Ook al komt Jesse Aarsman (27) uit een ondernemersfamilie, dat hij ook ondernemer zou worden stond voor hem niet als een paal boven water. Toch is hij er ingerold na wat omwegen. Inmiddels is hij al vijf jaar aan het ondernemen en vorig jaar gestart met de Ad Ondernemen. ‘De fundering van mijn bedrijf moet nog steviger worden.’

Van marktkraam naar webwinkel
Via zijn vader kreeg Jesse de kans om zijn eigen marktkraam te runnen. Niet wetende waar hij aan begon, ging hij dit avontuur aan. Al snel bleek het ondernemen vol charmes te zitten, vindt Jesse. ‘Het opzetten en uitvoeren van je eigen idee met de waarden die jijzelf belangrijk vindt, dat is zo leuk om te doen.’ De echte stap naar ondernemen werd gezet door corona. ‘Op kleine schaal leverden we al fruit bij bedrijven, maar door corona ging dat allemaal dicht. Ik studeerde ondertussen milieukunde maar online lessen volgen is niks voor mij. Met het gezin besloten we een fruitbox voor tien euro te gaan bezorgen om mensen te voorzien van de nodige vitamientjes tijdens corona. Dit explodeerde al gauw en zo is ‘Vitamientje voor een tientje’ ontstaan. Toen alles weer terugging naar normaal maar de meeste afnemers bleven, hebben we pas de keuze gemaakt om dit door te zetten. In 2022 is fruit-bestellen.nl gestart als onderneming en bezorgen we wekelijks ‘Vitamientje voor een tientje’ en fruit op werk. In de regio een positieve bijdragen kunnen leveren, heeft ons enorm gemotiveerd en dat willen we graag blijven doen.’
Inpakken onder de carport
Veel van de klanten van 5 jaar geleden zijn gebleven. ‘Op dit moment is twee derde van alle klanten zakelijk. Dat zijn bedrijven in allerlei sectoren, van scholen, tot ziekenhuizen, tot het bedrijfsleven. Allemaal lokaal, want we bezorgen het fruit alleen in de regio. We beginnen al vroeg met z’n zessen met het inpakken. Dat is begonnen bij mijn ouders onder de carport. Toen we uit het jasje groeiden konden we ook de carport van de buren erbij gebruiken. Sinds kort hebben we een loods waarin we werken en vanuit waar we bezorgen. Het fruit kan ook opgehaald worden.’
Regio ondersteunen
Mensen kopen in de supermarkt vaak hetzelfde fruit, of het nou het seizoen is of niet. Soms zie je mensen producten kopen die op dat moment helemaal niet lekker zijn, veel te duur en een grotere impact op het milieu hebben. ‘Bij fruit-bestellen omschrijven we onszelf als fruitnerds, we weten wat wanneer lekker is. Met onze Vitamientjes kunnen we voor afwisseling zorgen en bovenal heeft iemand altijd een volle fruitschaal met vers fruit, dat maakt de stap naar twee stuks fruit per dag een stuk makkelijker. Daarnaast willen we graag betrokken blijven bij de regio en proberen wij die te ondersteunen. We leveren fruit aan sportclubs en aan gezinnen die het niet kunnen betalen. Onze decemberactie ‘Vitamientje voor een Vriendje’ is daar een mooi voorbeeld van.’
Fundering
Fruit-bestellen.nl is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig bedrijf, toch heeft Jesse ervoor gekozen om te starten met de Ad Ondernemen. ‘De fundering van het bedrijf moet nog steviger worden. Het helpt mij dat ik op de CHE ben met mensen die ook met ondernemen bezig zijn. Dat start mijn motortje, laat het ondernemerschap borrelen. Het verandert mijn mindset en ik kan presentaties en ideeën pitchen in een veilige omgeving. We houden elkaar een spiegel voor en denken mee als iets niet lukt. Hierin zijn we eerlijk en oprecht naar elkaar. Dat helpt mij om de stap te maken van dromen naar doen.’
Handvatten en deadlines
‘Ik heb veel ideeën, maar soms ook moeite om dit op papier te krijgen. Bij de Ad Ondernemen vind ik handvatten en deadlines. Het helpt om tijdens de trajectbegeleiding je plannen op tafel te leggen en de anderen er kritisch naar te laten kijken. Dit geeft mij het gevoel er samen voor te staan. Het contact met de docenten is heel positief en persoonlijk. Ik kan ze alles vragen want ze denken graag mee. De lijntjes zijn kort en informeel. Als ik ze nodig heb, kan ik ze bereiken. Een belangrijke les die ik meeneem in de praktijk zijn de marketinglessen. Dit heeft gezorgd voor bewustwording dat ik de marketing ook anders kan aanpakken om zo ook andere mensen te bereiken. Ook ben ik me nog meer bewust dat het maatschappelijk betrokken blijven, in bijna alle aspecten van het ondernemen kan meenemen. Daar krijg ik toch de meeste energie van.’
Toekomstdroom
Als je Jesse vraagt wat hij over 5 jaar graag bereikt wil hebben met zijn bedrijf, dan klinkt de maatschappelijke betrokkenheid in zijn antwoord door. ‘Ik hoop in de toekomst in Leusden of Amersfoort een mooie locatie te hebben waar we een breed scala aan verse producten kunnen aanbieden voor zowel horeca, bedrijven als particulieren. Dit moet een sociale plek zijn met een winkel en horecagelegenheid. Ik droom van een huis van de regio waar mensen met afstand tot de arbeidsmarkt werken en waar basisschoolleerlingen leren over verse groenten en fruit.’
Wil je weten of de Ad Ondernemen ook bij jou past?
Vraag een Meet & Greet aan met opleidingscoördinator Maarten Geels. Of loop een dagje mee met de colleges van de huidige eerstejaarsstudent tijdens een meeloopdag.