Hoe combineer je een studie bedrijfskunde zo slim mogelijk met je werk? Op de CHE leer je vooral op de werkvloer, door aan de slag te gaan met concrete vraagstukken in jouw bedrijf of organisatie. Drie werkende studenten vertellen hoe ze zelf invulling geven aan praktijkopdrachten die direct van meerwaarde zijn voor hun werkgever.
Jeffrey van Caspel (38) is één van die studenten. Hij doet de deeltijdopleiding Bedrijfskunde naast zijn baan als onderofficier bij de Koninklijke Landmacht. De deeltijdopleiding Bedrijfskunde van de CHE bestaat uit modules van een half jaar. Daarin gaan professionals als Jeffrey aan de slag met bedrijfskundige vraagstukken uit hun organisatie, die ze met hun begeleider van de CHE verbinden aan hbo-waardige opdrachten. Neem bijvoorbeeld module 3. Daarin leren professionals hoe ze op methodische wijze een adviestraject inrichten en werken aan draagvlak binnen hun organisatie.
Advies over reorganisatie
Jeffrey koos ervoor om de praktijkopdracht in deze module te koppelen aan een reorganisatie bij zijn werkgever. “Samen hebben we besloten dat ik advies zou geven over hoe leidinggevenden deze reorganisatie zo succesvol mogelijk konden starten. Dat was erg out of the box voor mij. Ik heb verschillende boeken gelezen over verandermanagement, een aantal theorieën uitgekozen en ben daarmee aan de slag gegaan. Mijn werkgever was erg blij met de adviezen en resultaten. Het was voor hen ook fijn dat iemand ermee aan de slag ging met ervaring, die de organisatie al kende.”
Tool om klanten beter te helpen
Stefan Schuring (22), businessconsultant bij Clearis, koos een andere insteek. Hij dook voor zijn werkgever in de WBSO-regeling en bracht op basis van zijn onderzoek een advies uit. Clearis heeft inmiddels besloten meer gebruik van de regeling te maken. Vervolgens werd hij projectleider van een nieuwe supportmodule. Ook dit begon met onderzoek en leidde uiteindelijk tot een geautomatiseerde administratie en een betere tool om klanten te kunnen helpen.
Onderzoek naar impact wetgeving
Gerald Exalto (24) die bij Falk Bouwsystemen werkt, besloot aan de slag te gaan met nieuwe wetgeving. “Vanaf januari 2021 zou de Nederlandse Technische Afspraak 8800 ingaan. Ik heb onderzocht wat dat voor Falk betekent en wat we ermee moeten doen. Dat leverde belangrijke informatie op. De wet gaat onder andere over nieuwe rekenmethodes met betrekking tot het berekenen van de energieprestatie van een gebouw, en hoewel we al met deze wetgeving bezig waren, was er ook nog veel onwetendheid over. Op basis van mijn onderzoek hebben we inzicht gekregen in de nieuwe wetgeving en kunnen we vragen van klanten beter beantwoorden.”
Zelf je opleiding vormgeven
Eigenlijk volgen Stefan, Gerald en Jeffrey dus een opleiding op maat, die nauw aansluit bij hun werk én direct resultaat oplevert voor hun werkgever. Dat vraagt wel wat van de professionals die de opleiding volgen. “Je moet bijvoorbeeld zelf vraagstukken inbrengen, die koppelen aan relevante literatuur en uitleggen hoe je gaat aantonen dat je hiermee leert wat je moet leren”, vertelt Jeffrey. “Je krijgt daarin wel begeleiding en advies van een CHE-docent. Is het mogelijk wat je wilt of zadel je jezelf nu op met een te grote uitdaging? Deze werkwijze zorgt ervoor dat iedereen zijn persoonlijke route kan uitstippelen. Er ligt aan het begin van iedere module een helder plan, maar dat plan is voor iedereen anders. Ik vind het concept dat je je eigen vraagstukken koppelt aan je eigen werkgever echt top.”
Steun van je werkgever nodig
Gerald is blij met de begeleiding vanuit de CHE, maar wijst er op dat een deeltijdstudie wel wat van jezelf en je werkgever vraagt. Een relevante leeromgeving, begeleiding op de werkvloer én tijd om praktijkopdrachten uit te voeren bijvoorbeeld. “Je moet het dus allebei echt willen. In mijn geval was het ook belangrijk dat ik toegang kreeg tot bepaalde gegevens. Dat was geen probleem, maar ik hoor van andere studenten dat dit niet altijd zo is. Zowel als werknemer als bedrijf moet je goed weten waar je aan begint. Dan kun je er samen een succes van maken.”
Betrokken docenten
Ook Stefan, die inmiddels de afstudeermodule heeft bereikt, is te spreken over de begeleiding: “De docenten zijn betrokken, ze communiceren helder over het hoe en wat en ze zijn vooral ook flexibel. Heel belangrijk bij een deeltijdopleiding. En het is prettig om in gesprekken te merken dat ze steeds nadenken over de vraag: Wat kan de toevoeging zijn voor het bedrijf en de student? Hoe maken we deze opdracht waardevol voor beide partijen? Het prettige aan studeren terwijl je werkt, is bovendien dat je meteen kunt toepassen wat je leert. Ik merk dat ik daardoor kennis beter opsla en onthoud.”
Benieuwd naar de deeltijd bachelor Bedrijfskunde? Lees hier meer over de opleiding.
Wil jij als werkgever weten wat de deeltijdopleiding bedrijfskunde jouw organisatie op kan leveren? En welke invloed heb jij als werkgever op de opleiding die een medewerker volgt?