Een lectoraat bestaat uit een lector met een aantal kenniskringleden. De kenniskringleden doen onderzoek binnen het lectoraat en maken de verbinding vanuit het werkveld naar het onderwijs (en omgekeerd) concreet. Dit kan door het geven van onderwijs of het geven van gastlessen aan studenten. Ook worden verschillende stagiaires begeleid door kenniskringleden. De koppeling met het werkveld wordt met name concreet in de projecten van het lectoraat.
De kenniskring van het lectoraat Duurzame zorg bestaat uit de volgende mensen:
- Lector Martine Noordegraaf
- Gerda van den Berg
- Charissa Bakema
- Dineke Bent
- Ewout Openneer
- Jaap van de Meijden
- Aletta Simons
- Myrthe Kluin-Haster
- Sanne de Theije
- Marijke Bos-Minnen
Lector Martine Noordegraaf
Martine Noordegraaf is vanaf september 2009 lector Jeugd en Gezin aan de Christelijke Hogeschool Ede. Martine beheert de rode draad van het lectoraat en begeleidt docent-onderzoekers in het doen van promotieonderzoek en projectonderzoek en in het schrijven van publicaties. In 2014 was zij lector van het jaar.
Daarnaast ontwikkelt Martine nieuwe projecten met het werkveld wat o.a. in 2012 en in 2016 heeft geleid tot de honorering van RAAK-publiek project over relaties van jeugdigen in gezinshuizen. Martine schreef ook mee aan het hogeschoolbrede onderzoeksprogramma de kracht van relaties en aan een visie op praktijkgericht onderzoek voor masterstudenten en lectoraten. Vanaf 2021 richt zij zich op vraagstukken in de langdurige zorg zoals het inzetten van speltherapie, volwassen worden met een licht verstandelijke beperking of psychische kwetsbaarheid en samenwerken in de wijk rondom onbegrepen gedrag,
Naast lector is Martine ook opleidingsdocent binnen de academie voor sociale studies aan de Christelijke Hogeschool Ede. Verder geeft zij graag gastcolleges en lezingen samen met ervaringsdeskundige ouders.
Wilt u contact opnemen met Martine Noordegraaf? Dat kan via mnoordegraaf@che.nl
Gerda van den Berg
Gerda van den Berg-van Haaften is docent-onderzoeker bij de opleiding Social Work. Na haar opleiding Maatschappelijk Werk ging ze aan de slag in de gehandicaptenzorg. Daarnaast studeerde ze kunstgeschiedenis en deed ze een master kunsteducatie. Ze doceert in de deeltijd- en voltijdopleiding over het begeleiden van mensen met een beperking. Inmiddels werkt ze een tiental jaar als begeleider in de gehandicaptenzorg en ondersteunt ze mensen met een verstandelijke beperking en bijkomende psychische problematiek.
Binnen het onderwijs en het lectoraat richt Gerda zich vooral op onderzoek en kennisdeling van mensen met een licht verstandelijke beperking. Belangrijke waarden hierbij zijn kwaliteit van bestaan en eigen regie. Op dit moment houdt ze zich bezig met twee thema’s, namelijk: gezondheidsbevordering in de langdurige zorg en traumasensitief werken van gezinshuisouders in de gehandicaptenzorg.
Gerda vindt het belangrijk om onderzoek vorm te geven samen met het werkveld, professionals, mensen met een verstandelijke beperking en hun naasten en de studenten van Social Work. Op deze manier komen de verschillende soorten kennis samen.
Wilt u contact opnemen met Gerda van den Berg? Dat kan via gcvdberg@che.nl
Charissa Bakema
Charissa Bakema (MEd) is verbonden aan het lectoraat als creatieve maker. Onderzoeksresultaten zet zij in samenwerking met onderzoekers en kunstenaars om in toegankelijke en aantrekkelijke producten voor verschillende doelgroepen. Ze ontwikkelde o.a. de theaterlezing 'samenwerken met ouders': https://youtu.be/l5fHpbnzZV0)
Verder zette ze samen met Dyed in the wool films de 5 gouden regels voor samenwerking tussen ouders en pleegouders om in 5 portretten van gesprekken tussen ouders en pleegouders. Daarnaast maakt ze deel uit van de professionele leergemeenschap 'Inzetten van ouders'.
Charissa vindt het boeiend om mee te werken aan onderzoek en ze vindt het belangrijk dat de kennis die daarmee wordt opgedaan ook bij de doelgroep terechtkomt die die kennis kan inzetten en gebruiken om mensen op te bouwen en op de kaart te zetten.
Dineke Bent
In haar werk in de gehandicaptenzorg ontdekte Dineke de grote waarde van spel als andere taal. Deze ontdekking heeft ertoe geleid dat zij speltherapeut is geworden. Zo kwamen twee passies van haar bij elkaar: het werken met mensen met een verstandelijke beperking en spel. Dineke werkt als speltherapeut bij ’s Heerenloo, een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. Daarnaast werkt zij als docent/onderzoeker aan de Christelijke Hogeschool in Ede. Hier begon ze als docent bij Social Work waar zij o.a. lesgaf aan de post-hbo Speltherapie en later aan de master Speltherapie. Als science practitioner is zij verbonden aan de academische werkplaats Sociaal Werk bij de universiteit van Tilburg-Tranzo. Hier doet zij haar promotieonderzoek onder begeleiding van promotor prof. dr. Tine Van Regenmortel en copromotor lector dr. Martine Noordegraaf.
Dineke Bent doet onderzoek na werkzame factoren van speltherapie voor jongeren en kinderen met een lichte verstandelijke beperking en problematiek m.b.t. agressieregulatie. Het onderzoek bestaat uit vier deelstudies.
De eerste deelstudie was een literatuurstudie naar de werkzame factoren van speltherapie en is afgerond met een systematische literatuur review. Hiermee zijn de eerste algemeen en specifieke werkzame factoren van speltherapie in kaart gebracht. Dit heeft geleidt tot een eerste publicatie:
Dineke Bent, René Schalk, Tine Van Regenmortel & Martine Noordegraaf (2022). Systematic review of common and specific factors in play therapy for young people with intellectual disability. International Journal of Developmental Disabilities, DOI: 10.1080/20473869.2022.2086433
De tweede deelstudie is de ontwikkeling en beschrijving van de interventietheorie. Dit is nodig om de werkzame factoren van speltherapie te kunnen onderzoeken. Deze interventietheorie is geschreven i.s.m. het werkveld en ook deze deelstudie is afgerond. Deze interventietheorie wordt in deelstudie drie in de praktijk getoetst.
Voor deelstudie drie, de casestudies, heeft Dineke een NWO-promotiebeurs voor leraren gekregen. Dit geeft haar de mogelijkheid om twee dagen per week, vijf jaar lang aan dit onderzoek te kunnen werken. Bij de casestudies worden o.a. video-opnamen van spelsessies geanalyseerd. Hierbij ligt de focus vooral op de werkzame factoren en de micro-interventies van de speltherapeuten die bijdragen aan de effectiviteit van speltherapie. Er wordt gekeken vanuit verschillende perspectieven nl die van het kind en de ouder en die vanuit de speltherapeut.
De laatste en vierde deelstudie is de verbinding van de werkzame factoren met het werkveld van Social Work. Er wordt dan gekeken welke elementen van de werkzame factoren ingezet kunnen worden bij de begeleiding van jongeren met een licht verstandelijke beperking.
Wilt u contact opnemen met Dineke? Dat kan via ebente@che.nl
Ewout Openneer
Ewout is werkzaam binnen het lectoraat en het onderwijs. Na zijn opleiding maatschappelijk werk & dienstverlening ging hij werken bij het Leger des Heils Jeugdbescherming en Reclassering (LJ&R). Hier werkte hij zo’n tien jaar als reclasseringswerker, gedragstrainer en vervolgens staflid. In de periode dat hij hier werkte ging hij zich verdiepen in het systeemgericht werken en deed hij de Master Contextuele Hulpverlening.
Vanaf september 2018 is Ewout werkzaam bij de Christelijke Hogeschool Ede. Hij is binnen de opleiding Social Work vooral betrokken bij het uitstroomprofiel GGZ. Hij geeft les in methodieken als motiverende gespreksvoering en de individuele rehabilitatiebenadering. Binnen het uitstroomprofiel GGZ is veel aandacht voor het bieden van herstelondersteunende zorg.
Ewout heeft een professionele leergemeenschap waarin hij samen met studenten en werkveldpartners onderzoekt hoe natuur als bron van herstel kan bijdragen aan persoonlijk en maatschappelijk herstel. Met name voor mensen die te maken hebben met langdurige hulp en ondersteuning vanuit de GGZ.
Wilt u contact opnemen met Ewout Openneer? Dat kan via eopenneer@che.nl
Jaap van de Meijden
Jaap is systeemtherapeut en contextueel therapeut, oprichter en coördinator van het Instituut Contextuele Benadering, docent aan de Contextuele Opleidingen van het ICB en onderzoeker bij het Lectoraat Jeugd en Gezin. Jaap is gepromoveerd op een onderzoek naar de relevantie en toepasbaarheid van de contextuele theorie voor de hulpverlening.
Jaap is inmiddels ruim 35 jaar werkzaam in de hulpverlening. Begonnen als maatschappelijk werker, startte Jaap in 1996 met een eigen praktijk, in combinatie met een aanstelling aan de CHE. Zijn toenemende enthousiasme voor het contextuele denken, droeg bij aan de introductie van dit gedachtengoed binnen de opleiding sociaal werk en later de ontwikkeling van de Post-hbo en Master Contextuele Hulpverlening, en de opleiding tot contextueel therapeut.
Momenteel doet Jaap onderzoek naar vergeving en exoneratie, waaronder een internationaal onderzoek in samenwerking met het Sapir Academic College Israël en het Simon Institute of Psychology and Psychotherapy Roemenië. Ook begeleidt Jaap onderzoeken van studenten van de Master Contextuele Benadering, waar mogelijk in nauwe samenwerking met, en op aanvraag van instellingen voor GGZ en gespecialiseerd sociaal werk.
Wilt u contact opnemen met Jaap van der Meiden? Dat kan via jhvdmeiden@che.nl
Aletta Simons
Aletta Simons is opgeleid tot maatschappelijk werker (MWD) en algemeen sociaal wetenschapper (ASW). Ze werkt sinds 2007 bij de Christelijke Hogeschool Ede, eerst als docent Sociologie en de laatste jaren als docent-onderzoeker. Binnen de masteropleidingen begeleidt zij studenten bij de opzet en uitvoer van onderzoek. Daarnaast doet zij bij het lectoraat Jeugd en gezin (promotie)onderzoek naar relationeel trauma in gezinnen waar seksueel misbruik heeft plaats gevonden door een broer of zus.
Doelen van het promotieonderzoek zijn enerzijds dieper inzicht verwerven in deze specifieke vorm van misbruik en daarnaast (wetenschappelijke) kennis vergroten over een passend behandelaanbod voor het gezin, aanvullend op al bestaande, individugerichte traumabehandelingen.
Het promotieonderzoek vindt plaats onder begeleiding van dr. Martine Noordegraaf (lector CHE) en prof. dr. Tine van Regenmortel (Tilburg University).
Wilt u contact opnemen met Aletta Simons? Dat kan via apsimons@che.nl
Myrthe Kluin-Haster
Myrthe Kluin-Haster is docent-onderzoeker binnen de Master Speltherapie. Na de bachelor Kinder-en Jeugdpsychologie heeft zij de Research Master Development and Socialization in Childhood and Adolescence afgerond. Ze werkte een aantal jaar als junior onderzoeker bij het Kohnstamm Instituut in Amsterdam en vervolgens als docent en mentor binnen de Bachelor en Master Psychologie aan de Universiteit Utrecht.
Sinds enkele jaren werkt ze als moduleleider Onderzoek binnen de Master Speltherapie en doet daarnaast – in opdracht van en in nauwe samenspraak met het werkveld – onderzoek naar speltherapie. Ook begeleidt ze studenten (èn hun afstudeercoaches) die de Master Speltherapie volgen in het opzetten en uitvoeren van hun onderzoek. Haar interesses liggen op het gebied van ontwikkeling, spel, gezin, opvoeding, onderzoeksonderwijs en zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek.
Wilt u contact opnemen met Myrthe Kluin-Haster? Dat kan via mkluin@che.nl
Sanne de Theije
Sanne de Theije is als docent verbonden aan de Master Speltherapie en als onderzoeker werkt zij binnen het lectoraat Jeugd en Gezin. Sanne heeft Pedagogische Wetenschappen gestudeerd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en is afgestudeerd als orthopedagoog met de specialisatie kind en therapie. Hiervoor heeft zij de opleiding SPH (Sociaal Pedagogische Hulpverlening) gedaan. Haar ervaring en expertise heeft ze opgebouwd in de jeugdhulpverlening, waar zij werkte als gedragswetenschapper, traumatherapeut en speltherapeut op een medisch kleuterdagverblijf en een internaat voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen. Kinderen met hechtingsproblematiek en de behandeling van deze kinderen liggen haar na aan het hart. Momenteel werkt zij al enkele jaren als orthopedagoog en speltherapeut binnen haar eigen praktijk.
Sanne is ervan overtuigd dat speltherapie aan ouder en kind waardevoller kan zijn dan alleen aan het kind, wanneer de oorzaken van de problemen in de ouder-kindrelatie liggen. Zij heeft, samen met Tineke Brug, al meer dan honderd speltherapeuten getraind in het werken met ouder en kind in de spelkamer. Deze vorm van speltherapie is echter nog onvoldoende beschreven en nog niet onderzocht. Sanne zou uiteindelijk graag willen onderzoeken of ouder-kindspeltherapie effect heeft op het verminderen van hechtingsproblematiek, maar zal eerst bezig gaan met het schrijven van de interventie-theorie.
Wilt u contact opnemen met Sanne de Theije? Dan kan via sdtheije@che.nl
Marijke Bos-Minnen
Marijke Bos-Minnen heeft gestudeerd aan de HAN waar zij de studie Management, Economie & Recht heeft afgerond. Sinds september 2018 is zij werkzaam bij de CHE en sinds juli 2020 voor CHE-Onderzoek. Zij ondersteunt een aantal lectoren en werkt als projectassistent op enkele projecten, onder andere binnen het lectoraat Jeugd en Gezin.
Wilt u contact opnemen met Marijke Bos-Minnen, dat kan via hmbos@che.nl