Dialogisch werken met het eigen netwerk
In de werkplaats sociaal domein Gelderse Vallei doen wij onderzoek naar de bijdrage die het ‘dialogisch werken met netwerken’, een benadering vanuit Finland, kan bieden aan het werken met het eigen netwerk van hulpvragers. Het is een langlopend onderzoek bestaande uit een inventarisatie van de huidige praktijk, een scholing in het dialogisch werken met netwerken en een evaluatieonderzoek naar het effect van de scholing.
Projecten in de sociale basis
Het versterken van de sociale basis is speerpunt van beleid bij de gemeente. Met het oog hierop hebben wij diverse grotere en kleinere onderzoeken lopen die bijdragen aan die versterking. Zo doen wij onderzoek naar de implementatie van ‘Welzijn op recept’, onderzoeken wij hoe cultuurverschillen ook op het gebied van religie en zingeving overwonnen kunnen worden om de zorg toch toegankelijk te maken voor iedereen, doen wij ontwerpgericht onderzoek naar de samenwerking tussen onderwijs, sociale basis en nuldelijnszorg met het oog op kind en gezin en doen wij onderzoek naar de mogelijkheden om preventief laagdrempelige langdurige zorg zo in te richten dat er minder een beroep hoeft te worden gedaan op complexe en dure crisiszorg. Het is maar een greep uit het pakket. Het leuke van de nauwe samenwerking tussen gemeenten, uitvoerende partijen en het lectoraat is dat er zich altijd wel nieuwe en mooie onderzoeksprojecten aandienen.
Sociaal werk en gezinnen
In vervolg op het promotieonderzoek ‘Ergens bij horen; gezinsconcepten in het sociaal werk’ doen wij nu onderzoek naar de bruikbaarheid van EFT voor sociaal werkers om preventief gezinsproblematiek te voorkomen.
Inzet van ervaringsdeskundige buddy’s binnen het onderwijs
Voor een kind met een extra ondersteuningsbehoefte is het belangrijk dat ouders en school goed samenwerken. Die samenwerking kan door verschillende oorzaken onder druk komen te staan. Een ervaringsdeskundige ouder, de buddy, kan ouders bijstaan en de relatie tussen ouders en school versterken.
In 2021/2022 is een pilot gestart rondom de inzet van buddy’s. In 2023 heeft deze pilot een vervolg gekregen binnen samenwerkingsverband Driegang (Gorinchem). Er is een training ontwikkeld voor de buddy’s en de implementatie van de inzet van buddy’s is onderzoeksmatig gevolgd. De opbrengsten van dit traject worden gepresenteerd op de volgende pagina.
Dit project is een samenwerking van het lectoraat Informele netwerken en laatmoderniteit van Sociale Studies met het lectoraat Samen Divers van de opleiding Educatie.
Voor vragen over dit project neem contact op met Ellen Aanen: ejaanen@che.nl.