Met module 8 bijna op zak hoopt studente Jeannine Tuijl deze zomer de Bachelor Social Work af te ronden. Valt ze als studente na de opleiding in een gat? Jeannine: “Nou, ik kan straks wel weer dingen gaan doen die ik tijdelijk heb moeten stopzetten… Dus het minst zal ik het huiswerk missen! De keerzijde is: tijdens de opleiding krijg je zoveel informatie en word je zo ‘gevoed’ – dát ga ik straks nog wel missen. Ik heb zoveel mensen ontmoet waarvan ik denk: die helpen me echt verder in mijn ontwikkeling. Ze stimuleren me na te denken over de vraag wie ik wil zijn als méns. Ontzettend waardevol; en ja, dat ga ik wel missen.”
Hoe kwam Jeannine tot de keuze voor de Bachalor Social Work? Jeannine: “Ik heb lange tijd in de kinderopvang gewerkt. Toen die steeds commerciëler werd, voelde het voor mij gaandeweg minder oké om er te blijven werken. Ik vond dat winst maken ten koste ging van de inhoud en pedagogische kwaliteit. Toen dacht ik: ik ga eens een tijdje iets heel anders doen. Een familielid werkte bij ASVZ als persoonlijk begeleider. Toen ik die verhalen hoorde, dacht ik: dát lijkt me wel wat.”
Complex
Hoe beviel de switch? Jeannine: “Enorm goed. Ik wilde eerst weer eens een poos vanuit mijn gevoel gaan werken, gewoon in contact met de mensen zijn. Niet voortdurend aan de slag zijn met strakke regels en wetgeving op mijn nek. En met de jaren levenservaring die ik inmiddels achter de rug had voelde ik me ook gesterkt dat te gaan doen. Ik startte als persoonlijk begeleider in de ambulante hulpverlening aan volwassenen met een verstandelijke of psychische beperking. En hielp hen in het omgaan met hun dagelijks leven. Het leven kan namelijk behoorlijk complex zijn als je met een beperking te maken hebt… Daarnaast mocht ik ook in de pedagogische gezinsbehandeling gaan werken – daar was een enorme wachtlijst. Voor deze functie moest ik uiteindelijk wel een SKJ-registratie* behalen. En omdat je die alleen kunt aanvragen als je de volledige Bachelor Social Work op zak hebt, was mijn doel meteen: de Bachelor halen.”
Zelf doen
Jeannine volgde de opleiding in twee aaneengesloten fases: de Associate degree Sociaal Werk in de Zorg (en daarmee de eerste helft van de Bachelor; module 1-4) in Dordrecht; erna het tweede deel van de Bachelor (module 5-8) in Ede. Jeannine: “Mooi vond ik dat je bij de Ad in Dordrecht veel samen deed en een soort community-gevoel kreeg. Dat hielp om erin te komen. Ik had toen meer contact met studiegenoten. In die zin is deze laatste fase wel een beetje eenzamer. Maar de afwisseling ervaar ik als prettig: het eerste deel veel gezamenlijk leren, het tweede deel meer zelfstandig. Mijn trajectbegeleider vanuit de CHE is overigens de hele opleiding dezelfde persoon, dat is fijn. Ik vogel graag dingen zelf uit… Maar kwam ik er niet uit, dan wist ik dat zij er was. Ze is echt begeleidend – niet sturend. Dat past goed bij mij. Eens per half jaar hebben we ook een gezamenlijk overleg: mijn werkbegeleider (ASVZ), trajectbegeleider (CHE) en ik. Dat helpt om weer even helder te hebben: hier staan we en zo gaan we verder.”
Professioneel
Doordat Jeannine op bepaalde terreinen al veel werkervaring had, kon zij een assessment doen voor module 6 en 7. Dat scheelde flink wat tijd en inmiddels is ze bezig met module 8. De laatste fase van de opleiding dus. Hoe kijkt zij terug op de jaren van werken en studeren? Jeannine: “Het was een periode van hard werken en enorme ontwikkeling. Ik heb veel geleerd wat helpt om op een professionele manier te kunnen functioneren. De opleiding is heel diepgaand, vind ik. In wat je leert (ik heb ontzettend veel kennis opgedaan!) en ook in wat het van jezelf vraagt én jezelf oplevert. Wat studiebelasting betreft is mijn ervaring: je doet dit er niet even bij… Natuurlijk, je kunt vrijstellingen krijgen voor bepaalde ervaringen – maar het vraagt alsnog veel. Iets om met je thuisfront vooraf goed te bespreken. Het vraagt commitment en keuzes.”
Deur open
Heeft de opleiding waarde voor haar werk in de praktijk? Jeannine: “Ja, absoluut! Module 4 was specifiek gericht op jeugd, de doelgroep waar ik mee werk. Ik heb daarin zoveel kennis en inzichten opgedaan die mij nog dagelijks helpen! Ik werk met een gezin waar al jarenlang door hulpverleners was geprobeerd binnen te komen. Er was al sprake van gedwongen hulpverlening en er werd een uithuisplaatsing in gang gezet. Door wat ik leerde over oplossingsgericht werken en de methodiek ‘Gezin centraal’ en dat toepaste in de gesprekken, ontstonden positieve ervaringen. Dit heeft zoveel goeds betekend! De uithuisplaatsing is niet doorgegaan en we zijn in goed contact met het gezin. Natuurlijk: het betreft een moeder met een licht verstandelijke beperking en een verslaving – dus zorgen zijn er echt wel eens. Maar ik mag als hulpverlener binnenkomen… De deur blijft niet meer dicht. En ik mag haar zelfs aanspreken op wat niet goed gaat. Zo werken we samen aan positieve stappen. Dat is zéker de winst van wat ik tijdens de opleiding heb geleerd.”
Samenleving
Wat is Jeannines tip voor mensen die Social Work overwegen? Jeannine: “Kies voor deze studie echt als je het zelf wilt. Dan blijf je gemotiveerd en houd je het vol. Ook belangrijk is dat je breder wilt kijken dan puur je eigen dagelijkse werk. Hoe zit de samenleving als geheel in elkaar? En vind je dat interessant? Ook wat abstractere vakken als sociologie en ethiek, die daarop ingaan, horen erbij. De onderwerpen die aan bod kwamen in de Associate degree (of module 1-4 van de Bachelor) raakten heel direct het werk zelf. In de hogere modules is onderzoek een belangrijk onderdeel. Dat vraagt wel analytisch en onderzoekend vermogen. En dat je daar ook echt iets mee wilt doen in je werk.”
Kaders
En praktisch? Jeannine: “Ga vooraf goed met verschillende mensen in gesprek, zodat je gezamenlijk een helder beeld hebt van het opleidingstraject. De kaders vooraf helder: dat helpt enorm. Hoeveel tijd kost de opleiding jezelf, je werkgever? Hoe is begeleiding geregeld? Wat mag je van de CHE verwachten – en wat mag de CHE van jou verwachten? Heb je dit vooraf goed helder? Dan kan je goed van start!”
Benieuwd of de opleiding Social Work iets kan betekenen in jouw loopbaan? Lees hier meer:
Interesse in het eerste deel van de Bachelor? Kijk dan bij de Associate degree Sociaal Werk in de Zorg:
* Stichting Kwaliteitsregister Jeugd; registratie hierin is verplicht voor medewerkers in de jeugdzorg