Jan Willem van Lissum (34), student van het zij-instroomtraject Leraar Basisonderwijs, omschrijft de afgelopen periode als “een sprong in het diepe.” Want dat hij een carrièreswitch deed, dat staat vast. Hij werkte zes jaar als grafisch vormgever maar maakte afgelopen september de overstap naar het basisonderwijs. “Ik ben nog geen dag met tegenzin naar het werk gegaan.”
Jan Willem woont in Bunschoten-Spakenburg samen met zijn vrouw en twee kinderen. In februari vorig jaar stuurde hij de directeur van de basisschool in de buurt een mail of hij eens mocht komen praten. Dat kon. “Het was voor mij een gouden kans, maar natuurlijk ook heel spannend. Ik maakte de keuze voor deze overstap heel bewust, maar je laat toch een vaste baan achter. Ook al kreeg ik op de basisschool gelijk baangarantie.”
Voldoening
Jan Willem haalde geen voldoening meer uit zijn werk als vormgever vertelt hij: “Het ging vooral om geld en meer omzet halen. Terwijl ik juist met kinderen wilde werken en iets voor iemand wilde betekenen. Nu geniet ik elke dag van mijn werk, van de schoolomgeving en de contacten die ik heb met ouders en collega’s. Het geeft echt een goed gevoel als de klas wat van mij leert.”
Feedback
De eerste weken dat Jan Willem in zijn klas aanwezig was, keek hij vooral mee met de leerkracht. “Dat was prettig, omdat ik veel heb kunnen meekijken en bestuderen. Op een gegeven moment begon ik steeds vaker een les te geven. Na een maand of 3 ging ik al een halve dag lesgeven. En zo is het verder uitgebouwd. Mijn begeleider, meester Jan, is een ervaren leerkracht waar ik ontzettend veel van leer. Ik krijg van hem feedback op mijn lessen, waarmee ik direct aan de slag kan.”
Doorzettingsvermogen
Voorafgaand aan het zij-instroomtraject Leraar Basisonderwijs is er een geschiktheidsonderzoek, bovendien moet je een afgeronde hbo- of wo-opleiding gevolgd hebben. In 2 jaar haal je je lesbevoegdheid, terwijl je betaald lesgeeft. Daarna is het mogelijk (niet noodzakelijk) om in een ½ jaar ook de gehele bachelor te halen. Jan Willem: “Omdat mijn vrouw ook in het onderwijs werkt, heb ik een reëel beeld van wat het werk inhoudt. Daarom moet je dit traject alleen in gaan als je het echt graag wilt. Het is meer dan alleen met kinderen werken: je houdt je ook bezig met analyses en voortgang, je maakt plannen en bent aanwezig bij vergaderingen.”
Ondersteunen
“Vanaf het eerste moment heb ik het gevoel gehad dat ik erbij hoor. Ik geniet elke dag van de kinderen, van de schoolomgeving en van de contacten. Bijzonder om te merken dat mijn collega’s accepteren dat er iemand zonder echte ervaring hun team komt versterken.” Jan Willem ervaart ook op de CHE een saamhorigheidsgevoel. “De CHE bevalt me goed: de school is niet te klein, maar ook niet te groot. We hebben als studenten onder elkaar een WhatsAppgroepje zodat we elkaar kunnen steunen waar nodig. Dat zijn waardevolle dingen.”
Drijfveren
“Voor mij zijn het vaak de kleine dingen die het doen. Het krijgen van een tekening van een kind of als je een compliment krijgt dat de les zo interessant was. Als leerkracht moet je wel flexibel zijn, want soms moet je je plannen omgooien. Ik heb echt geleerd dingen los te laten. Mijn tip? Ga eens kijken op een school in de buurt. Praat eens met een leerkracht en ontdek je eigen drijfveren om dit traject in te gaan. Dan ga je er wel komen.”
Wil je meer weten over het zij-instroom traject? Lees meer op: https://www.che.nl/opleidingen/deeltijd/bachelor/leraar-basisonderwijs-zij-instroom. Of volg een online voorlichting.