Het lectoraat Samen Divers doet onderzoek naar diversiteit en sociale cohesie in de klas: “Hoe kunnen we iedereen laten meedoen, erbij laten horen en naar elkaar laten omzien?” Natuurlijk willen alle studenten en leerkrachten dat. Maar hoe doe je dat en welke overtuigingen en kernwaarden spelen daarbij een rol? Hier doet het lectoraat samen met de partnerscholen onderzoek naar.
Leerkrachten vragen zich af hoe ze de sociale cohesie in hun klas kunnen versterken. Deze bijdrage geeft een aantal concrete suggesties hoe sociale cohesie kan worden gemeten en worden versterkt.
Hoewel aan leerkrachten gevraagd wordt om in het onderwijs structureel aan sociale cohesie te werken is het de vraag of meer sociale cohesie altijd wenselijk is. Deze bijdrage behandelt de vraag: in welke mate mag het streven naar groepssaamhorigheid ten koste gaan van de opvattingen van individuele leerlingen?
Tien basisscholen doen samen met het lectoraat onderzoek naar versterking van sociale cohesie. Hier valt meer over te lezen in de lectorale rede van lector Gert-Jan Veerman.
Onze onderzoeksteams bestaan uit studenten, masterleerkrachten en hbo-docenten. De ontdekkingen van ieder team worden jaarlijks gedeeld tijdens het congres ‘De Proeverij’. Onderzoeksplannen van de scholen en onderzoeksverslagen van studenten zijn onderaan deze website te vinden.
Ontdekkingen voorgaand lectoraat 'Talenten en opbrengsten'
Lees over de ontdekkingen van het lectoraat 'Talenten en opbrengsten' in dit magazine.
Vragenlijst denkvoorkeuren
Werkomgeving inclusieve cultuur
Samen met het lectoraat Goed leraarschap, goed leiderschap, Fontys Hogeschool Kind en Educatie, het Landelijk Overleg Lerarenopleidingen Basisonderwijs (LOBO) de Po-Raad en Meestert! doen we onderzoek naar hoe lerarenopleidingen en basisscholen duurzaam de inclusieve cultuur kunnen verbeteren.
De werkomgeving voor de basisscholen is hier te vinden.
De werkomgeving voor de lerarenopleidingen is hier te vinden.
Kenniskring
Lector Gert-Jan Veerman
Dr. Gert-Jan Veerman, is onderwijskundige en socioloog. Hij deed promotie-onderzoek naar de invloed van culturele diversiteit op het functioneren van schoolklassen. Met basisschool ’t Speelkwartier in Veenendaal doet hij praktijkgericht onderzoek naar het structureel werken aan het ‘omzien naar elkaar’ binnen wereldoriëntatie.
Gert-Jan werkte na de pabo tien jaar in het basisonderwijs. In 2011 ontving hij van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) de promotiebeurs voor leraren. Het jaar daarna startte hij zijn promotie-onderzoek aan de Universiteit van Amsterdam en is hij gaan werken op de CHE voor de opleiding Educatie. Na zijn promotie werd hij fellow aan het College for Interdisciplinary Educational Research in Berlijn. Naast zijn werk op de CHE is hij onderzoeker en docent aan de Radboud Universiteit.
Associate lector Jan Kaldeway
Jan Kaldeway, MSC, Mmus, werkt sinds 2008 op de CHE, Academie Educatie, als pedagoog, examinator van de afstudeerfase en onderzoeker.
Ook werkte hij als onderzoeksdocent bij de masteropleiding Educational Leadership van PentaNova, waarin de CHE participeert. Hij volgde aan de Universiteit Utrecht de studie Sociale Pedagogiek en aan het Utrechts Conservatorium de opleiding tot vakmusicus. Op de Universiteit Utrecht werkte hij als docent studievaardigheden, met als aandachtsgebied het verwerken van informatie uit studieteksten.
Eerder deed hij praktijkgestuurd onderzoek naar leervoorkeuren, met bijzondere aandacht voor de relatie tussen leervoorkeuren en leerinhouden. Op dit moment ligt zijn interesse bij het onderzoek doen door pabostudenten, in het bijzonder de vraag welke motieven een rol spelen bij het onderzoek doen, en wat de relatie is tussen motivatie en de kwaliteit van het onderzoek, en tussen motivatie en de begeleidingsstijl van de onderzoeksbegeleider.
Kenniskringlid Jan Willem Chevalking
Jan Willem Chevalking MA is docent Engelse taal & vakdidaktiek en taalwetenschapper. Sinds 2007 is hij als docent en onderzoeker werkzaam op de CHE voor de opleiding Educatie en is hij verantwoordelijk voor het Engels taalonderwijs en begeleidt hij studenten bij hun praktijkonderzoek. Daarnaast is hij als promovendus verbonden aan de Radboud Universiteit waar hij sinds 2016 longitudinaal onderzoek doet naar de taalontwikkeling van leerlingen op tweetalige basisscholen. Dit onderzoek wordt vanuit een NWO promotiebeurs voor leraren gefinancierd. Jan Willem is in voorgaande jaren nauw betrokken geweest bij landelijke ontwikkelingen op het gebied van Engels in het basisonderwijs, en was via nascholingen en trainingen ook actief in het werkveld.
Kenniskringlid Hester Oorbeek
Hester Oorbeek MSc, is lerarenopleider, onderzoeker en onderwijskundige. Als lerarenopleider onderwijskunde en pedagogiek geeft ze les en begeleidt ze studenten bij het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek.
Hester deed de Academische Pabo in Utrecht en gaf een aantal jaar les in de bovenbouw van een basisschool in Rotterdam Zuid. Na de master Pedagogy and Education aan de Erasmus Universiteit en haar afstudeeronderzoek bij de WRR naar omgaan met migratiediversiteit in de klas, ging ze werken bij de CED-Groep. Als onderwijsadviseur Primair Onderwijs was ze onder andere verantwoordelijk voor Vreedzame School-trajecten.
Binnen het lectoraat Samen Divers doet ze onderzoek naar burgerschapsonderwijs en solidariteit in de school. Met haar praktijkervaring, de contacten vanuit scholen en de combinatie met actuele literatuur, levert ze een bijdrage aan de kennisontwikkeling binnen het lectoraat en het vakgebied.

Kennisdeling Partnerscholen
De opleiding Educatie en de Partnerscholen kennen twee vormen van samenwerking: werkplekleren en kennisdeling. We geven u graag informatie over het idee achter en de praktijk van de Academische Basisscholen en over de manier waarop de thematiek van het lectoraat in het onderzoek met de scholen is vormgegeven.
Klik hier voor informatie en vragen over werkplekleren; samenwerkingsscholen hebben hiervoor een inlogcode.
Onderzoeksresultaten van de partnerscholen
In de aankomende jaren zullen we met teams van studenten, masterleerkrachten en docentbegeleiders van de CHE onderzoek doen. Het onderzoeksprogramma en de resultaten zijn hieronder te vinden.
Onderzoeksprogramma’s en onderzoeksresultaten
Sociale relaties
De Fontein, Dordrecht
Gerichtheid op de gemeenschap
De Hoeksteen, Nijkerk
Sociale relaties
De Klokbeker, Ermelo
Identificatie/actieve participatie
De Rots, Ede
Gerichtheid op de gemeenschap
De Triangel, Lunteren
Sociale relaties
De Vlinderboom, Ede
Sociale relaties
Gideonschool, Nieuwerkerk aan den IJssel
Sociale relaties
De Kraatsschool, Bennekom
Sociale relaties
Rehoboth, Nijkerk
Gerichtheid op de gemeenschap
't Speel-Kwartier, Veenendaal
Publicaties
Alle publicaties van de lectoraten vind je in de publicatie-database.