Overslaan en naar de inhoud gaan
CHE
Contrast
  • International

Primair Menu

  • Opleidingen
    • Voltijd Bachelor
    • Deeltijd Bachelor
    • Associate degree
    • Master
    • Post-hbo
    • Cursus
    • Minor
  • Studiekeuze
    • Open Dagen voltijd
    • Proefstuderen
    • Meeloopdag
    • Studiekeuze
    • Voor ouders
    • Voor decanen
    • Overstap mbo naar hbo
    • Werk en studie
  • Bedrijven en instellingen
    • Wat kan de CHE voor u betekenen?
    • Na-/bijscholing
    • Studenten in jouw bedrijf
    • Partners en netwerken
  • Onderzoek
    • Onderzoek bij de CHE
    • Lectoraten
    • Publicaties

Secundair Menu

  • International students
  • Studeren op de CHE
  • Over de CHE
  • Werken bij de CHE

Shortcut Menu

  • Privacyverklaring
  • Alumni
  • Contact
  • Inloggen
  • Nieuwsbrieven

Kruimelpad

  • Home
  • Nieuws
  • Blog
  • Met deze master maak je impact
  • Blog
  • 13 februari 2023

“Met deze master maak je impact” 

Lamberte Pierik kwam in aanraking met contextuele benadering door het volgen van therapie. Toen ze die gesprekken afrondde wist ze: hier wil ik ook zelf meer over leren. Ze kreeg het relatiemagazine Scherp toegestuurd en zag een artikel over de master Contextuele Benadering in het Onderwijs. “Toen vielen voor mij alle puzzelstukjes op zijn plek.” 

Lamberte Pierik

Ze meldde zich aan voor de opleiding en begon aan de 2-jarige master. “Ik ben leerkracht in het basisonderwijs en kon daarnaast deze opleiding volgen. Als ik nu terugkijk heeft het me ontzettend veel gebracht: je krijgt inzicht in hoe je context impact op je heeft. Dus wat jouw grootouders en ouders deden heeft invloed op het heden. Daarnaast helpt het om de samenwerking met ouders en leerling constructief vorm te geven. Je verdiept je in de contextuele benadering, maar ook in psychologie en systeemdenken. ” 

Coachen 

Lamberte wilde met haar opleiding impact maken op haar school. “Ik vind dat kinderen, ouders en collega’s recht hebben op deze informatie. Ik ben bijvoorbeeld na mijn opleiding collega’s gaan coachen die in de knel kwamen tijdens hun werk. Maar ik ben ook het gesprek aangegaan met nieuwe collega’s: wat is jouw achtergrond en jouw verhaal? Dat helpt elkaar te begrijpen.” Lamberte hielp na haar master ook mee met het opzetten van een pilotplatform voor hoogbegaafde kinderen. “Vanuit het contextuele gedachtengoed kon ik kijken hoe ik deze kinderen verder kon helpen, ook als ze bijvoorbeeld gedragsproblematiek vertoonden.” 

Uitdaging 

Weer opnieuw in de studiebanken zitten vond Lamberte heerlijk. “Ik vond eigenlijk alle theorie leuk en interessant. Vooral intervisie vond ik een cadeau: je leert zoveel van elkaar. Ook de supervisie was top: je leert dan direct in de praktijk. In het onderwijs is daar helaas vaak geen ruimte voor, dus dit was als professional echt heel helpend.” Ze vertelt dat het niet altijd makkelijk is geweest: “De opleiding is pittig, het blijft een master. Vooral de Engelse literatuur moest ik echt inkomen. Ook al heb ik in die twee jaar meer geleerd dan ooit, het was soms best een uitdaging.” 

Andere blik  

Een van de uitdagingen waar je als leerkracht tegenaan loopt, is toch wel de omgang met sommige ouders. “Met mijn nieuw opgedane kennis wilde ik onderzoeken hoe je als leerkracht gelijkwaardig met ouders kunt werken. En dat je als mensen gelijkwaardig aan elkaar bent. De leerkracht heeft meer expertise op het gebied van onderwijs, maar de ouder op het gebied van het kind. Als je als leerkracht een andere blik op ouders werpt, kan dat de werkdruk verminderen. De contacten veranderde compleet doordat ik ouders een andere plek gaf. Dat is ontzettend waardevol: niet alleen voor mij, maar ook voor collega’s.” 

Gedrag 

Lamberte benadrukt dat, voordat je dit soort veranderingen kan toepassen in je werk, je eerst inzicht moet krijgen in jezelf. “Dit is echt een proces dat je moet doorlopen. Je gaat veel meer kijken naar de context: waarom zijn de ouders pittig, waarom heeft een kind problemen. Je kijkt naar het verhaal achter het gedrag. Dat is wat je leert in deze master.” 

Meerwaarde  

Waarom zou je volgens haar deze master moeten volgen? “Als je voor de klas staat en je bent toe aan een stuk verrijking en verdieping, dan is deze opleiding echt wat voor jou. Met een contextuele bril word je echt een andere leerkracht. En je bent echt zo van meerwaarde als je dit kan meenemen in jouw werk.” 

 Wil jij meer weten over de master Contextuele Benadering in het Onderwijs? Meld je dan aan voor onze open avond op 15 maart!  Vraagt een master te veel van jouw tijd? De CHE biedt ook een post-hbo contextueel werken in het onderwijs aan. Je volgt dan vrijwel een identiek programma wat betreft de contextuele theorie en de toepassing daarvan, maar je doet geen onderzoek. 

Deel deze pagina

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin

Kruimelpad

  • Home
  • Nieuws
  • Blog
  • Met deze master maak je impact

Direct naar

  • Hulp bij studiekeuze
  • Aanmelden opleiding
  • CHE voorlichtingen
  • Topopleidingen en tevredenheid

Lesaanbod

  • Voltijd Bachelor
  • Deeltijd Bachelor
  • Associate degree
  • Post-hbo, Masters en Cursussen

Over CHE

  • Werken bij de CHE
  • Nieuws & verhalen
  • SCHERP magazine
  • Identiteit en missie
  • Nieuwsbrieven

CHE

Oude Kerkweg 100,
6717 JS Ede

Vragen? Neem contact met ons op. 

Sociale Links Menu

  • facebook
  • twitter
  • Instagram
  • whatsapp
  • youtube
  • linkedin

Onderzijde Menu

  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Nieuws
  • Inloggen
  • Alumni
  • Nieuwsbrieven