Chantal Boksman is teammanager Klant Contact Center bij Monuta, met een mooie staat van dienst als leidinggevende. Ze volgde al diverse opleidingen en trainingen op het gebied van management, waaronder situationeel leiderschap en coachende vaardigheden. Dit studiejaar doet Chantal de deeltijdopleiding Management aan de CHE.
Waarom volgt een ervaren manager nog een post-hbo Management?
Ik wilde heel graag de strategische kant van het managementvak leren kennen. Dat je meer leiding gaat geven vanuit de missie, visie en strategie. Daarvoor moet je de organisatie veel beter leren kennen, en in breder perspectief. Ik zocht echt meer diepgang en theoretische onderbouwing, maar dan wel zo dat je het geleerde direct in praktijk kunt brengen. Deze opleiding biedt dat heel duidelijk.
Hoe zorgt de opleiding voor aansluiting op de praktijk?
Na elke module moet je een beroepsproduct afleveren. Je schrijft bijvoorbeeld een strategische analyse van de organisatie waarvoor je werkt of een HR-analyse. Je gaat dus echt dieper je eigen organisatie in. Ook leer je diverse modellen toe te passen en methodisch te werken. Dat kun je meteen de volgende dag in de praktijk oefenen met je team, je medewerkers of bijvoorbeeld je MT-leden. De opleiding wordt dus praktisch ingestoken. Tegelijk leer je ook jezelf beter kennen, er zit een stuk persoonlijke ontwikkeling in de opleiding. Wie ben ik als leidinggevende en hoe komt dat tot uiting?
Wat merkt je werkomgeving ervan dat je deze opleiding volgt?
Je gaat een andere positie in de organisatie innemen op het moment dat je leert strategisch te werk te gaan en dat toepast. Je krijgt een helicopterview en begrijpt beter waar dingen vandaan komen en aan welke knoppen je kan draaien. Het wordt dan makkelijker om je team en eventuele andere stakeholders mee te nemen in veranderingen of aanpassingen. Daarmee heb je meteen meer impact op je werkomgeving. Ook helpen de modellen en het methodisch werken om beter je doelen te bereiken. Je werkt meer gestructureerd, met minder tijdverlies.
Wat waardeer je aan deze opleiding?
Ik waardeer vooral aan deze opleiding dat je de geleerde lessen gelijk in de praktijk moet brengen door middel van opdrachten. Dat dwingt je er gelijk mee aan de slag te gaan in je eigen werkcontext. De docenten zijn heel toegankelijk en leven zich echt in jouw situatie in of in de organisatie waarvoor jij werkt. Als je ze iets voorlegt uit jouw beroepspraktijk, komen ze niet met hapklare antwoorden maar geven ze denkrichtingen. ‘Je zou dit eens kunnen proberen of daaraan kunnen denken.’ Dat doen ze op een positieve en stimulerende manier. Dit haalt je op een prettige manier uit je comfortzone, maar zorgt soms wel voor wat ‘schurende’ momenten. Niet altijd fijn, maar wel heel leerzaam om zelf verder te moeten zoeken naar antwoorden.
Leer je ook van je medestudenten?
Zeker. Iedereen werkt bij een andere organisatie. Die doen dingen op een andere manier en daar leer je van. We hebben intervisiemomenten waarbij je elkaar casussen voorlegt. Dat leidt vaak tot hele andere invalshoeken. Na elke module geef je een presentatie. Zo hoor je hoe een ander iets heeft aangepakt. Je ontdekt: die benadering zou ook wel bij mij passen. Of niet, natuurlijk. Je mag in deze opleiding de dingen doen vanuit eigen kracht en autonomie. Je krijgt ook alle ruimte om die te ontwikkelen en dingen uit te proberen.
Werk en studie, is dat goed te combineren?
Je bent aan het werk én je doet een studie, maar de studie gaat over wat er in je werk gebeurt. Het is zo met elkaar verbonden. Dat maakt de opleiding interessant en zorgt ervoor dat het goed vol te houden is. Tenminste, als je je werk leuk vindt en daarin graag wilt groeien. Dat is de reden dat ik voor deze opleiding heb gekozen. Dat geeft ook energie en perspectief. In dit studiejaar hebben al een stuk of vier, vijf medestudenten een andere functie gekregen. Het is tof om te zien dat je tijdens je studie al binnen je organisatie resultaten kan behalen om door te groeien, promotie te maken of juist een rol als leidinggevende te krijgen. Die ambitie heb ik ook. Maar natuurlijk is studeren naast je werk soms best pittig.
En hoe zit het met je privéleven?
Mijn privéleven staat even op een wat lager pitje. Maar je kunt zoveel tijd in deze studie stoppen als je wilt. De vraag is: wat heb je ervoor over? Ik vind het waardevol om er alles uit te halen wat erin zit. Wat helpt is dat je begint en eindigt binnen één schooljaar. Dat maakt de opleiding behapbaar. Nog één assessment en ik ben alweer klaar en krijg mijn diploma. Dan heb ik weer meer tijd voor vrienden, sporten en vakantie enzo.
Hoe bevalt het om aan de CHE te studeren?
De CHE is een fijne school. Dat zit hem in de prettige contacten met medestudenten en docenten. En je krijgt goede begeleiding. Wat ik waardeer is de veilige en vertrouwde omgeving. Je mag fouten maken en alles wat je inbrengt blijft tussen vier muren. Daardoor durf je dieper te gaan en opener te zijn. Docenten prikkelen je, maar geven je ook de ruimte. Je wordt daarin gezien en gekend. Er wordt echt naar jou gekeken als persoon.
Wat levert deze studie je werkgever op?
Voor een werkgever is het echt een win-winsituatie. Je ontwikkelt je medewerker en tegelijk je organisatie. Mijn leidinggevende gelooft in mij en ik krijg alle ruimte van haar. Zij zei: ‘Monuta stimuleert medewerkers om hun potentie te ontdekken en te benutten. Mooi dat Chantal vraagstukken nu vanuit een breder perspectief bekijkt en meer doorvraagt. Daar heeft de organisatie nu en in de toekomst profijt van. Dus investeren loont.’
Wat zou je iemand mee willen geven die deze opleiding overweegt?
Een docent zei eens: ‘Je kunt je team niet verder brengen dan jezelf bent.’ Dat toont voor mij het belang van zelfontwikkeling aan. Blijf in jezelf investeren, dan neem je daarin ook weer anderen mee. Ik heb de kansen en mogelijkheden die deze opleiding biedt graag aangepakt. Dat gun ik iedereen.