Wat is kwaliteitszorg?
De Christelijke Hogeschool Ede (CHE) scoort al jaren hoog in de Keuzegids hbo. En dat is niet voor niets, goede kwaliteit van onderwijs en een sterke kwaliteitscultuur staan hoog in het vaandel. De missie van de hogeschool is om waarde gedreven professionals op te leiden die de maatschappij kunnen dienen (CHE, z.d.). Om studenten voor te bereiden op hun maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid, werken we continu aan de kwaliteit die we bieden door te reflecteren op behaalde resultaten en hierover de dialoog met betrokkenen te voeren. Omdat de CHE het belangrijk vindt om de kwaliteit continu op orde te hebben, zijn een sterke kwaliteitscultuur en een goed functionerende kwaliteitszorgsystematiek onmisbaar. Dat doen wij door instrumenten en systemen in te zetten om informatie inzichtelijk te maken en daar de dialoog over te voeren, en door deze input te gebruiken voor verbeterplannen en jaarplannen.
Wat is de Instellingstoets Kwaliteitszorg (ITK):
In het huidige accreditatiestelsel richt de NVAO zich op het accrediteren van opleidingen, waarbij instellingen de keuze hebben om vrijwillig mee te doen aan een zogenoemde instellingstoets kwaliteitszorg (ITK). In de ITK wordt beoordeeld of de interne kwaliteitszorgsystemen op orde zijn. Wanneer een instelling deze toets erkend krijgt, worden de opleidingen met een beperkter kader beoordeeld dan wanneer een instelling deze erkenning niet heeft. De CHE neemt aan deze vrijwillige toets deel, waarbij de zogenoemde derde ronde ITK of ITK 3.0 voor de CHE voor juni 2026 afgerond zal worden, omdat dan de huidige erkenning verloopt.
Wat zijn opleidingsaccreditaties en midtermreviews:
Elke zes jaar vindt een opleidingsbeoordeling plaats, die uitgevoerd wordt door een panel van extern deskundigen, waarna bij voldoende beoordeling accreditatie van de opleiding plaatsvindt door de NVAO. Halverwege de cyclus van opleidingsaccreditaties voert de opleiding een midterm review uit (CHE-beleid. Ook hierbij worden extern deskundigen betrokken, die positief-kritisch meekijken op het gebied van de onderwijskwaliteit en de voortgang op de ingezette ontwikkelingen in de opleiding. Er wordt bij het voorbereiden van een MTR of visitatie zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande documentatie, op basis waarvan de extern deskundigen de beoordeling en feedback geven.