De kwaliteit van het onderwijs is heel bepalend voor een samenleving. Dat triggerde Eefje Heinen- van Twillert zo, dat ze na 20 jaar werkervaring als haarstylist uiteindelijk voor de deeltijdopleiding Leraar Basisonderwijs koos. “Als leerkracht draag je echt bij aan de ontwikkeling van kinderen en daarmee ook aan de maatschappij. Dat vind ik zo mooi aan dit vak!”
Eefje Heinen- van Twillert is getrouwd, heeft 2 kinderen en wilde vroeger eigenlijk altijd al de Pabo doen. Eefje: “Ik deed eerst de opleiding SPW vanaf de mavo, maar ik was er daarna nog niet aan toe om door te studeren. Ik wilde eerst de wereld ontdekken. Ik heb veel gereisd en uiteindelijk deed ik de kappersopleiding. Het kappersvak kon ik combineren met reizen en ik begon een eigen salon. Maar ik wilde eigenlijk echt doen wat ik altijd al wilde: leerkracht worden. Ik ben heel blij dat ik de keuze heb gemaakt voor de deeltijdopleiding Leraar Basisonderwijs. Ondanks dat ik weer helemaal heb moeten leren leren. Ik vind het heel leuk!”
Een uitdaging op niveau
Zo’n grote omscholing vraagt wel wat van je. Eefje: “Om na 20 jaar een hbo-studie te doen, leek me een hele grote uitdaging. Hoewel ik van uitdagingen houd, is dit er wel een op niveau! Voordat ik begon, heb ik me vaak afgevraagd of ik het wel kon. Je springt echt in het diepe. Ik dacht, ik houd mijn kapperssalon aan en dan ga ik stage lopen op een school om erachter te komen of ik dat leuk vind. Toen vond ik een school waar ik elke week stage mocht lopen. Ik merkte dat ze mij met open armen ontvingen en durfde uiteindelijk de stap te zetten om er helemaal voor te gaan.”
Levenservaring als kracht
Eefje mocht blijven op de school waar ze stage liep en de school bood haar de deeltijdstudie Leraar Basisonderwijs aan op de CHE. Eefje: “Voor hen was het natuurlijk een hele gok om mij aan te nemen, omdat ik uit een heel ander vak kwam. Maar ik denk dat mijn levenservaring juist mijn kracht is en dat de school dat ook zo ziet. Ik heb veel gereisd en in het kappersvak heb ik met veel verschillende mensen te maken gehad. Ik voel me hierdoor veel wereldwijzer en heb meer overwicht en zelfvertrouwen dan toen ik jonger was.”
Iets bijdragen aan de maatschappij
Eefje: “De kinderen zijn de maatschappij van de toekomst. Ik wil graag iets bijdragen aan de maatschappij. Als leerkracht beteken je echt wat voor kinderen en dat vind ik zo belangrijk. Je kunt ze vormen en laten groeien. Ik ben een juf die de kinderen echt wil zien. En hen wil helpen om hun talenten te ontdekken. Ik wil niet zomaar mijn lesstof opleggen, maar kijken naar wat het kind nodig heeft om te ontplooien. Die voldoening miste ik in het kappersvak.”
Talentontwikkeling
Eefje hecht veel waarde aan de talentontwikkeling van de kinderen. “Ik hoop dat mijn leerlingen niet alleen taal en rekenen leren, maar dat ze ook echt anders leren denken en ontdekken wat hun talenten zijn. Dat ze niet denken in termen van slim of dom, maar dat ze zelfvertrouwen krijgen omdat ze bouwen aan hun talenten en zichzelf ontplooien. En lukt iets niet, dat ze dan beseffen dat hun talent op een ander gebied ligt. Of toch ontdekken dat ze het wél kunnen, als ik de lesstof op een andere manier aanbied. Zoals William Butler Yeats zegt: ‘Education is not the filling of a bucket but the lighting of a fire’".
Deeltijd studeren aan de CHE
Eefje: “Ik vond de studie in een begin best pittig. Je hebt én nieuw werk waar alles nieuw is en dan ook nog je studie waar je tijd voor moet vrijmaken. Maar als je mensen hebt in je omgeving die erachter staan en je de ruimte geven, is het goed te doen. Mijn kinderen zijn nu wat ouder en daardoor ook zelfstandiger, dat scheelt enorm. Je moet ook wel goed kunnen plannen. Alles van tevoren goed organiseren en bepaalde avonden en dagen blokken voor je studie.”
Anders denken
Eefje vindt de vakken psychologie en pedagogiek het leukst, omdat je daar meer leert over de achtergrond van mensen en kinderen. “De docenten van de CHE proberen je als leerkracht echt te verbinden met de leerling. Je wordt getriggerd om anders te denken. Om niet per se volgens een bepaalde methode de lesstof aan te bieden, maar het passend te maken bij de ontwikkeling van het kind. Je leert in de schoenen van een kind te staan, zodat je voor elk kind een goede les kunt vormgeven. De docenten zijn enthousiast over hun vak en de lessen zijn interessant en interactief. Oh, en de koffie van de CHE is ook een pluspunt!”
Leven lang leren
Eefje: “Het is misschien een cliché, maar je bent nooit te oud om te leren. Waarom zou je het niét doen? Ik zie steeds meer mensen die hun leven lang willen leren. Als je iets doet wat je echt leuk vindt, dan doe je dat met je hart en je ziel. En dan lukt het je uiteindelijk echt wel. Er is nog zoveel te leren. Je hebt niets te verliezen, je kunt altijd terug. Als het niets is, is het alleen maar weer een leermoment voor jezelf. Als je denkt ‘dit lijkt me wel leuk’, dan moet je het gewoon geprobeerd hebben. Alleen dan kun je ontdekken of het iets is voor je of niet. Dat is net als met kinderen. Dan zeg je ook: probeer het gewoon!”
Meer weten over de deeltijdopleiding Leraar Basisonderwijs? Bekijk dan de opleidingspagina.