Inzetten ouders met ervaring
Onderzoeksvraag:
Hoe kunnen ervaringen van ouders met een kind dat uit huis geplaatst is, worden ingezet om ouders met eenzelfde ervaring te ondersteunen in het leren verdragen van het verlies van een uithuisplaatsing en het vinden van een vorm waarin zij tot gedeeld opvoederschap kunnen komen met de opvoeders van hun kind?
Korte omschrijving:
In dit project (ook wel: professionele leergemeenschap) verdiepen ouders, professionals, studenten, docenten en onderzoekers zich samen in de behoeftes van ouders waarvan een kind uit huis is geplaatst in het al dan niet ondersteund worden door, en ontmoeten van (andere) ouders met eenzelfde ervaring. We willen hiervoor een meerjarige dialoog aangaan over wat de meerwaarde is van het inzetten van ouders en hoe dit in de praktijk vorm kan krijgen. Gedurende de looptijd van dit project zullen we ook actief ervaringen van ouders inzetten in het onderwijs, het geven van webinars, lezingen en workshops, nascholingsactiviteiten, consultering van werkveldpartners en gemeenten. Ook is ons streven om jaarlijks één of meerdere producten op te leveren waarmee een ouder op professioneel vormgegeven wijze zijn/ haar ervaringen met een publiek kan delen.
Betrokken partners:
- Truusje van Zanten, Miranda Kempenk, Marlene Venant, Coby de Vreugd en Sander Tegelaar als ouders die ervaring hebben met uithuisplaatsing.
- Henk Jonker vanuit Jeugddorp De Glind.
- Annemarie Stam en Emily Nap namens het Leger des Heils Midden Nederland.
- Georgien Hakkert en Jeanette Veldhuisen vanuit Simba Familiezorg.
www.mijnkinduithuis.nlEen professionele leergemeenschap waarin ouders met ervaring met langdurige zorg, studenten, docenten, professionals, organisaties en onderzoekers samen leren. |
Contactpersoon:
Martine Noordegraaf, Marijke Bos, Charissa Bakema, Ellen Schep en Danielle van de Koot namens het lectoraat Jeugd en Gezin van de Christelijke Hogeschool Ede. Mail naar jeugdengezin@che.nl
Mentorgesprekken rond spiritueel – ritueel geladen handelen in de residentiële jeugdhulp.
Onderzoeksvraag:
Op welke wijze stemmen pedagogisch medewerkers in mentorgesprekken met jongeren binnen de residentiele jeugdhulp al dan niet af op de vraag óf en hoe religie en spiritualiteit in hun leven een rol speelt, en hoe waarderen beide partijen dit?
Korte omschrijving:
Postdoc onderzoek naar of en hoe in mentorgesprekken wordt afgestemd op het belang dat jongeren hechten aan vormen van zingeving/religie/spiritualiteit in hun leven, o.a. in situaties van tegenslag en verdriet. Aanleiding: promotieonderzoek waaruit bleek dat de onderwerpen zingeving/religie/spiritualiteit nauwelijks aan bod komen in mentorgesprekken, terwijl jongeren in de interviews hier vrijuit over spraken.
Betrokken partners:
St. Entrea Nijmegen en Leger des Heils Welzijn en Gezondheidszorg Apeldoorn
Contactpersoon:
Gert Vierwind gvierwind@che.nl