Het team van het Jan Luyken Instituut bestaat uit de volgende personen:
- Herman Oevermans
- Carmen Bakker-Gierveld
- Elly van den Berg
- Jaap Hansum
- Robert van Putten
- Arjan van Vugt
- Lisanne van den Brink-Wiersema
Fellows: - Anne Marieke van 't Veer
- Bettina Vlot
- Jan Willem Nuis
Herman Oevermans
Herman Oevermans (1965) studeerde rechten, werkte als bedrijfsjurist bij de Universiteit Utrecht en is sinds 2001 verbonden aan de Christelijke Hogeschool Ede. Hij was verantwoordelijk voor de zakelijke opleidingen Bedrijfskunde en HRM, later voor Journalistiek en Communicatie. Nu is Herman verantwoordelijk voor de opleidingen Theologie en Leraar Godsdienst en Levensbeschouwing en het Jan Luyken Instituut. Op CHE-niveau is hij verantwoordelijk geweest als directeur Onderwijs en Onderzoek.
Herman is al jaren actief voor het tijdschrift Wapenveld waar hij zijn wijsgerige en culturele interesse in kwijt kan. Hij staat voor een integrale praktijk van vorming van (jonge) professionals, gericht op het ontwikkelen van hoofd, hart en handen. Zeker deze tijd vraagt om professionals die werken vanuit een geworteldheid in een voedingsbodem die bijdraagt aan bezieling en betrokkenheid, daarvoor zijn er bronnen van kunst, filosofie en theologie. Herman draagt er graag aan bij dat deze bronnen vruchtbaar zijn voor de ontwikkeling van onderwijs, onderzoek en de organisatie. Hij laat zich graag inspireren door denkers uit de traditie van de levensfilosofie.
Wilt u contact opnemen met Herman Oevermans? Dat kan via hmoevermans@che.nl
Carmen Bakker - Gierveld
Carmen Bakker studeerde dans (Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam, in New York en Oslo), Docent Drama (ArtEZ University of the Arts, Zwolle) en Religie-en Cultuurwetenschappen (MA, Universiteit Utrecht). Ze werkte in diverse functies in de (jeugd)theaterwereld als regisseur, dramaturg en educatief medewerker. Daarna werkte ze vijf jaar als regisseur en artistiek leider bij de HQ Bible & Arts school voor jongvolwassenen. Als docent en trainer is ze ruim 20 jaar werkzaam in het onderwijs en als coach ontwikkelde ze zich bij de Coaching Academy International.
Vanaf 2014 werkt ze op de CHE als docent, coördinator, procesbegeleider en de laatste twee jaar ook als kunstzinnig maker en onderzoeker ten behoeve van organisatie, onderwijs en onderzoek. Met deze achtergrond heeft ze haar plek gevonden binnen het Jan Luyken Instituut.
Op de CHE ontwikkelt en leidt ze de creatieve minoren, het trainingsacteren in de hogeschool en probeert ze het kunstzinnig werken verder op de kaart te zetten door o.a. Samenwerkplaatsen te creëren voor de professionals in de CHE.
Haar huidige onderzoek richt zich op de vorm en aanpak van het artistieke onderzoek zelf. Hoe kun je onderzoek doen waarbij het lichaam, de verbeelding en de creatieve meertaligheid van de onderzoekers zelf meespreken? Hoe werkt dat? Welke principes tonen zich? Wat leren we dan met elkaar? En hoe kunnen we dit meenemen in onze theorievorming en praktijken? Daarin richt ze zich op het potentieel van de verschillende medeonderzoekers en weet ze de onderzoeker tot maken te bewegen en de speler tot theorievorming. In dit onderzoek verbindt ze een maakproces, embodied leren en regisseren in een eigen manier van werken en onderzoeken, waardoor enerzijds kennis en anderzijds methodologische taal en vormen worden ontwikkeld.
Carmen maakt deel uit van het Tijdcollectief. Ze was regisseur van het theaterstuk dat tijdens de installatie van Robert van Putten uitgevoerd is. Binnen het lectoraat Bezieling en Professionaliteit zet ze haar kennis, ervaring en manier van onderzoek doen op dit moment in ten behoeve van het thema Tijd samen met het Tijdcollectief.
Wilt u contact opnemen met Carmen Bakker? Dat kan via cambakker@che.nl
Elly van den Berg-Thomassen
Elly van den Berg-Thomassen studeerde Pedagogiek (Rijksuniversiteit Leiden). Ze specialiseerde zich in hechting en veerkracht van jongeren, wat een rode draad werd in haar loopbaan. Deze rode draad heeft voor Elly de inhoudelijke thema’s Identiteit en
Identiteitsontwikkeling, waarbij aandacht voor leren en ontwikkelen in het onderwijsproces altijd centraal heeft gestaan. Als pedagoog en onderwijskundige heeft zij nationaal en internationaal gewerkt aan dit thema in de context van het beroepsonderwijs.
Internationaal werken vindt Elly een ongelooflijk rijke ervaring als het gaat om leren verbindend te werken in een collectief met diversiteit aan goed onderwijs. Het leren omgaan met echte ‘anderen’ is een proces waarin je jezelf werkelijk leert kennen. Internationaal werken daagt uit om controle en zekerheid los te laten in het leven en te leren vertrouwen op een collectieve professionaliteit.
Sinds 2007 werkt ze weer in Nederland. Betekenisvolle ervaringen hebben de kiem gelegd voor onderzoek: Hoe werkt geloof en bezieling door in de professie? Elly floreert in een situatie waar professie, vakmanschap, bezieling en ontwikkeling samenkomen.
Vanuit haar christelijke bezieling heeft ze vormgegeven aan het maken en ondersteunen van goed beroepsonderwijs; Onderwijs dat vakmanschap versterkt en ruimte biedt om te verschijnen in een professionele gemeenschap met een eigen kleur en kwaliteit. Hierin heeft zij een beweging gemaakt van CHE onderwijsadviseur (2007-2018) naar CHE adviseur leren en ontwikkelen (2018-heden). Het accent ligt inmiddels minder op het onderwijs en steeds meer op de professionals in het onderwijs en de professionele gemeenschap waartoe zij behoren. Het werk bestaat voor een deel uit innovatie en advies en deels uit onderzoek. Elly werkt voor het grootste deel CHE-breed en minder direct zichtbaar in een bepaalde opleiding. Naast het werken op de CHE heeft ze nog een eigen adviesbureau TANA. Hierbij richt zich op identiteit in onderwijs. Onderzoek, Innoveren en Ondernemen kleuren de professional die zij is.
Vanaf 2018 heeft het onderzoek een formele status gekregen als promovendus aan de VU (Theologie) en houdt zij zich bezig hoe geloof en bezieling doorwerken op de professionele identiteit van docenten die werkzaam zijn bij een christelijke school.
Met deze achtergrond heeft ze deels haar plek gevonden binnen het Jan Luyken Instituut. Hier werkt zij, naast het onderzoek, als strategisch adviseur en innovator binnen de CHE aan de opgave Identiteit en Bezieling (IP 1 en 2) en buiten de CHE aan opdrachten die Identiteit en Bezieling in de brede zin raken.
Haar huidige empirisch onderzoek heeft binnen de CHE in 2017-2020 plaatsgevonden en momenteel is zij haar dissertatie aan het afronden. In deze dissertatie komen twee disciplines samen, de pedagogiek en de theologie. Zij wordt begeleid door twee promotoren, dr. Henk Bakker (Theologie) en dr. Manon Ruijters, beide werkzaam aan de VU. Zij neemt deel aan twee externe kenniskringen buiten de CHE. Vanuit de kenniskring Professionele Identiteit (PI) heeft zij al meerdere malen meegeschreven aan diverse publicaties en boeken die gaan over professionele identiteit en identiteitswerk. Binnen de CHE heeft zij meegewerkt aan de bundel Op jacht naar rust, van Robert van Putten. Verder is zij verbonden aan het Baptistenseminarium en werkt zij samen met onder andere Hans Riphagen aan kennisontwikkeling van TAR, theologisch actieonderzoek.
Wilt u contact opnemen met Elly van den Berg? Dat kan via evdberg@che.nl.
Jaap Hansum
Jaap Hansum (1968) studeerde economie en theologie in Rotterdam, Ede en Brussel. Hij was werkzaam in bedrijfsleven, onderwijs en kerk in Nederland, België (Antwerpen/Leuven) en Libanon (Beiroet).
Sinds 2021 is Jaap als docent en studentbegeleider verbonden aan de opleidingen Mens & Organisatie en Theologie van de CHE. Daarin is hij onder meer betrokken op de thema’s ethiek, leiderschap, film en islam. Hij schreef mee aan het boek ‘Christenen verkennen andere godsdiensten in West-Europa’ (2008). Als trainer voor CHE voor Professionals werkt Jaap met professionals aan verheldering en verdieping van professionele identiteit.
Jaaps missie is ‘zorg voor de ziel’. Hoe bewaar en bewaak je als organisatie, als team en als professional je ziel en bezieling? Hij houdt zich als theoloog binnen het Jan Luyken Instituut bezig met de vraag hoe bronnen uit de Bijbel en de christelijke traditie sensitief en zinvol kunnen worden ingebracht in professionele vraagstukken binnen en buiten de hogeschool. Jaap is van nature een creatieve (beeld)denker, een nieuwsgierige vragensteller en gepassioneerd spreker.
Wilt u contact opnemen met Jaap Hansum? Dat kan via jhansum@che.nl.
Robert van Putten
Dr. R.J. (Robert) van Putten (1987) is sinds 1 mei 2022 lector Bezieling & Professionaliteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.
Hij studeerde filosofie en bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Daar raakte hij ook gefascineerd door levensbeschouwelijke reflectie. Aan het eind van zijn studententijd was hij coauteur van het boek Durf te denken: oriëntatie in geloof, wetenschap en cultuur (2014). Sindsdien loopt filosofische en levensbeschouwelijke doordenking van bestuur en samenleving als een rode draad door zijn werk.
Zijn loopbaan begon hij als docent en onderzoeker aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Daar doceerde hij bestuurskunde, waaronder de afstudeerrichting Besturen van maatschappelijke organisaties. Hij promoveerde in 2020 cum laude op een filosofisch proefschrift over maakbaarheidsdenken in bestuur en beleid. Ook bezorgde hij het themanummer ‘kritische bestuurskunde’ in het wetenschappelijke tijdschrift Bestuurskunde, om stem te geven aan een waardengeoriënteerde bestuurskunde.
Na zijn vertrek aan de VU werkte hij drie jaar parttime voor het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie als eindredacteur van kwartaaltijdschrift Groen en als onderzoeker naar goed overheidsoptreden. Dat resulteerde in het boek Tien deugden voor politiek en overheid, met meditaties over goed bestuur in tijden van onzekerheid en wantrouwen (2022). Daarnaast werd hij parttime onderzoeker bij het lectoraat Bezieling & Professionaliteit aan de CHE, waar hij bijdroeg aan het onderzoek naar de identiteit van levensbeschouwelijke organisaties.
Al bijna een decennium publiceert hij over de prestatiemaatschappij. De vraag naar het goede samenleven heeft voor hem alles te maken met ons vermogen tot rusten. Met een stipendium van het Thijmgenootschap (een vereniging voor wetenschap en levensbeschouwing) maakte hij een boek en tentoonstelling over rust, getiteld De jacht naar rust: het tegoed van het christendom (2021). De komende jaren werkt hij verder aan een filosofie van ontspannen samenleven.
Kenmerkend voor zijn stijl is het brengen van theoretische verdieping bij actuele vraagstukken. Hij wil bijdragen aan ‘het gemeenschappelijk goede’ door het aanreiken van conceptuele verheldering en door het vinden van taal die aanzet tot anders kijken en handelen. Hij komt niet met kant-en-klare oplossingen, maar helpt praktijken luisterend en denkend verder op weg. Zo haalde hij de voorpagina van Trouw met een interview over geduld in crisistijd. Uiteindelijk wil hij bevorderen dat we voorbij de horizon van onze pragmatische cultuur blijven kijken.
Als lector Bezieling & Professionaliteit gaat hij de komende jaren dit spoor verdiepen met praktijkgericht onderzoek in de context van de diverse beroepspraktijken waarvoor de CHE opleidt. Hij doceert ook in de minor Filosofie voor hbo’ers. Daarnaast is hij onder meer lid van de Wetenschappelijke Raad van Verus en redactielid van Wapenveld, tijdschrift over geloof en cultuur.
Zijn lectoraat is verbonden met het Jan Luyken Instituut en vanuit zijn expertise draagt hij met name bij aan de verdieping vanuit filosofische bronnen.
Wilt u contact opnemen met lector Robert van Putten? Dat kan via rjvputten@che.nl
Arjan van Vugt
Lisanne van den Brink-Wiersema
Lisanne van den Brink-Wiersema (1990) is in 2014 aan de CHE afgestudeerd als HBO theoloog. Ze heeft door de jaren heen zorg gedragen voor haar gezin en diverse taken opgepakt in de samenleving. In 2023 is ze begonnen in haar huidige functie als ondersteuner van Onderzoek en van het Jan Luyken Instituut. Ze is onder andere verantwoordelijk voor de organisatorische kant van het JLI.
Wilt u contact opnemen met Lisanne van den Brink? Dat kan via jli@che.nl
Fellows
Jan Willem Nuis
Jan Willem is organisatiekundige, HR Professional en zelfstandig ondernemer. Zijn professionele wortels liggen bij de Koninklijke Landmacht waar hij de officiersopleiding aan de KMA heeft afgerond. Na zijn militaire loopbaan in zowel het operationele deel als de HR-organisatie, heeft hij geruime tijd als HR-manager gewerkt. Sinds 2012 is hij docent en onderzoeker bij de opleiding HRM, waarvan hij tevens coördinator is. Ook is Jan Willem programmamanager van de post-hbo opleiding Management van de CHE en begeleidt hij afstudeerders. Jan Willem werkt aan zijn promotieonderzoek naar Sustainable HRM. Binnen het denken over Sustainable HRM koppelt hij de reflexieve dialoog aan de ontwikkeling van arbeidsrelaties. Daarnaast is Jan Willem bezig om het theoretisch kader van de opleiding HRM, de HR-beïnvloedingsgebieden, verder te verdiepen en te verankeren in het onderwijs. Hij werkt daarbij op het snijvlak van onderzoek, onderwijs en het werkveld. Voor Jan Willem zijn het werk van Ralph Stacey, Karl Weick, Pascale Peters, Paul Boselie en Thijs Homan bronnen van kennis. De kern hiervan is dat de werkelijkheid van het HR-vak lokaal en tussen mensen in de organisatie gebeurt en daardoor veel minder stuurbaar is dan aangenomen wordt. Deze bronnen zijn onderdeel geweest bij het ontwikkelen van het opleidingsprofiel van de opleiding HRM, maar leveren ook in verschillende vormen een bijdrage aan de onderwijsprogramma’s. Jan Willem maakt deel uit van het Tijdcollectief. Tijdens de installatie van Robert van Putten was hij in het theaterstuk betrokken in de rol als ‘productieve tijd’.
Anne-Marieke van 't Veer-ter Keurs
Anne-Marieke (1989) studeerde in 2011 af als Social Worker aan de CHE in Ede. Daarna begon haar loopbaan in de GGZ, als hulpverlener binnen een specialistische instelling. Vanaf 2014 is ze als POH GGZ werkzaam geweest binnen diverse huisartsenpraktijken. Sinds 2022 werkt Anne-Marieke op de CHE als docent Social Work. Binnen de opleiding is ze betrokken bij vakinhoudelijke lessen zoals methodiek & systemisch werken. Daarnaast begeleidt ze studenten in hun persoonlijke ontwikkeling als professional. Creativiteit vormt voor Anne-Marieke een belangrijke bron van inspiratie in wie ze is en in hoe ze haar werk als docent vorm wil geven. Anne-Marieke maakt deel uit van het Tijdcollectief. Tijdens de installatie van Robert van Putten was ze in het theaterstuk berokken in de rol als ‘lege tijd’ samen met haar harp. Ze ziet uit naar de rijkdom aan kennis die door reflectie, theoretische onderbouwing en muzisch onderzoek tevoorschijn komt. Samen met haar man en drie kinderen is ze woonachtig op de Veluwe.
Bettina Vlot
Bettina (1982) studeerde Journalistiek aan de CHE en bracht daarna een jaar in Engeland door. In Bradford studeerde zij aan de Abundant Life Leadership Academy met als specialisatie Music, Worship & Creative Arts. Terug in Nederland werkte Bettina als tekstschrijver en redacteur bij diverse organisaties. Haar interesse voor de menselijke psyche en een verlangen iets in mensen te bewegen kwamen samen in de studie Psychosociale Therapie. Niet lang nadat ze die afrondde, deed ze auditie voor een theateropleiding in Amsterdam. Een jonge droom ging in vervulling toen ze werd aangenomen. Inmiddels werkte zij als ZZP’er in de communicatie. Na het afronden van haar theateropleiding kwamen daar opdrachten als trainingsacteur bij en speelde ze huiskamervoorstellingen voor ouderen met dementie. Sinds 2022 werkt Bettina op de CHE (Pabo) als docent Drama en coach. In een resultaatgericht studielandschap pleit ze voor ervaringsgericht werken. Zelf zoekt ze in haar werk altijd de verbinding met creativiteit en spel. Bettina maakt deel uit van het Tijdcollectief. Tijdens de installatie van Robert van Putten was ze in het theaterstuk betrokken in de rol van 'vervulde tijd’. Samen met haar man en zoon woont ze in een leefgemeenschap in hartje Amsterdam.