Het lectoraat Samen Divers doet onderzoek naar diversiteit en sociale cohesie in de klas: “Hoe kunnen we iedereen laten meedoen, erbij laten horen en naar elkaar laten omzien?” Natuurlijk willen alle studenten en leerkrachten dat. Maar hoe doe je dat en welke overtuigingen en kernwaarden spelen daarbij een rol? Daar zal het lectoraat samen met de scholen in de aankomende jaren onderzoek naar doen.
26 oktober 2020 vond de installatie van het CHE-lectoraat Samen Divers plaats. Tijdens de lectorale rede schetste Gert-Jan Veerman de route naar het gezamenlijke onderzoeksthema van de Academische basisscholen van de opleiding leraar basisonderwijs: versterken van sociale cohesie bij diversiteit. Ingegaan werd op hoe dit kan in een samenleving die steeds verder polariseert en of je dit als leerkracht eigenlijk wel wilt vanuit je onderliggende kernwaarden. Leerkrachten van de Academische basisscholen presenteerden de onderzoeksplannen van hun scholen voor de aankomende jaren.
Ontdekkingen voorgaand lectoraat 'Talenten en opbrengsten'
Kenniskring
Lector Gert-Jan Veerman
Dr. Gert-Jan Veerman, is onderwijskundige en socioloog. Hij deed promotie-onderzoek naar de invloed van culturele diversiteit op het functioneren van schoolklassen. Met basisschool ’t Speelkwartier in Veenendaal doet hij praktijkgericht onderzoek naar het structureel werken aan het ‘omzien naar elkaar’ binnen wereldoriëntatie.
Gert-Jan werkte na de pabo tien jaar in het basisonderwijs. In 2011 ontving hij van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) de promotiebeurs voor leraren. Het jaar daarna startte hij zijn promotie-onderzoek aan de Universiteit van Amsterdam en is hij gaan werken op de CHE voor de opleiding Educatie. Na zijn promotie werd hij fellow aan het College for Interdisciplinary Educational Research in Berlijn. Naast zijn werk op de CHE is hij onderzoeker en docent aan de Radboud Universiteit.
Associate lector Jan Kaldeway
Jan Kaldeway (1957) MSc, MMus, werkt sinds 2008 op de CHE, Academie Educatie, als onderwijspedagoog, examinator van het afstudeeronderzoek en onderzoeker.
Ook werkt hij als onderzoeksdocent bij de masteropleiding Educational Leadership van PentaNova, waarin de CHE participeert. Hij volgde aan de Universiteit Utrecht de studie Sociale Pedagogiek en aan het Utrechts conservatorium de opleiding tot vakmusicus.
“Aan de Universiteit Utrecht werkte ik veel jaren met studenten die ondanks voldoende intelligentie en inzet niet tot studieresultaten kwamen. Daar ontstond mijn interesse in leerstijlen en ontdekte ik hoe binnen verschillende onderwijscontexten verschillende leerstijlen tot studiesucces leiden: een leerstijl die in de ene context tot goede resultaten leidt, kan in een andere context juist averechts werken.
In het lectoraatsonderzoek bij basisschool De Vlinderboom in Ede heb ik de gelegenheid na te gaan of en hoe deze thematiek ook in het basisonderwijs speelt.
Daarnaast heb ik een sterke filosofische en praktische interesse in de verhouding tussen theorie en praktijk of tussen ratio en intuïtie: wat kunnen we van theorie en onderzoek verwachten in bijvoorbeeld de basisschoolpraktijk, en hoe belangrijk is scholing hierin ten opzichte van bijvoorbeeld pedagogische tact of musische kwaliteiten?”
Kenniskringlid Jan Willem Chevalking
Jan Willem Chevalking MA is docent Engelse taal & vakdidaktiek en taalwetenschapper. Sinds 2007 is hij als docent en onderzoeker werkzaam op de CHE voor de opleiding Educatie en is hij verantwoordelijk voor het Engels taalonderwijs en begeleidt hij studenten bij hun praktijkonderzoek. Daarnaast is hij als promovendus verbonden aan de Radboud Universiteit waar hij sinds 2016 longitudinaal onderzoek doet naar de taalontwikkeling van leerlingen op tweetalige basisscholen. Dit onderzoek wordt vanuit een NWO promotiebeurs voor leraren gefinancierd. Jan Willem is in voorgaande jaren nauw betrokken geweest bij landelijke ontwikkelingen op het gebied van Engels in het basisonderwijs, en was via nascholingen en trainingen ook actief in het werkveld.
Kenniskringlid Peter Bom
Peter Bom MSc, is lerarenopleider, onderzoeker en bioloog. Als lerarenopleider is hij verantwoordelijk voor het Natuuronderwijs op de lerarenopleiding van de CHE en begeleidt hij studenten bij het uitvoeren van praktijk(gericht)onderzoek. Daarnaast is Peter promovendus aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), waar hij onderzoek doet naar de didactische en pedagogische vaardigheden voor W&T-onderwijs van (aanstaande) leraren basisonderwijs. Eén van de thema’s binnen dit onderzoek is hoe met W&T-activiteiten recht gedaan kan worden aan verschillen tussen leerlingen.
Peter werkt sinds 1997 in het onderwijs, eerst in Waalwijk en Barneveld als docent Biologie (VO) en sinds 2007 op de CHE. Van 2007 tot 2014 was hij betrokken bij de professionaliseringstrajecten van het Kenniscentrum Wetenschap en Techniek Gelderland (KWTG) en van 2014 tot 2017 bij het onderzoek van Centre of Expertise Persoonlijk Meesterschap (CEPM; onderdeel van Radiant). Voor het CEPM deed hij onderzoek naar professionele identiteitsspanningen bij aanstaande leraren. In 2017 startte Peter met zijn promotieonderzoek aan de TU/e dat vanaf 1 februari 2019 financieel wordt ondersteund door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Kennisdeling Partnerscholen
De opleiding Educatie en de Partnerscholen kennen twee vormen van samenwerking: werkplekleren en kennisdeling. We geven u graag informatie over het idee achter en de praktijk van de Academische Basisscholen en over de manier waarop de thematiek van het lectoraat in het onderzoek met de scholen is vormgegeven.
Klik hier voor informatie en vragen over werkplekleren; samenwerkingsscholen hebben hiervoor een inlogcode.
Onderzoeksresultaten van de partnerscholen
In de aankomende jaren zullen we met teams van studenten, masterleerkrachten en docentbegeleiders van de CHE onderzoek doen. Het onderzoeksprogramma en de resultaten zijn hieronder te vinden.
Onderzoeksprogramma’s en onderzoeksresultaten
Sociale relaties
De Fontein, Dordrecht
Gerichtheid op de gemeenschap
De Hoeksteen, Nijkerk
Sociale relaties
De Klokbeker, Ermelo
Identificatie/actieve participatie
De Rots, Ede
Gerichtheid op de gemeenschap
De Triangel, Lunteren
Sociale relaties
De Vlinderboom, Ede
Sociale relaties
Gideonschool, Nieuwerkerk aan den IJssel
Sociale relaties
De Kraatsschool, Bennekom
Sociale relaties
Rehoboth, Nijkerk
Gerichtheid op de gemeenschap
't Speel-Kwartier, Veenendaal
Publicaties
Alle publicaties van de lectoraten vind je in de publicatie-database.