissen van mijn kennis word ik meer bevestigd in die rol. Ook weet ik in gesprekken nét even sneller de benodigde methodieken erbij te pakken omdat het verser in mijn geheugen zit.
Zien collega’s je nu anders?
Als trajectbegeleider ben ik een goede aanvulling op het team. Waar de verpleegkundigen zich in eerste instantie richten op het medische stuk, richt ik me op het maatschappelijk en persoonlijk herstel van de cliënt. Welke contacten heeft die persoon? Komt hij de deur nog wel uit? Hoe kunnen we zijn netwerk bij zijn herstel betrekken? Mijn plek binnen het team krijgt mede door deze opleiding meer aandacht.
Net als Jolanda de eenjarige post-hbo GGZ-agoog aan de CHE volgen? Kijk dan hier.