“De waarde van de opleiding gaat veel verder dan één student die een opleiding volgt… Wij delen als collega’s mee in wat Annemarie leert. En kijken samen hoe we haar opdrachten zo kunnen benutten dat de hele organisatie er iets aan heeft. Een gemiste kans als je dit als organisatie niet doet!”
Ik ben in gesprek met Susan Dane (citaat) en Annemarie Barendregt. Beiden werkzaam bij Gemiva: een organisatie die zich inzet voor mensen met een beperking. Annemarie startte als studente met de Associate degree Sociaal Werk in de Zorg en volgt momenteel de hierop aansluitende Bachelor Social Work. In de praktijk van haar werk wordt zij begeleid door locatiemanager Susan. Hoe ervaart Annemarie haar opleiding? En hoe geven Susan en Annemarie samen vorm aan de verbinding tussen onderwijs en praktijk? Ze vertellen er graag meer over.
Opvoedondersteuning
Annemarie werkt inmiddels ruim dertig jaar bij Gemiva. Verschillende functies passeerden de revue: op een kinderdagcentrum, in een logeerhuis en in de ambulante hulpverlening. Ongeveer zeven jaar geleden maakte ze volledig de overstap naar ambulant werk. Ze biedt nu opvoedondersteuning bij gezinnen in hun thuissituatie - gezinnen waarin het kind óf de ouder een beperking heeft. Ook Susan werkt al vierendertig jaar bij de organisatie en werd uiteindelijk leidinggevende in de ambulante hulpverlening. En zodoende ook leidinggevende van Annemarie.
Ruimte
Waarom startte Annemarie met de Ad-opleiding Sociaal Werk in de Zorg? Annemarie: “Tijdens ontwikkelgesprekken met Susan kwam al vaker naar voren dat ik ambulant werk wel graag wilde, maar dat ik het individuele karakter ervan best spannend vond. Doordat je zelfstandig werkt, kun je jezelf namelijk niet echt spiegelen en weet je niet altijd of je het goed aanpakt. Ik wilde graag met meer vertrouwen mijn werk kunnen doen. Hoewel ik tegen de studie ook aanhikte, want kon ik dat dan wel…?” Susan vult aan: “Annemarie keek op tegen collega’s die meer ervaring hadden. Maar ze kan het zelf ook echt! We vonden het belangrijk om ruimte te geven aan de studie. Hierdoor kon Annemarie meer kennis vergaren en sterker in haar werk komen te staan.”
Betekenis
En hoe pakte dat uit? Annemarie: “Heel goed! Ik had vooraf niet kunnen denken dat je als persoon zó snel kunt veranderen. De grootste verandering vind ik dat ik nu met veel meer ontspanning in mijn werk sta. De gedachte waarmee ik nu naar situaties kijk, is: we gaan dit samen doen, mét die ouder. En ik heb er vertrouwen in dat ik hierin – met wie ik zelf ben – van betekenis kan zijn. Ik vond het ook prettig dat ik eerst de Associate degree kon halen en daarna kon bepalen of ik door wilde met de Bachelor Social Work, die ik nu bijna heb afgerond.” Iets dat Susan herkent: “Het is een heel mooie opbouw: eerst twee jaar studie en daarna stoppen of doorgaan. Deze opbouw maakt het veel behapbaarder en dat verlaagt voor medewerkers de drempel om ermee te starten. Je moet natuurlijk ook altijd kijken naar welke medewerker het betreft: is het realistisch voor deze persoon om vier jaar studie te doen (zowel wat niveau als wat tijdsinvestering betreft), of is het beter om het na twee jaar af te ronden?”
Mee leren
De studie levert Annemarie zelf dus duidelijk iets op. Geldt dat ook voor de organisatie als geheel? Susan: “Absoluut. Ik vind het zó’n waardevolle opleiding! Er zit heel veel in wat direct voor de praktijk handig is. Het is een heel intens traject, dat wel. Maar de waarde van de opleiding gaat veel verder dan die ene persoon die de opleiding volgt… Als organisatie delen we erin mee wat Annemarie leert. Zij deelt regelmatig haar opgedane kennis met de andere teamleden, zodat die er ook weer hun voordeel mee kunnen doen in hun werkpraktijk. En doordat ik zo nauw betrokken ben bij het studieproces van Annemarie kunnen we samen bedenken hoe we opdrachten zo goed mogelijk kunnen benutten voor onze organisatie. Je haalt er dan meer uit dan puur het faciliteren van mogelijkheden voor de opdrachten van Annemarie. En als leidinggevende doe je ook vaak gewoon je dagelijkse dingen: je zorgt ervoor dat alles loopt. Weer echt gevoed worden door wat je van je medewerker hoort en meemaakt, wakkert je eigen enthousiasme ook weer aan.”
Overstijgend
Associate degree Sociaal Werk in de Zorg, Bachelor Social Work… Wat is het verschil tussen de twee? Annemarie: “Een groot verschil zit in het overstijgende. De eerste twee jaar (Associate degree) stonden in het teken van mijzelf en mijn rol in de gezinnen plus de situatie daar omheen. In de Bachelor sta je veel meer stil bij de organisatie als geheel, visie en beleid, allerlei andere factoren in het hele veld van sociaal werk, en processen in de maatschappij. Dat is een heel andere focus. Ben je vooral gericht op hoe jij in je directe werk beter kunt worden, dan is de Ad een aanrader. Wil je daarnaast nog wel wat meer, breder of overstijgender: dan is de Bachelor heel waardevol om mee door te gaan.” Een verschil dat Susan volledig beaamt: “Ik zie bij Annemarie dat ze nu naast de cliënt zelf nog veel meer het bredere plaatje in beeld heeft van wat er nodig is vanuit de organisatie of vanuit andere instanties en gemeenten.”
Altijd aan
Zijn er ook overeenkomsten? Annemarie: “Voor beide opleidingen geldt voor mij: je maakt een persoonlijke en professionele groei door en de studie staat dichtbij jezelf en je werk. Je moet er wel echt zelf voor gemotiveerd zijn. En goed beseffen dat het niet zomaar een cursus is, maar een opleiding. Het vraagt veel tijd en planning om te studeren, dus het vraagt ook keuzes in wat je niet doet…” Susan vult aan: “Dat hoofd van studenten staat volgens mij altijd aan… Deeltijdstudenten hebben vaak een gezin, werk, een sociaal leven en allerlei verplichtingen – en dan daarnaast nog een studie. Dat moet je wel kunnen, het is pittig. Maar als ik kijk naar wat de opleiding Annemarie en ons als organisatie oplevert… naast pittig ook prachtig!”
Interesse in deze opleidingen? In september gaan ze allebei weer van start: de Bachelor Social Work in Ede en de Associate degree Sociaal Werk in de Zorg in Ede én Dordrecht.
Kijk hier voor meer informatie:
Social Work deeltijd | Christelijke Hogeschool Ede (che.nl)
Deeltijd Sociaal Werk in de Zorg | Christelijke Hogeschool Ede (che.nl)
Graag docenten spreken of sfeer proeven? Kom naar onze Deeltijd Open Avond, woensdag 8 juni van 18.30-21.00 uur in Ede.