Een lectoraat bestaat uit een lector met een aantal kenniskringleden. De kenniskringleden doen onderzoek binnen het lectoraat en maken de verbinding vanuit het werkveld naar het onderwijs (en omgekeerd) concreet. Dit kan door het geven van onderwijs of het geven van gastlessen aan studenten. Ook worden verschillende stagiaires begeleid door kenniskringleden. De koppeling met het werkveld wordt met name concreet in de projecten van het lectoraat.
De kenniskring van het associate lectoraat Pleeg- en gezinshuiszorg bestaat uit de volgende mensen:
- Associate lector Danielle van de Koot-Dees
- Emily van der Veen - Nap
- Ellen Schep
- Gert Vierwind
- Kees Verduijn
- Nienke Geuverink
Associate lector Danielle van de Koot-Dees
Dr. Danielle van de Koot-Dees is associate lector Pleeg- en gezinshuiszorg. Sinds 2012 werkt zij als docent en onderzoeker bij de Christelijke Hogeschool Ede. Ze is betrokken geweest bij twee grootschalige RAAK-onderzoeken in gezinshuizen (2012-2019). In de periode van 2019-2022 verrichte zij postdoconderzoek naar het omgaan met levensbeschouwelijke en culturele diversiteit in pleegzorg.
Sinds 2012 is ze bij de CHE docent, coördinator, begeleider en examinator in de onderzoekslijn van de master Contextuele Benadering (MCB) en in de minor Family & Context. Tevens is ze lid van de Examencommissie Sociale Studies.
Binnen de Academie Sociale Studies beheert Danielle de kennislijn Zorg voor Jeugd. Ze is voortrekker van de professionele leergemeenschappen (PLG’s) rondom ‘Contextuele benadering van onderwijs’ en ‘Omgaan met culturele en levensbeschouwelijke diversiteit bij uithuisplaatsing’, waarin werkveld, studenten en docent-onderzoekers gezamenlijk onderzoek uitvoeren.
In ons lectoraatsonderzoek beogen we praktijken beter te begrijpen en te doordenken, op een manier die de praktijken rechtdoen en inzichtgevend zijn met het oog op verbetering ervan. Uitgangspunt is dat onderzoek dienstbaar is aan de praktijk en een steentje bijdraagt aan het professionele en relationele handelen rondom jeugdigen en hun ouders. De afgelopen jaren heeft het lectoraat Pleeg- en gezinshuiszorg zich toegelegd op creatieve doorwerkingen en implementatie van het onderzoek: van theaterlezingen, het traject ‘de Relationele Route’ tot het interactieve spel Tiks-in-Tune (spel om pleegzorgwerkers te trainen in omgaan met diversiteit in pleeggezinnen).
Als ‘allround pedagoog’ deed Danielle eerder onderzoek naar schoolloopbanen van jongeren met een migratieachtergrond, wat ‘hoop’ betekent op een sociaal-cultureel diverse basisschool en de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. Haar achtergrond in zowel de gezinspedagogiek, onderwijspedagogiek, godsdienstpedagogiek als de theoretisch-historische pedagogiek komt hierbij van pas. Zowel het ouderperspectief als het samenwerken met ouders hebben in onderzoek haar bijzondere aandacht. Danielle heeft ervaring met uiteenlopende kwalitatieve onderzoeksmethoden, zoals diepte-interviews, focusgroepen, levensverhalen, analyseren van beeldmateriaal en WhatsApp-gesprekken door conversatie-analyse en longitudinaal onderzoek naar schoolloopbanen.
Wilt u contact opnemen met Danielle van de Koot-Dees? Dat kan via dvdkoot@che.nl
Emily van der Veen-Nap
MSc Emily van der Veen werkt als orthopedagoog-generalist bij het Leger des Heils Midden Nederland, in de functie van gedragswetenschapper. Ze is betrokken bij de afdeling gezinshuizen en verantwoordelijk voor de behandellijn van de jongeren die binnen gezinshuizen opgroeien. Hierbij is de relationele route tot gedeeld opvoederschap een belangrijke pijler in de samenwerking tussen gezinshuisouders en ouders. Emily is de afgelopen jaren betrokken geweest bij de ontwikkeling van de relationele route en het maakt haar enthousiast om de dagelijkse praktijk van de diverse samenwerkingsrelaties te verbinden met onderzoek naar hoe we de gezinshuiszorg nog meer relationeel kunnen inrichten. Voor het associate lectoraat Pleeg- en gezinshuiszorg zal Emily zich de komende tijd bezig houden met deze thema’s.
Naast het Leger des Heils, werkt Emily ook in de specialistische GGZ als behandelaar bij Eleos. Hier vindt een samenwerking plaats om jongeren vanuit de jeugdzorg (Leger des Heils) te behandelen bij Eleos en zo wederzijds te leren over wat bij deze doelgroep goed aansluit als het gaat over behandeling.
Ellen Schep
Dr. Ellen Schep is zowel werkzaam binnen het associate lectoraat Pleeg- en gezinshuiszorg als binnen het onderwijs van de opleiding Social Work. Na de opleiding Sociaal pedagogische Hulpverlening aan de CHE ging Ellen in de jeugdzorg werken, van een crisisgroep tot een orthopedagogische behandelsetting. Daarnaast heeft ze orthopedagogiek gestudeerd en is vervolgens in het onderwijs terechtgekomen als docent-onderzoeker (Orthopedagogiek). Binnen de opleiding Social Work en de Master Contextuele Benadering geeft zij de vakken (ortho)pedagogiek en onderzoeksvaardigheden.
Voor het associate lectoraat Pleeg- en gezinshuiszorg houdt Ellen zich bezig met onderzoek binnen gezinshuizen en pleeggezinnen. Dit onderzoek richt zich bijvoorbeeld op de vraag hoe gezinshuisouders en pleegouders zo goed mogelijk kunnen samenwerken met de ouders van de kinderen voor wie zij zorgen. In 2020 promoveerde Ellen (bij de RUG) op een onderzoek naar maaltijdgesprekken binnen gezinshuizen. Hierin heeft zij bekeken hoe hechting zichtbaar wordt in de gesprekken tussen jongeren en gezinshuisouders aan de avondmaaltijd. Ze geeft ook trainingen en workshops binnen de jeugdzorg over het thema ‘samenwerken met ouders binnen gezinshuizen of pleeggezinnen’ en ‘hechting’.
Naast haar baan bij de CHE, werkt Ellen als gedragswetenschapper Gezinshuizen bij het Leger des Heils regio midden Nederland.
Wilt u contact opnemen met Ellen Schep? Dat kan via hhschep@che.nl
Gert Vierwind
Dr. Gert Vierwind is hulpverlener en theoloog. Als hulpverlener werkte hij met daklozen en ‘randgroepen’. Later specialiseerde hij zich in relatie- en gezinsproblematiek. In 2019 promoveerde hij op het onderwerp ‘Zin in elke dag’. Een onderzoek naar alledaags ritueel handelen van adolescenten in de residentiële jeugdhulp (Religiewetenschappen, Radboud Universiteit Nijmegen).
Momenteel doceert hij filosofie van het hulpverlenend handelen en beroepsethiek aan de Bacheloropleiding Social Work en de Masteropleiding Contextuele Benadering van de Academie voor Sociale Studies (CHE). Hij is gespecialiseerd in zingevingsvragen en verzorgt op dit terrein trainingen binnen het post-hbo onderwijs en bij hulpverleningsinstellingen.
Binnen de kenniskring van het lectoraat is hij verantwoordelijk voor de onderzoekslijn waarden en zingeving. Het thema zingeving wordt binnen de hulpverlening gezien als een belangrijke krachtbron om problemen te kunnen hanteren of te overwinnen. Onderzocht wordt hoe binnen de hulpverlening aan gezinnen levensbeschouwelijke overtuigingen en daaraan inherente waarden en normen een rol spelen. Naast theoretische verkenningen wordt concreet onderzoek gedaan naar de wijze waarop zingevingsvragen in het hulpverleningsproces geëxploreerd worden en op welke wijze de hulpverlening daarmee gediend is. Op dit moment verricht hij postdoc onderzoek naar de plaats van zingeving (c.q. spiritualiteit en religie) in mentorgesprekken binnen de residentiele jeugdhulp.
Het doel van dit onderzoek is drieledig:
- Nadere bepaling van aard en functie van zingevingsvragen bij (gezins)problematiek,
- Methodiekontwikkeling,
- Ontwikkelen van concrete professionaliseringsstrategieën voor de verschillende vormen van begeleidingskunde voor professionals.
Wilt u contact opnemen met Gert Vierwind? Dat kan via gvierwind@che.nl
Kees Verduijn
Kees Verduijn is als docent en supervisor verbonden aan de Master Contextuele Benadering van de CHE en werkt als onderzoeker en methodiekontwikkelaar bij het associate lectoraat Pleeg- en gezinshuiszorg . Hij volgde de opleiding Maatschappelijk Werk, de voortgezette opleiding Jeugd, Gezin en Pleegzorg en de Master Contextuele Benadering en is geregistreerd Contextueel Therapeut en Supervisor. Binnen het lectoraat houdt hij zich vooral bezig met de ontwikkeling, implementatie en training van de methodiek ‘De relationele route’.
Naast zijn werk als docent en supervisor heeft hij een zelfstandige hulpverleningspraktijk. Zijn werk binnen lectoraat, opleiding en praktijk heeft als focus het herstel en de versterking van de verbinding tussen ouders en kinderen. Kijken en werken vanuit veelzijdige perspectieven kenmerkt zijn stijl van werken.
Wilt u contact opnemen met Kees? Dat kan via cverduijn@che.nl
Nienke Geuverink
Nienke Geuverink (1985) is opgeleid aan de CHE als maatschappelijk werker en heeft enkele jaren ervaring in het sociaal werk. Daarna heeft zij gewerkt als directiesecretaresse. Nienke is projectondersteuner en houdt zich bezig met de organisatorische kant van het associate lectoraat.