Mirjam van der Linden is 48 jaar, getrouwd en heeft 2 kinderen van 15 en 19 jaar. Ze woont in Alblasserdam en werkt op een kinderdagverblijf in Ridderkerk. Niet om de hoek van Ede! Toch koos ze er bewust voor om op de Christelijke Hogeschool Ede de Associate degree Pedagogisch Educatief Professional (Ad PEP) te volgen en daar vertelt ze vol enthousiasme over.
Mirjam vertelt: “De CHE is heel erg persoonlijk op de student gericht en is daarmee onderscheidend ten opzichte van andere scholen die de Ad PEP aanbieden. Ik ben hoog sensitief en daardoor studeer ik soms op een andere manier dan mijn studiegenoten. Maar dit is geen enkel probleem op de CHE. Mijn begeleider denkt enorm met mij mee hoe we samen de opleiding tot een goed einde kunnen brengen op een manier die bij mij past. De CHE is heel flexibel en werd daarom ook aangeraden door de organisatie waar ik werk. En de visie is heel belangrijk voor mij. Het kinderdagverblijf waar ik werk heeft het geloof als fundament. Dat past mooi bij de CHE én bij mijzelf. Daarom vind ik het geen probleem dat de CHE een stuk rijden is voor mij.”
Nooit uitgeleerd
Mirjam werkt al 30 jaar in de kinderopvang, maar één ding stond vast voor haar: ze is nog lang niet uitgeleerd. Mirjam: “Ik heb altijd met kinderen willen werken, van jongs af aan. Zet mij maar tussen de peuters, dan ben ik op mijn best. Maar na 30 jaar in de kinderopvang, zit je soms zo vast in de dingen die je doet. Terwijl ik mezelf altijd wil blijven ontwikkelen. Stilstand vind ik achteruitgang. En pedagogiek is zo interessant, daar ben je nooit in uitgeleerd! Toen mijn werkgever mij een aanbod deed om de Ad PEP te doen, kon ik dan ook niet anders dan ‘ja’ zeggen. Dit is zo’n unieke kans, door deze opleiding maak ik weer een stap in mijn ontwikkeling. En ik mag het doen op een fantastische school. Ik ben trots op wat ik doe! Deze opleiding geeft mijn werk weer een extra boost en het geeft me de uitdaging die ik graag wilde hebben. Bij de Ad PEP gaat het allemaal een stapje verder.”
Ad PEP opleiding: een gouden kans
Mirjam: “Met de Ad PEP krijg je zo’n gouden kans om dieper in te gaan op de ontwikkeling van het kind. Ik vind het echt een must dat er op een werkplek minstens één Ad PEP’er is. Juist omdat je de brug bent tussen het kinderdagverblijf en de basisschool. Je leeft namelijk in een tijd dat je wordt geleefd. Ouders zijn druk, kinderen worden veel bij de opvang of bij familie gebracht. Hierdoor missen sommige kinderen een bepaalde veiligheid. Met deze opleiding leer je onder andere om de kinderen zich sociaal emotioneel veilig te voelen. Dat is zo mooi aan dit vak en de opleiding. Je leert er echt te zijn voor de kinderen. En dat is precies wat ik wil én wie ik ben!”
Wat je zaait, oogst je
Mirjam: “Het mooie van kinderen is dat ze allemaal uniek zijn. Als kinderen ander gedrag tonen dan wat jij wil op dat moment, is het belangrijk dat je erachter komt waar dat gedrag vandaan komt. Op die manier probeer ik het kind zich sociaal emotioneel veilig te laten voelen. We vragen als volwassenen veel van de kinderen. Maar ik geloof: wat je zaait, dat oogst je. Ik begrijp de kinderen en als je begrijpt waar het gedrag vandaan komt, kun je daarop inspelen. Daarom is het ook zo mooi als je onder één dak kunt werken als IKC. Ons kinderdagverblijf is momenteel bezig met het aangaan van een samenwerkingsverband.” Een Integraal Kind Centrum (IKC) is een organisatie voor kinderen van nul tot dertien jaar, waar onderwijs, opvang en welzijnsactiviteiten zijn samengevoegd. In een IKC vormen school en kinderopvang vaak één bestuur en werken zij vanuit één pedagogische visie. Mirjam: “Als een kind van het kinderdagverblijf naar school gaat, ben je hem kwijt. Maar door de doorgaande lijn die de IKC’s bieden, blijf je het kind langer volgen. En dat is heel waardevol. Zo ondersteun je het kind optimaal in zijn of haar eigen unieke ontwikkeling.”
Modules van de opleiding
De Ad PEP opleiding bestaat uit vier modules. Aan het eind van het tweede jaar kies je voor een uitstroomprofiel:
- Sociaal | Gehandicaptenzorg
- Sociaal | Jeugdzorg en pedagogiek
- Educatie | Jonge kind (0-6 jaar)
- Educatie | Oudere kind (6-14 jaar)
Mirjam: “In module 1 wordt er vooral gespiegeld wie je zelf bent. We moesten een position paper schrijven en je leerde jezelf hierdoor goed kennen. Dat heeft me tot nu toe al veel gebracht. In module 2 heb ik een leeromgeving gecreëerd. Hier moest ik in een themahoek meerdere ontwikkelingsgebieden aan bod laten komen. We zijn nu met module 3 begonnen en daar zit het stukje coaching in. En dat wil ik heel graag gaan doen! Coachen van de kinderen én van mijn collega’s om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, dat zie ik als een mooie, grote uitdaging. Ik ben nu ook bezig met de onderzoeksvraag of muziek bijdraagt aan de woordenschat van het kind. Ook heel interessant!”
Input vanuit verschillende invalshoeken
Mirjam: “Het mooie aan deze opleiding vind ik ook dat je veel mensen leert kennen die allemaal bij je werkveld aansluiten. We hebben een fijn studiegroepje van vier meiden. Hier heb ik heel veel aan. Je krijgt heel veel input vanuit verschillende invalshoeken. De één werkt bijvoorbeeld in de gehandicaptenzorg en de ander in het onderwijs. En de begeleiding is heel fijn. De docenten zien je echt en de lijntjes zijn heel kort. Zit je ergens mee? Dan kun je altijd mailen of een gesprek aanvragen. Mijn doel is: het beste voor de kinderen. Daarom ga ik er alles aan doen om deze opleiding te halen. En daar wordt zeker in mee gedacht vanuit de CHE!”