Een lectoraat bestaat uit een lector met een aantal kenniskringleden. De kenniskringleden doen onderzoek binnen het lectoraat en maken de verbinding vanuit het werkveld naar het onderwijs (en omgekeerd) concreet. Dit kan door het geven van onderwijs of het geven van gastlessen aan studenten. Ook worden verschillende stagiaires begeleid door kenniskringleden. De koppeling met het werkveld wordt met name concreet in de projecten van het lectoraat.
De kenniskring van het lectoraat Informele Netwerken en Laatmoderniteit bestaat uit de volgende mensen:
- Lector Wim Dekker
- Albert van Dieren
- Alie Wiertsema
- Hugo Plaisier
- Annemieke Pungu-Wibbelink
- Herm Slotman
- Annemarie Muskee
- Kees Verduijn
- Corine Clavero
- Marieke van den Heuvel
- Robert van Putten
- Maria Jonker
- Geert Jan Spijker
- Nienke Geuverink
- Lambert Pasterkamp
- Ellen Aanen
- Gert Vierwind
Lector Wim Dekker
Wim H. Dekker (1965) studeerde Politicologie aan de Vrije Universiteit en is op 24 november 2020 gepromoveerd op de betekenis van het gezin in het sociaal werk. Zijn proefschrift ‘Ergens bij horen: een discoursanalyse naar gezinsconcepten in het sociaal werk’ is hier te downloaden.
Download: promotieonderzoek Ergens bij horen, Wim Dekker
Als lector coördineert hij de Werkplaats Sociaal Domein Gelderse Vallei. Zo nu en dan zoomt hij uit en reflecteert hij met een sociologische bril op de uitkomsten van allerlei onderzoek. Vandaar het begrip laatmoderniteit in de titel van zijn lectoraat. Zie hiervoor ook zijn lectorale rede Vertrouwen; de opgave van het sociaal werk in een gepolariseerde context .
Hij is redacteur van Wapenveld (tijdschrift over geloof en cultuur) en publiceert maandelijks een column in het Nederlands Dagblad. Daarnaast publiceert hij met enige regelmaat op socialevraagstukken.nl.
Download: Lectorale rede Wim Dekker bij installatie als lector op 24 september 2021
Albert van Dieren
Albert van Dieren (1963) MCH, is opgeleid als maatschappelijk werker, is contextueel therapeut en trainer/therapeut dialogische benadering (gecertificeerd). Binnen de kenniskring is hij verantwoordelijk voor het onderzoek naar de bijdrage van dialogische benadering met netwerken aan de kwaliteit van de afstemming tussen sociaal werker, hulpvrager en informeel netwerk. Het ontwerpgerichte onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met het CJG in de gemeentes Ede, Rhenen en het TTJ van de gemeente Ede. In de eerste fase van het onderzoek wordt gekeken hoe er wordt samengewerkt met het infomeel netwerk in de huidige beroepspraktijk. Tijdens de tweede fase van het onderzoek wordt samen met de instelling een training ontworpen welke de dialogische principes en hoe deze eventueel kunnen bijdragen aan het komen tot afstemming in de driehoek, hulpvrager, informeel netwerk en hulpverlener. Gedurende de derde fase wordt onderzocht wat de bijdrage is geweest van de dialogische principes in netwerkgesprekken en hoe dit is ervaren door de sociaal werker, hulpvrager en de netwerkleden.
Wilt u contact opnemen met Albert van Dieren? Dat kan via avdieren@che.nl.
Alie Wiertsema
Alie Wiertsema (1963) is opgeleid tot sociaal werker, trainer en docent in het hoger onderwijs. Tijdens haar master Learning and Innovation heeft zij onderzoek gedaan naar het samen leren van studenten, docenten en werkveld.
Voor het lectoraat verbindt zij onderwijs aan onderzoek. Én onderzoek aan onderwijs. Concreet haalt zij vragen op in het werkveld en faciliteert het werkveld in de vertaling van die vragen naar de onderwijscontext. Daar waar de resultaten van onderzoeken passend zijn voor de opleiding Social Work zoekt zij binnen het curriculum mogelijkheden tot onderwijs. Daarnaast is zij onderzoeker binnen het lectoraat met als aandachtsgebied sociaal werk, religie en zingeving. En onderzoekt zij hoe het sociaal werk plaats biedt voor religie en zin binnen de hulpverlening. Maar ook als die plaats gemist wordt, hoe aandacht voor religie en zingeving wel vormgegeven kan worden.
Hugo Plaisier
Hugo Plaisier (1978) studeerde maatschappelijk werk aan de CHE en behaalde zijn master social work aan de HAN te Nijmegen. Hij heeft gewerkt in de zorg voor mensen met een beperking en in de jeugdbescherming als raadsonderzoeker en beleidsmedewerker.
Onderzoek in het sociaal werk is in Hugo’s optiek een middel tot verbetering van de praktijk. Daarin is vaak al rijke kennis aanwezig, maar ontbreekt het soms aan tijd voor systematische reflectie daarop. Dit vraagt om een participatieve manier van onderzoek.
Wilt u contact opnemen met Hugo Plaisier, dat kan via hjplaisier@che.nl
Annemieke Pungu-Wibbelink
Annemieke Pungu-Wibbelink (1980) is opgeleid tot muziektherapeut, trainer en docent in het hoger onderwijs en behaalde haar master social work aan de HvA te Amsterdam. Tijdens haar master heeft zij onderzoek gedaan naar het belang van humor in de interactie tussen de jongere en de professionele opvoeder in gezinshuizen. Een onderzoek op het snijvlak van formele en informele zorg.
Onderzoek is voor Annemieke een creatief proces van samen ‘zoeken’ naar verbetering van de praktijk.
Wilt u contact opnemen met Annemieke, dat kan via apungu@che.nl.
Herm Slotman
Herm Slotman (1966) MCC is trainer en docent in het hoger onderwijs. Naast zijn werk in het onderwijs heeft hij ruim 15 jaar radioprogramma’s geregisseerd bij de zender NPO Radio 5 voor de omroep IKON/ZVK. Voor het lectoraat Informele netwerken en laatmoderniteit maakt hij samen met anderen podcasts over publicaties van het lectoraat.
Wilt u contact opnemen met Herm Slotman, dat kan via hrslotman@che.nl.
Annemarie Muskee
Annemarie Muskee (1979) is opgeleid tot maatschappelijk werker, supervisor en begeleidingskundige. Zij is werkzaam geweest binnen de gedwongen jeugdhulpverlening als gezinsvoogd/ jeugdreclasseerder en als gezinshulpverlener.
Annemarie hoopt d.m.v. onderzoek bij te dragen aan versterking van het netwerk van de cliënt. Zij heeft in haar werk binnen de jeugdzorg het belang van een stevig informeel netwerk telkens weer ervaren.
Wilt u contact opnemen met Annemarie Muskee, dat kan via amuskee@che.nl.
Kees Verduijn
Kees Verduijn MCH (1963) opgeleid tot maatschappelijk werker/ contextueel therapeut. Hij werkt als docent/ supervisor aan de Master Contextuele Benadering. Binnen het lectoraat is hij betrokken bij het opleidings- en onderzoeksproject ‘EFT en Sociaal Werk’.
Herstel van de verbinding tussen ouders en kinderen is het hart van zijn werk in therapie, onderwijs en onderzoek. Oog hebben voor de kleine goedheid in moeizame situaties, aansluiten bij het relationele verlangen, afstemmen en samenwerken met mensen zijn karakteristiek voor zijn werk.
Wilt u contact opnemen met Kees Verduijn, dat kan via cverduijn@che.nl.
Corine Clavero
Corine Clavero, MCH (1978) studeerde Sociaal Pedagogische Hulpverlening en is opgeleid als Contextueel Therapeut. Beide opleidingen volgde zij aan de CHE. Daarnaast is zij Systeemtherapeut i.o. Zij is werkzaam geweest als trainer voor cultuursensitief werken en als jeugdprofessional voor de gemeente Rhenen.
Corine draagt bij aan de werkplaats Sociaal Domein Gelderse Vallei, waarin de afstemming tussen hulpvrager, informeel netwerk en professional centraal staat. In deze afstemming wordt gekeken naar de bijdrage van dialogische gespreksvoering. De samenwerking vindt plaats met gemeenten binnen de Foodvalley, waarin zowel onderzoek als training een centrale rol hebben. Samen wordt er gekeken welke dialogische principes eventueel kunnen bijdragen aan het komen tot afstemming in de driehoek hulpvrager, informeel netwerk en hulpverlener.
Naast dat Corine betrokkenheid bij het lectoraat informele netwerken en laatmoderniteit is zij docent aan de CHE en is werkzaam in een eigen praktijk.
Marieke van den Heuvel
Marieke van den Heuvel (1991) studeerde Pedagogische Wetenschappen (bachelor) en Ontwikkelingspsychologie (research master) aan de Universiteit Utrecht. Begin 2023 promoveerde ze op het verbeteren van depressiepreventie bij jongeren. Ook ontwikkelde ze een preventieve groepstraining die inmiddels breed wordt toegepast in het onderwijs, de jeugdhulp en het sociale domein.
Haar huidige onderzoek richt zich op de rol van school in de preventie van mentale problematiek bij jongeren en in het bijzonder wat het schoolmaatschappelijk werk hierin kan betekenen. Ook geeft ze geregeld lezingen, workshops en trainingen over dit onderwerp.
Wilt u contact opnemen met Marieke van den Heuvel? Dat kan via whvdheuvel@che.nl
Robert van Putten
Dr. Robert van Putten (1987) is filosoof en bestuurskundige. Hij is lector Bezieling & Professionaliteit aan de CHE. Vanuit die rol participeert hij in de Werkplaats Sociaal Domein met onderzoek naar de samenwerking tussen de lokale overheid en de sociale basis. Hoe kan de gemeente voorbij wantrouwen en beheersing sturen vanuit vertrouwen? Wat voor bestuursfilosofie en bestuursstijl zijn dan behulpzaam en passen bij het sociaal domein? Met Wim Dekker ontwikkelde hij de leergang ‘Sturen in vertrouwen: vormgeven aan ambtelijk vakmanschap in het lokaal bestuur’ die in 2022-2023 voor het eerst draaide. Ook participeert hij in onderzoek naar de samenwerking tussen levensbeschouwelijke organisaties in de sociale basis en de gemeente.
Wilt u contact opnemen met Robert van Putten? Dat kan door een mail te sturen aan: rvputten@che.nl
Maria Jonker
Maria Jonker MSc (1986) studeerde pedagogische wetenschappen, behaalde de master Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken aan de Universiteit Utrecht en de master Leraar VHO Maatschappijleer aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als welzijnswerker, docent in het middelbaar onderwijs en zelfstandig onderzoeker. Momenteel is ze onderzoeker binnen het lectoraat Informele Netwerken & Laatmoderniteit en docent Onderzoek aan de opleiding Social Work van de CHE.
Maria is te bereiken via bmmjonker@che.nl
Geert Jan Spijker
Geert Jan Spijker (1977) studeerde Nederlands Recht en Algemene Wijsbegeerte aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Vrije Universiteit. Hij heeft gewerkt als onderzoeker bij het wetenschappelijk instituut van de ChristenUnie en publiceerde daar onder meer over gezondheidszorg, onderwijs en de democratische rechtsstaat. Momenteel is hij verbonden aan de Christelijke Hogeschool Ede als onderzoeker en als docent (ethiek).
Wilt u contact opnemen met Geert Jan Spijker? Dat kan via gjspijker@che.nl
Nienke Geuverink
Nienke Geuverink (1985) is opgeleid aan de CHE als maatschappelijk werker en heeft enkele jaren ervaring in het sociaal werk. Daarna heeft zij gewerkt als directiesecretaresse. Nienke is projectondersteuner bij de Werkplaats Sociaal Domein en houdt zich bezig met de organisatorische kant van de werkplaats.
Nienke is te bereiken via ngeuverink@che.nl
Lambert Pasterkamp
Lambert doet promotieonderzoek naar de historische en actuele rol van de diaconie in het sociaal werk in Nederland. Hiervoor is hij verbonden aan de Theologische Universiteit Kampen/Utrecht. Daarnaast is hij docent sociologie bij de opleiding Social Work op de CHE. Lambert studeerde bestuurskunde en filosofie. Eerder werkte hij bij het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie. Hij publiceert en spreekt regelmatig over thema’s op het snijvlak van christelijk geloof, samenleving en politiek.
Lambert is te bereiken via lpasterkamp@che.nl