Binnen het lectoraat ‘Zin in ICT’ wordt, naast onderzoek naar de betekenis en waarde van het begrip ‘mensgerichte ICT’, onderzoek uitgevoerd naar e-health, immersieve technologieën en complexe systemen.
Immersive technologies
Virtual reality, augmented reality en spraaktechnologie staan volop in de belangstelling. Deze technologieën dompelen je als het ware 'onder' in een fysiek-virtuele wereld. Deze zogenoemde immersieve technologieën bieden veel kansen en mogelijkheden. Maar er kleven ook risico's aan. Want wat betekenen deze nieuwe technieken voor de manier waarop we met elkaar omgaan, van elkaar leren en met elkaar in gesprek zijn? Wordt het nu makkelijker om een 'goed gesprek' in de praktijk te voeren als je dat geleerd hebt met iemand die je alleen online kent en waarvan je alleen weet dat zijn avatar een beer met rood-wit gestreepte alpinopet is? Of belemmeren deze technieken de transfer van hetgeen je leert en ervaart in de 'echte' wereld?
Complexe systemen
We maken vandaag de dag in toenemende mate onderdeel uit van zogenoemde 'complexe systemen'; netwerken van relaties waarin we samenleven, samenwerken en samen zorgen voor elkaar. Maar waar tot nu alleen mensen onderdeel van deze netwerken uitmaakten, introduceren zich nu ook de eerste 'non-human agents' in deze netwerken. Chatbots helpen bijvoorbeeld iemand bij het tackelen van zijn/haar depressie of brengen je in contact met lotgenoten op facebook.
De vraag rijst wat dit betekent voor de manier waarop we omgaan met ICT-oplossingen. Beschouwen we ze inderdaad als volwaardig onderdeel van ons netwerk? En dichten we het advies van de chatbot dezelfde waarde toe als het advies van een goede vriendin die je al jaren kent? Binnen deze onderzoekslijn doen we uitgebreid onderzoek naar complexe netwerken, de manier waarop zij tot stand komen en de rol van non-human agents in deze netwerken.
Conversational Agents
Het gebruik van ICT in de zorg (cure en care) is niet nieuw; net zoals we in onderwijs al lang niet meer kunnen spreken van e-learning (in elke onderwijssetting is immers tegenwoordig wel sprake van een e-component), kunnen we dat in de zorg ook niet meer. Toch wordt er vaak verwezen naar 'e-health' als de motor voor betere (lees: effectievere en efficiëntere) zorg. Maar is dat ook zo? En aan welke voorwaarden moet deze e-oplossinngen dan voldoen?
Binnen deze onderzoekslijn richten diverse projecten op de (on)mogelijkheden van ICT om conversaties te bevorderen, zowel wat betreft de daadwerkelijke toepassing (apps) zelf of de noodzakelijke implementatie of adoptie stappen.
Metastudie
Recent wordt de term 'mensgericht' steeds vaker gebezigd om een andere, nieuwe manier van denken te introduceren. Hiermee lijkt - ogenschijnlijk - afscheid genomen te worden van een meer rationele en/of technische benadering van denken. Een vakgebied waar dit helemaal op van toepassing lijkt, is het vakgebied van ICT (of IT, in het Engels). Maar wat verstaan we in dat kader dan precies onder 'mensgerichtheid'? En wanneer spreken we over mensgerichte ICT of een mensgerichte ICT'er?
Een metastudie over het begrip mensgerichtheid in de IT gaat in op deze en hieraan gerelateerde vragen. Met als uiteindelijk doel: te komen tot een begrippenkader waarmee we niet alleen ICT-oplossingen kunnen kwalificeren, maar ook ICT-ontwikkelingen kunnen duiden en zo waardengedreven innovatie met behulp van ICT de praktijk van elke dag te laten zijn.