Het lectoraat Samen Divers doet onderzoek naar actief burgerschap en sociale cohesie in de klas: “Hoe kunnen we iedereen laten meedoen, erbij laten horen en naar elkaar laten omzien?”. Natuurlijk willen alle studenten en leerkrachten dat hun leerlingen dit ervaren. Maar hoe doe je dat wanneer er diversiteit is aan opvattingen en waarden in je klas? En welke overtuigingen en kernwaarden van de leerkrachten spelen daarbij een rol? Het lectoraat doet hier onderzoek naar, samen met een groep basisscholen.
Leerkrachten vragen zich af hoe ze actief burgerschap en sociale cohesie doelgericht en structureel vorm kunnen geven. Acht basisscholen doen in onderzoeksteams, samen met het lectoraat, onderzoek naar dit thema. Over de opzet van de samenwerking valt meer te lezen in de lectorale rede van lector Gert-Jan Veerman.
Onze onderzoeksteams bestaan uit studenten, masterleerkrachten en hbo-docenten. De ontdekkingen van ieder team worden jaarlijks gedeeld tijdens het congres ‘De Proeverij’. Bekijk hier een filmpje over het onderzoeksteam van ’t Speel-Kwartier: Onderzoek sociale cohesie ‘t Speel-Kwartier – YouTube
Sociale cohesie in de klas
Hoewel het onderwijs verplicht is om structureel te werken aan actief burgerschap en sociale cohesie is het onduidelijk wat sociale cohesie is. Deze bijdrage legt uit wat sociale cohesie in de klas is en geeft een aantal concrete suggesties over hoe sociale cohesie kan worden gemeten en hoe het kan worden versterkt.
Werkomgeving inclusieve cultuur
Samen met het lectoraat Goed leraarschap, goed leiderschap, Fontys Hogeschool Kind en Educatie, het Landelijk Overleg Lerarenopleidingen Basisonderwijs (LOBO) de Po-Raad en Meestert! doen we binnen de Alliantie ‘Divers voor de klas’ onderzoek naar de manieren waarop lerarenopleidingen en basisscholen duurzaam de inclusieve cultuur kunnen verbeteren. De lerarenopleidingen werken hierbij in een werkomgeving die door ons ontwikkeld is. Deze werkomgeving is ook vrij toegankelijk voor basisscholen en lerarenopleidingen die los van de alliantie werk willen maken van een inclusieve cultuur.
- De werkomgeving voor de basisscholen is hier te vinden.
- De werkomgeving voor de lerarenopleidingen is hier te vinden.
Vragenlijst Denkvoorkeuren
In juli 2023 ging onze associate lector Jan Kaldeway met pensioen. Hij heeft een vragenlijst over denkvoorkeuren opgesteld.
Test hier je denkvoorkeur: wat zijn je scores op de kunstzinnige, ambachtelijke, wetenschappelijke en filosofische mindset?
Ontdekkingen voorgaand lectoraat 'Talenten en opbrengsten'
Het lectoraat Samen Divers werd voorafgegaan door het lectoraat ‘Talenten en opbrengsten’. Lees in dit magazine meer over de ontdekkingen van dit lectoraat.
Contact
Heeft u vragen over het lectoraat of bent u nieuwsgierig naar mogelijkheden voor een eventuele samenwerking? Stuur dan een mail aan: samendivers@che.nl